Kokkärl

Jo det är så att jag funderar på att köpa ett kokkärl som man kan ställa eller hänga ovanför elden. Eftersom jag tycker det är en mer jordnära känsla att starta sin egen eld som man lagar mat över istället för att använda olika sorters kök, och då var ett gjutjärn min första tanke, men eftersom det väger så mycket så är det inget att föredra att ta med sig ut när man vandrar. Så därför undrar jag om det är någon som vet om det finns något kokärl som är tålig för elden och samtidigt håller och inte väger så mycket?

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Om man inte behöver så stor gryta så är försvarets snuskburk smidig att hänga över eld., nackdelen är det osmidiga locket.
Jag använder den rostfria varianten till snösmältning över eld på vintern men aluminiumvarianten funkar säkert lika bra så länge man alltid har lite vatten i botten så det inte bränner hål.

/M

Trangias kaffepannor är perfekta att ha som kokärl över öppen eld, finns i flera oliak storlekar beronde på vad man vill tillaga eller hur många man är.
Kombinera det med IKEAS stekpanna "Steka" som är perfekt att ha med i skogen och väger knappt ingenting och för 25:- så är det som hittat även för en smålänning.

Lta reda på kokärl på loppisar, kaffepannor, kastruller, sajberjohans förslag om stekpanna var klokt, går det att färlänga skaftet med en träpinne, som man sticker i skaftet så är det ännu bättre.
Kolla så de är av aluminium, de håller över elden.
Du kan även skaffa bandjärn, som du kapar i tre bitar, och nitar ihop, en Trefot, en gammal klassiker som du kan ha i elden och ställa dina kärl på.

Bilagor

• trehornfar1.jpg
    trehornfar1.jpg
    30.2 KB · Visningar: 2,682
  • trefot.jpg
    trefot.jpg
    39.7 KB · Visningar: 2,033
Gammal tråd som jag återupplivar istället för att skapa en ny =).

Ute efter ett kokkärl för lägerelden, har redan en muurikka picknick och saknar då ett bra tåligt kokkärl som sagt. Har ett gäng olika kokkärl, men ingen med bygel som jag nu är ute efter för ett skapligt pris på max 3-400:-.

Användningsområden är allt från långfärdscykling, vandring till kajakpaddling med övernattningar till dagsturer ensam så som med sällskap.

Har bl a kollat in:
- Zebra Billy Can 16 cm
- Muurikka kastrull lägereld 2,3L
osv.

Några andra förslag på vettiga kärl som tål elden? :)

Tack på förhand!

Daniel

Sök på tatonka pot, de har olika storlekar. Rostfria och med bygel så man kan hänga dem över elden. Ganska billiga och enkla, väger ok tycker jag om man inte är ute efter ul i titan osv.

Alt gör en egen bygel till en kastrull ifrån tex myrorna, gds är ju alltid roligt.
Återkom gärna med vilken det blev sen?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips