Optimala kokkärl till Omnifuel??

Har nyss köpt ett Omnifuel och funderar över nya kokkärl. Valet står väl mellan Tundra (Trangia) och Terra (Optimus).

I Terra går köket i princip ned, men stekpannan på.
Vikten är 640 eller nåt och utförandet allmänt trevligt.

I Tundra misstänker jag att köket inte ryms, eftersom det inte gör det i Trangia-25:kastrullerna (med "tight" stekpanna). Å andra sidan ska jag ju ändå ha kaffepanna, så den kan ju bo i Tundra med diskgrejor och tändstickor etc i sig. Tundra är ju tjusiga på sitt sätt och väger mindre än Terra.
Fast då måste jag nog köpa ny kaffepanna om Tundra har samma format som Trangia-25:kastrullerna, eftersom pannan sticker upp en aning över kanten.

Synpunkter, någon, möjligen...?
 
Mezzner; sa:
Synpunkter, någon, möjligen...?

Jag gillar ju MSR StowAway™ Pots, lock och tamoj ingår.. Dessutom så kan man ha färdig mat i en StowAway så slipper man slita upp köket i tid och otid, det rymmer en kaffekärring samt diskutrustning.
 
Måste stekpannan sitta helt "tight" över kastrullen? När setet trycks ner i sidoficka och/eller i packpåse blir det ju tight ändå.

Själv använder jag inte ett färdigt "set" utan olika ihopplock av kastruller, kaffepanna mm. som jag tycker passar mitt ändamål bäst, och olika ihopplock beroende på om jag går solo eller om vi är flera.

Alltid någon oöm kastrull i alu/stål/titan med hänkel för elden, en mer känslig taflonklädd kastrull för gröt och annat som lätt fastnar, kaffepanna i stål/titan med hänkel, stekpanna i titan. Titan är inte det bästa att steka i, men den duger för mina stekambitioner och är lätt och oöm.

Raskesven
 
Utbudet av kokkärl brukar ju vara mycket större utomlands. Globetrotter har ju tex stort utbud bland "Geschirr & mehr" bla Primus och Snow Peak.

Snow Peak verkar ju förövrigt vara ett lite underligt märke, de gör kök + tillbehör och är hutlöst dyra av någon anledning.
 
-Patric-; sa:
KLAGER; sa:
Snow Peak verkar ju förövrigt vara ett lite underligt märke, de gör kök + tillbehör och är hutlöst dyra av någon anledning.

Kanske ägs av Hilleberg eller Asterixx?

Aktoryxx..?

Själv använder jag mest Trangias enliters med hänkel, trevlig gryta med stor bottenvolym. Om jag behöver komplettera kör jag MSR: s kettel alt kaffepannan från Trangia. Ketteln har ett bra lock och passar bra att eftekoka i.

//J
 

avslutad210712

Gäst
Kör med Trangias Titan-kastruller och det fungerar förvånansvärt bra trots att många säger att man bränner vid maten i dem. Har inget problem med det men jag har liksom hittat reglaget för att reglera värmen och så brukar jag röra lite i maten när jag värmer den.

Fast när man smälter snö är det rätt trevligt med titan-kastruller för innan det har bildats vatten i botten blir de snyggt blåa *L*.

Nej jag valde inte titan i fösta hand för att spara vikt utan jag valde bort aluminium för att jag inte vill laga mat med aluminiumkastruller varken hemma eller ute. Och när jag lika köpte nytt tyckte jag att jag lika gärna kunde köpa lätt.
 
Det verkar som om ingen hittat kärl som passar särskilt bra ihop geometriskt. Eller snarare verkar det som om det bara är jag som tycker det är viktigt...

Jag skulle gärna har hela kitet samlat (som ett Trangia förstås). Sen är det lite bra om stekpannan passar utan att glappa, eftersom jag inte gillar om det skramlar, eller att det blir skrymmande. Om man har nåt lite vasst som sticker upp ur kastrullerna får man ju dessutom lätt repor i det som ligger emot (stekpannan t ex).

Primus Litech borde rymma köket (?), då saknar man stekpanna, fast det är rätt sällan jag steker i skogen faktiskt, och har man två stora kastruller kan man ju i och för sig steka i den ena...
Eller ta med "separat" stekpanna när menyn kräver det.

Då är det antagligen så att jag antingen hittar kastruller som rymmer köket (MSR Blacklight, Terra, eller Primus Litech) eller kaffepannan (Trangias Tundra eller Titan).

