Fotogen till Optimus Hiker+

Har nyligen skaffat ett Hiker+ men ännu inte startat upp det. Ni som kör Hiker+ med fotogen. Vilken fotogen som finns i vanliga handeln använder ni som ni tycker är bra? Förr sa man visst att Statoil Blå var det som var bäst för fotogenkök men vad är dem som gäller nu om man vill kunna handla det på OKQ8, CirkelK etc. Och vad använder ni för att förvärma? Trycker nu ut lite fotogen för det eller använder ni sprit (tex T-Röd)? I bruksanvisningen som följer med nämns ingenting om att använda någon annan typ av bränsle än det man har i tanken.
 
Du skall alltid använda sprit till förvärmningen, företrädesvis Tenol - men T-Röd duger det också.
(Det enda undantaget är om du kör på (alkylat)bensin - då kan du förvärma med samma bränsle.)
/Odd
 
Och som svar på din fråga om fotogen på macken: Köp det som är märkt lysfotogen. Det är oftast renast...
Norrmännen kallade visst samma jox för Campingparaffin - men det svenska paraffin är något helt annat...
Själv kör jag med Jet-A1 flygfotogen.
/Odd
 
Och som svar på din fråga om fotogen på macken: Köp det som är märkt lysfotogen. Det är oftast renast...
Norrmännen kallade visst samma jox för Campingparaffin - men det svenska paraffin är något helt annat...
Själv kör jag med Jet-A1 flygfotogen.
/Odd
Jag lärde mig år 2002 känna en flygvapenpilot som flög åt fallskärmsklubben på sin fritid (ideellt arbete) och en fallskärmshoppare som var helikoptermekaniker. Bägge avrådde mig från att använda Jet A1 till mina fotogenkök för det var så giftiga tillsatser i Jet A1. Antimögel, antialg och vad det nu var för giftiga tillsatser. Om det var så vet jag inte eller om dom ”bara” ville att jag inte skulle tigga en liter Jet A1 vet jag inte, för i och med skattebefrielse på flygbränsle var det nog olagligt att använda till annat än till flyg.

Om jag minns rätt så var då flygbränslet skattebefriat och köpte man mycket som flygvapnet och SAS på kostade det ca 3 kronor litern. Och köpte man ”lite” som fallskärmsklubben till deras plan med turbopropmotor så kostade det runt 4 kronor litern. (risk för minnesfel)

Och fotogen på båttillbehörsaffären och Statiol blå kostade nog då nog dubbelt så mycket som bensen till bilen. Blyfri 95 (åter risk för minnesfel)

Men jag har 10-15 år senare sett åtminstone en person på fallskärmsklubben som använde Jet A1 som tändvätska till kolgrillen. Så vad ska man tro? Någon okunnig bland medlemmarna i fallskärmsklubben eller är jag lurad?

Men jag har råd att köpa fotogen på Statoil och jag använder för övrigt numera hellre gasol än fortogen /bensin. Har nu ett mutifuelkök föruto ävenTranigias gasolbrännare
/Per
 
Jet-A1 använder vi i den gasturbindrivna generatorn - och spillvolymerna (några helfat om året
som går till Sakab) brukar jag använda mig av. Klart renast brinnande fotogenbränslet jag använt
(åtminstone sedan Esso/Statoil Blå försvann) och jag tror inte det är några anmärkningsvärda
mängder jox i det (civila) flygbränslet. Men man skall hålla sig på långt håll från JP-5, JP-8 och
andra såna där mysko mixer som militärflyget använder. Det påstås visst vara fullt av såna där
bensener osv. Minns Viggenbränsleskandalen... 39 Gripen flyger på Jet-A1 om jag fattat det rätt...
/Odd
 
Jag kör med D80 till mina fotogenkök. Finns bl a på Fogas. Köpte min på nätet, något ställe i Järfälla som skickar med DHL.

//J
 
Bränsle D80, Alkan eller Lysfotogen tex från Biltema. Förvärmning Kemetyl T Tenol eller Spisbränsle från Biltema.
För det mesta försöker jag köra det bränsle som luktar minst.
Om du skall köra extrem vinter bör du provfrysa bränslet och se om det bildas vaxkristaller. Samt eventuellt filtrera bränslet
Inget av de bränslen jag använder bildar kristaller vid -20 (gränsen för min frys) men jag är sugen på att prova dom i frys vid -40.

/John
 
För att vätskeformig fotogen inte brinner utan en veke - och om du tillför en "veke" (t.ex. en glasulls-
sudd) så kommer fotogenvätskan att brinna med gula kraftigt sotande lågor = klart o-bra! Tenol/Alko-
hol brinner med klar ickesotande låga vilket är vad man eftersträvar - utan något krav på någon veke.
Om man tillför en lämplig form av veke i förvärmarskålen så brinner även alkoholen mer lugnt och
kontrollerat - det kokar och sprätter inte så häftigt...

