Har nyligen skaffat ett Hiker+ men ännu inte startat upp det. Ni som kör Hiker+ med fotogen. Vilken fotogen som finns i vanliga handeln använder ni som ni tycker är bra? Förr sa man visst att Statoil Blå var det som var bäst för fotogenkök men vad är dem som gäller nu om man vill kunna handla det på OKQ8, CirkelK etc. Och vad använder ni för att förvärma? Trycker nu ut lite fotogen för det eller använder ni sprit (tex T-Röd)? I bruksanvisningen som följer med nämns ingenting om att använda någon annan typ av bränsle än det man har i tanken.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Fotogen till Optimus Hiker+
- Trådstartare ulfbn
- Start datum
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Jag lärde mig år 2002 känna en flygvapenpilot som flög åt fallskärmsklubben på sin fritid (ideellt arbete) och en fallskärmshoppare som var helikoptermekaniker. Bägge avrådde mig från att använda Jet A1 till mina fotogenkök för det var så giftiga tillsatser i Jet A1. Antimögel, antialg och vad det nu var för giftiga tillsatser. Om det var så vet jag inte eller om dom ”bara” ville att jag inte skulle tigga en liter Jet A1 vet jag inte, för i och med skattebefrielse på flygbränsle var det nog olagligt att använda till annat än till flyg.Och som svar på din fråga om fotogen på macken: Köp det som är märkt lysfotogen. Det är oftast renast...
Norrmännen kallade visst samma jox för Campingparaffin - men det svenska paraffin är något helt annat...
Själv kör jag med Jet-A1 flygfotogen.
/Odd
Om jag minns rätt så var då flygbränslet skattebefriat och köpte man mycket som flygvapnet och SAS på kostade det ca 3 kronor litern. Och köpte man ”lite” som fallskärmsklubben till deras plan med turbopropmotor så kostade det runt 4 kronor litern. (risk för minnesfel)
Och fotogen på båttillbehörsaffären och Statiol blå kostade nog då nog dubbelt så mycket som bensen till bilen. Blyfri 95 (åter risk för minnesfel)
Men jag har 10-15 år senare sett åtminstone en person på fallskärmsklubben som använde Jet A1 som tändvätska till kolgrillen. Så vad ska man tro? Någon okunnig bland medlemmarna i fallskärmsklubben eller är jag lurad?
Men jag har råd att köpa fotogen på Statoil och jag använder för övrigt numera hellre gasol än fortogen /bensin. Har nu ett mutifuelkök föruto ävenTranigias gasolbrännare
/Per
Jet-A1 använder vi i den gasturbindrivna generatorn - och spillvolymerna (några helfat om året
som går till Sakab) brukar jag använda mig av. Klart renast brinnande fotogenbränslet jag använt
(åtminstone sedan Esso/Statoil Blå försvann) och jag tror inte det är några anmärkningsvärda
mängder jox i det (civila) flygbränslet. Men man skall hålla sig på långt håll från JP-5, JP-8 och
andra såna där mysko mixer som militärflyget använder. Det påstås visst vara fullt av såna där
bensener osv. Minns Viggenbränsleskandalen... 39 Gripen flyger på Jet-A1 om jag fattat det rätt...
/Odd
som går till Sakab) brukar jag använda mig av. Klart renast brinnande fotogenbränslet jag använt
(åtminstone sedan Esso/Statoil Blå försvann) och jag tror inte det är några anmärkningsvärda
mängder jox i det (civila) flygbränslet. Men man skall hålla sig på långt håll från JP-5, JP-8 och
andra såna där mysko mixer som militärflyget använder. Det påstås visst vara fullt av såna där
bensener osv. Minns Viggenbränsleskandalen... 39 Gripen flyger på Jet-A1 om jag fattat det rätt...
/Odd
Bränsle D80, Alkan eller Lysfotogen tex från Biltema. Förvärmning Kemetyl T Tenol eller Spisbränsle från Biltema.
För det mesta försöker jag köra det bränsle som luktar minst.
Om du skall köra extrem vinter bör du provfrysa bränslet och se om det bildas vaxkristaller. Samt eventuellt filtrera bränslet
Inget av de bränslen jag använder bildar kristaller vid -20 (gränsen för min frys) men jag är sugen på att prova dom i frys vid -40.
