Kokkärl

Jo det är så att jag funderar på att köpa ett kokkärl som man kan ställa eller hänga ovanför elden. Eftersom jag tycker det är en mer jordnära känsla att starta sin egen eld som man lagar mat över istället för att använda olika sorters kök, och då var ett gjutjärn min första tanke, men eftersom det väger så mycket så är det inget att föredra att ta med sig ut när man vandrar. Så därför undrar jag om det är någon som vet om det finns något kokärl som är tålig för elden och samtidigt håller och inte väger så mycket?
 
Om man inte behöver så stor gryta så är försvarets snuskburk smidig att hänga över eld., nackdelen är det osmidiga locket.
Jag använder den rostfria varianten till snösmältning över eld på vintern men aluminiumvarianten funkar säkert lika bra så länge man alltid har lite vatten i botten så det inte bränner hål.

/M
 
Trangias kaffepannor är perfekta att ha som kokärl över öppen eld, finns i flera oliak storlekar beronde på vad man vill tillaga eller hur många man är.
Kombinera det med IKEAS stekpanna "Steka" som är perfekt att ha med i skogen och väger knappt ingenting och för 25:- så är det som hittat även för en smålänning.
 
Lta reda på kokärl på loppisar, kaffepannor, kastruller, sajberjohans förslag om stekpanna var klokt, går det att färlänga skaftet med en träpinne, som man sticker i skaftet så är det ännu bättre.
Kolla så de är av aluminium, de håller över elden.
Du kan även skaffa bandjärn, som du kapar i tre bitar, och nitar ihop, en Trefot, en gammal klassiker som du kan ha i elden och ställa dina kärl på.
 

Bilagor

  • trehornfar1.jpg
    trehornfar1.jpg
    30.2 KB · Visningar: 2,602
  • trefot.jpg
    trefot.jpg
    39.7 KB · Visningar: 1,969
Gammal tråd som jag återupplivar istället för att skapa en ny =).

Ute efter ett kokkärl för lägerelden, har redan en muurikka picknick och saknar då ett bra tåligt kokkärl som sagt. Har ett gäng olika kokkärl, men ingen med bygel som jag nu är ute efter för ett skapligt pris på max 3-400:-.

Användningsområden är allt från långfärdscykling, vandring till kajakpaddling med övernattningar till dagsturer ensam så som med sällskap.

Har bl a kollat in:
- Zebra Billy Can 16 cm
- Muurikka kastrull lägereld 2,3L
osv.

Några andra förslag på vettiga kärl som tål elden? :)

Tack på förhand!

Daniel
 
Sök på tatonka pot, de har olika storlekar. Rostfria och med bygel så man kan hänga dem över elden. Ganska billiga och enkla, väger ok tycker jag om man inte är ute efter ul i titan osv.

Alt gör en egen bygel till en kastrull ifrån tex myrorna, gds är ju alltid roligt.
Återkom gärna med vilken det blev sen?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Kokkärl med grytmysare Kök och brännare 41
Gandolforf Kokkärl till vedkök/hobo stove Kök och brännare 17
Stordrulen Lätt kokkärl som rymmer gastub och "Pocket Rocket" Kök och brännare 22
Lovan Tips på friluftskök och kokkärl Kök och brännare 21
leukotejp Använda kokkärl direkt på elden Kök och brännare 15
Jones Läskburk som kokkärl? Kök och brännare 9
pawi Lätt kokkärl typ Evernew Ti UL Pasta pot Kök och brännare 3
såg Kokkärl för både eld och gaskök Kök och brännare 15
Korallaven kokkärl i stål? Kök och brännare 24
FarmerJoe Kokkärl med hänkel? Kök och brännare 24
sachsaren Stora kokkärl och XGK:n Kök och brännare 6
josia kök och kokkärl för matlagning Kök och brännare 25
zabadam Kokkärl för två på fjället? Kök och brännare 1
pi.r Finns det inga mindre ultralätta kokkärl? Kök och brännare 54
JesperAhlin Egentillverkade kokkärl Kök och brännare 11
outsidemats Kokkärl av Titan, med rost ... Kök och brännare 11
PetNor Primus Ti Lite kokkärl Kök och brännare 29
emmah Felkonstruerat kokkärl? Kök och brännare 14
Avslx Tatonka kokkärl Kök och brännare 1
Mezzner Optimala kokkärl till Omnifuel?? Kök och brännare 34
mabu Kök och kokkärl Kök och brännare 22
_Erik_ Kokkärl Kök och brännare 2
lexell ihopvikbart kokkärl? Kök och brännare 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.