Att köra på (alkylat)bensin underlättar förvärmandet en aning - för då kan man förvärma med samma
bränsle som man kör brännaren på, men _jag , och andra med mig, anser inte att det kompenserar
för de ökande riskerna med att använda det lättflyktiga bensinbränslet. Jag är medveten om att vissa
har andra åsikter, men jag vidhåller min åsikt att fotogen med Tenol som förvärmning är säkraste valet.
/Odd
 
Hej. Varför ska man inte använda fotogen till förvärmningen?
/ Erik

Odd har redan förklarat men du kommer helt enkelt inte att få fyr på fotogenet vid normal(t) temp/tryck. Du är rejält under flampunkten för fotogen och därför brinner det inte om du för en låga direkt mot vätskan. En säkerhet i sig själv. Lite mer om flampunkt här:

Därför behöver du något bränsle med lägre flampunkt som kan antändas av öppen låga vid aktuell temp, t ex t-röd/tenol eller bensin.

Jag använder själv akrylatbensin i mitt optimus Nova för vinterbruk, för att slippa två vätskor men har inte tält, ansikte, trädgrenar eller annat brännbart ovanför då jag avslutar förvärmning och påbörjar "matlagnings-värmningen". Det är risk för att man får en eldpuff och jag övade lite hemma på tomten med köket innan jag lärde mig fingerfärdigheten att dra igång köket kontrollerat. I en annan tråd diskuterade vi om man släppa på bensinen precis före förvämningen brunnit ut (enligt Optimus anvisning) eller tända på nytt precis efter förvärmningen brunnit ut (troligen lite säkrare).

Vid varmt väder ute kör jag trangias gasbrännare - rent och smidigt.

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
Nanobell Från sprit till fotogen Kök och brännare 4
JAXE Köra Primus omnifuel 2 med fotogen, hur gör man? Kök och brännare 23
m490c Är fotogen tystare än bensin i multikök? Kök och brännare 11
babass Lampolja istället för fotogen? Kök och brännare 23
Mullemek Fotogen eller bensin Kök och brännare 24
birru MSR Whisperlite som inte funkar med fotogen Kök och brännare 6
mj4x4 Kan fotogen bli förgammalt Kök och brännare 4
millimeter Fotogen schmotogen? Kök och brännare 2
thureb Vilken sorts fotogen Kök och brännare 20
Karpaterna.se Fotogen i burkbrännare? Kök och brännare 11
Arne Bengtsson fotogen brännare Kök och brännare 4
Soffgrupp Tillgång på fotogen i Öst? Kök och brännare 15
Mezzner Fotogen; är det lampolja numera? Kök och brännare 7
fotogenfreak fotogen Kök och brännare 5
2004-06-16 Mix fotogen och bensin Kök och brännare 3
MTB Vilken fotogen i kyla? Kök och brännare 16
jobogg Effekten är viktig; Bensin vs gas vs fotogen Kök och brännare 4
Tomas H Fotogen Kök och brännare 1
perlowdin Fotogen i USA Kök och brännare 7
fjelltur Fotogen? Kök och brännare 17
philip Fotogen Stormlykta Kök och brännare 7
fuxen Bensin = fotogen? Kök och brännare 6
trickler Fotogen? Kök och brännare 4
lesko Selges fotogen i Ritsem? Kök och brännare 3
lesko Kjøpe parafin (fotogen) i Ritsem Kök och brännare 0
perlowdin Trangia fotogen Kök och brännare 1
på tunn is Höga kärl till trangia Kök och brännare 9
pysen78 Tanklock till Coleman Kök och brännare 0
Gandolforf Kokkärl till vedkök/hobo stove Kök och brännare 17
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Heikkinen Vart köpa kork till bränsleflaskor? Kök och brännare 13
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Polar300 BD's tystbrännarhattar verkar ha gått till gudarna... Kök och brännare 10
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
rikard500 Stekpanna till ett Trangiakök Kök och brännare 9
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10
Stordrulen Välja ny stekpanna till Trangia 27. Kök och brännare 10
aliquerer Större stekpanna (> 22 cm) till Trangia 25? Kök och brännare 12
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
waltruz Vilken brännare och tub till muurikkan vid utflykt? Kök och brännare 1
bico O-ringar till Primus LITE+ Kök och brännare 16
marp68 Eagle Camping Stove Burner till Trianga? Kök och brännare 18
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
Hygea Behövs adapter till primuskök i Kroatien? Kök och brännare 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.