(Zeb, med nonstick slipper man ju aluminium. Fast plast kanske inte känns rätt heller?)
 

avslutad210712

Gäst
Mezzner; sa:
(Zeb, med nonstick slipper man ju aluminium. Fast plast kanske inte känns rätt heller?)

Nej framförallt med ett omnifuel känns det som att man kommer att säga "vilken konstig bismak i maten" *L*.
 
Jag använder Primus MFS. Nonstick-kastrullen ger ingen bismak. Varför skulle den göra det? Taflonet håller bra så länge man inte rör omkring i botten med metallföremål.

Repor i en titanstekpanna? Spelar noll roll även om det skulle bli några.

Mina kastrullset, inklusive kaffepanna, matchas alltid så de passar i varandra. Men helt dikt behöver inte en stekpanna sitta. Skramlar gör det inte, om inte tamojen läggs i kaffepannan, utan uppepå. När setet dras ihop i en packpåse och/eller läggs i sidofickan blir det tyst utan skrammel. Går alltid att trycka dit en tunn diskhanduk överst om det av någon anledning skramlar eller något behöver skyddas från repor.

Om inte passformen måste vara helt perfekt ökar urvalet av kärl. När jag går solo används en taflonkastrull, en titankaffepanna och en liten titanstekpanna. Går vi fler används Trangias 2,5 liters kastrull, en lite större taflonkastrull och en stålkaffepanna, ev. även en oöm titankastrull. I båda fallen blir allt ett "set" och inget skramlar.

Raskesven
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Kokkärl med grytmysare Kök och brännare 41
Gandolforf Kokkärl till vedkök/hobo stove Kök och brännare 17
Stordrulen Lätt kokkärl som rymmer gastub och "Pocket Rocket" Kök och brännare 22
Lovan Tips på friluftskök och kokkärl Kök och brännare 21
leukotejp Använda kokkärl direkt på elden Kök och brännare 15
Jones Läskburk som kokkärl? Kök och brännare 9
pawi Lätt kokkärl typ Evernew Ti UL Pasta pot Kök och brännare 3
såg Kokkärl för både eld och gaskök Kök och brännare 15
Korallaven kokkärl i stål? Kök och brännare 24
FarmerJoe Kokkärl med hänkel? Kök och brännare 24
sachsaren Stora kokkärl och XGK:n Kök och brännare 6
josia kök och kokkärl för matlagning Kök och brännare 25
zabadam Kokkärl för två på fjället? Kök och brännare 1
pi.r Finns det inga mindre ultralätta kokkärl? Kök och brännare 54
JesperAhlin Egentillverkade kokkärl Kök och brännare 11
outsidemats Kokkärl av Titan, med rost ... Kök och brännare 11
PetNor Primus Ti Lite kokkärl Kök och brännare 29
Mushrooom Kokkärl Kök och brännare 15
emmah Felkonstruerat kokkärl? Kök och brännare 14
Avslx Tatonka kokkärl Kök och brännare 1
mabu Kök och kokkärl Kök och brännare 22
_Erik_ Kokkärl Kök och brännare 2
lexell ihopvikbart kokkärl? Kök och brännare 0
tlundberg Kök till Fjällräven Clasic Kök och brännare 1
på tunn is Höga kärl till trangia Kök och brännare 9
pysen78 Tanklock till Coleman Kök och brännare 0
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Heikkinen Vart köpa kork till bränsleflaskor? Kök och brännare 13
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Polar300 BD's tystbrännarhattar verkar ha gått till gudarna... Kök och brännare 10
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
rikard500 Stekpanna till ett Trangiakök Kök och brännare 9
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10
Stordrulen Välja ny stekpanna till Trangia 27. Kök och brännare 10
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
aliquerer Större stekpanna (> 22 cm) till Trangia 25? Kök och brännare 12
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
waltruz Vilken brännare och tub till muurikkan vid utflykt? Kök och brännare 1
bico O-ringar till Primus LITE+ Kök och brännare 16
marp68 Eagle Camping Stove Burner till Trianga? Kök och brännare 18
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
Hygea Behövs adapter till primuskök i Kroatien? Kök och brännare 5
Olof B Dimension på o-ring, Brännare till "Snuskburken" Kök och brännare 14
hensu reservslang till Campsor-9 Kök och brännare 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.