/John
För det mesta försöker jag köra det bränsle som luktar minst.
Om du skall köra extrem vinter bör du provfrysa bränslet och se om det bildas vaxkristaller. Samt eventuellt filtrera bränslet
Inget av de bränslen jag använder bildar kristaller vid -20 (gränsen för min frys) men jag är sugen på att prova dom i frys vid -40.
/John
Hej. Varför ska man inte använda fotogen till förvärmningen?Du skall alltid använda sprit till förvärmningen, företrädesvis Tenol - men T-Röd duger det också.
(Det enda undantaget är om du kör på (alkylat)bensin - då kan du förvärma med samma bränsle.)
/Odd
/ Erik
För att vätskeformig fotogen inte brinner utan en veke - och om du tillför en "veke" (t.ex. en glasulls-
sudd) så kommer fotogenvätskan att brinna med gula kraftigt sotande lågor = klart o-bra! Tenol/Alko-
hol brinner med klar ickesotande låga vilket är vad man eftersträvar - utan något krav på någon veke.
Om man tillför en lämplig form av veke i förvärmarskålen så brinner även alkoholen mer lugnt och
kontrollerat - det kokar och sprätter inte så häftigt...
Att köra på (alkylat)bensin underlättar förvärmandet en aning - för då kan man förvärma med samma
bränsle som man kör brännaren på, men _jag , och andra med mig, anser inte att det kompenserar
för de ökande riskerna med att använda det lättflyktiga bensinbränslet. Jag är medveten om att vissa
har andra åsikter, men jag vidhåller min åsikt att fotogen med Tenol som förvärmning är säkraste valet.
/Odd
sudd) så kommer fotogenvätskan att brinna med gula kraftigt sotande lågor = klart o-bra! Tenol/Alko-
hol brinner med klar ickesotande låga vilket är vad man eftersträvar - utan något krav på någon veke.
Om man tillför en lämplig form av veke i förvärmarskålen så brinner även alkoholen mer lugnt och
kontrollerat - det kokar och sprätter inte så häftigt...
Att köra på (alkylat)bensin underlättar förvärmandet en aning - för då kan man förvärma med samma
bränsle som man kör brännaren på, men _jag , och andra med mig, anser inte att det kompenserar
för de ökande riskerna med att använda det lättflyktiga bensinbränslet. Jag är medveten om att vissa
har andra åsikter, men jag vidhåller min åsikt att fotogen med Tenol som förvärmning är säkraste valet.
/Odd
Hej. Varför ska man inte använda fotogen till förvärmningen?
/ Erik
Odd har redan förklarat men du kommer helt enkelt inte att få fyr på fotogenet vid normal(t) temp/tryck. Du är rejält under flampunkten för fotogen och därför brinner det inte om du för en låga direkt mot vätskan. En säkerhet i sig själv. Lite mer om flampunkt här:

Fotogen - Allt om fotogen och fotogenlampor
Fotogen - Råd & fakta om fotogen av vilka brännbara vätskor som kan ersätta fotogen

Därför behöver du något bränsle med lägre flampunkt som kan antändas av öppen låga vid aktuell temp, t ex t-röd/tenol eller bensin.
Jag använder själv akrylatbensin i mitt optimus Nova för vinterbruk, för att slippa två vätskor men har inte tält, ansikte, trädgrenar eller annat brännbart ovanför då jag avslutar förvärmning och påbörjar "matlagnings-värmningen". Det är risk för att man får en eldpuff och jag övade lite hemma på tomten med köket innan jag lärde mig fingerfärdigheten att dra igång köket kontrollerat. I en annan tråd diskuterade vi om man släppa på bensinen precis före förvämningen brunnit ut (enligt Optimus anvisning) eller tända på nytt precis efter förvärmningen brunnit ut (troligen lite säkrare).
Vid varmt väder ute kör jag trangias gasbrännare - rent och smidigt.
/Patrik
Elspisarna har tagit bort eldningskunskaperna bl a.
Liknande trådar
- Svar
- 37
- Visningar
- 11 M
- Svar
- 23
- Visningar
- 3 M
- Svar
- 8
- Visningar
- 8 M
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg