Problem med Trangia multifuel

Jag är ny på multifuelbrännare och lyckas inte riktigt få min Trangiabrännare att fungera. Första 2-3 gångerna var det inga problem men nu i helgen så började den strula.

Först fick jag inte blå låga alls, den bara brann med gul låga, troligen pga. otillräcklig förvärmning gissar jag, då sotade det rejält och efter det var den på allmänt dåligt humör så jag gjorde rent munstycket. Efter det förvärmde jag enligt min bedömning mer än tillräckligt och när jag vred på bränslet igen så brann det perfekt med blå låga, men efter kanske 20 sekunder så tvärdör köket.

Jag har provat flera gånger att pumpa upp tryck, förvärma ordentligt och sedan när det håller på att brinna ut så öppnar jag vredet varpå det drar igång med fin blå låga. Allt känns rätt men det envisas fortfarande med att dö efter c:a 20 sekunder. Det fortsätter då att pysa luft ur munstycket tills trycket i flaskan sjunkit. Jag trodde att det var tryck i flaskan och att slangen låg och sög bränsle vilket borde innebära att det trycker ut oförbränt bränsle snarare än luft. Är detta källan till mitt problem tror ni eller behöver köket rengöras bättre? Nivån i flaskan är rätt och den ligger vänd med "on" uppåt så det bör inte vara orsaken.

Jag kör fyrtakts alkylatbensin och använder det munstycke som rekommenderas för bensin.
 
Jag tror du svarar själv på frågan. Köket får inte bränsle. Om det slocknar men ändå har bränsletillflrsel brukar det spruta rök förgasat bränsle som efter några sekunder övergår till vätska när köket svalnar.
Jag tror du ska leta fel på flaskan pumpen. Eftersom den levererar trycksatt luft till köket borde läckan vara inne i flaskan.
 
Det är inte så att du helt enkelt har vänt flaskan så att den ligger i 'OFF'-läge när du eldar, där avsikten är just för att tömma slangen på bränsle och tömma ut trycket ur flaskan - vilket man gör i slutskedet av sitt eldande.

Kolla noga på pumpen då det ofta finns instämplat OFF resp. ON och du skall vända flaskan/pumpen så att texten ON är uppåt (ock flaskan liggande efter marken) när du eldar och när du är klar så vänder du pumpen/flaskan halvt varv och med texten OFF uppåt så eldar det tills lågan försvinner och det pyser lite en stund - vilket sker någon minut efter vändningen beroende på hur hårt du eldar.

Andra saker att kolla - flaskan är inte för tom på bränsle??, det behövs någon deciliter kvar minst för att doppröret skall nå bränslet säkert - det är också en orsak till att MF-kökslösning är tyngre - förutom pumpen så är det alltid ca 1 dl bränsle som inte kan nyttjas utan stort besvär för uppvärmning men måste alltid finnas i systemet för att det skall fungera.

Till sist kan doppröret vara skadad av någon orsak och det suger tjuvluft istället för bränsle inne vid infästningen på pumpen, men det är i så fall ganska långsökt och kollas genom att hålla pumpen nedåt under eldande med halvfull flaska - normalt skall köket sluta brinna efter någon minut i det läget eftersom doppröret med sugfiltret är i luften i flaskan men fortsätter det att brinna länge i det lägen så hittar det in bränsle annan väg som inte är meningen och som tjuvluft hittar genom vid normal användande
 
... är flaskan inte för tom på bränsle??, det behövs någon deciliter kvar minst för att doppröret säkert skall nå bränslet - det är också en orsak till att MF-kökslösning är tyngre - förutom pumpen så är det alltid ca 1 dl bränsle som inte kan nyttjas utan stort besvär för uppvärmning men alltid måste finnas i systemet för att det skall fungera.
Det varv en, av flera, anledningar till att Gunnar Finn valde att ha flaskan stående upprätt till KAP Arctic. Med insuget alldeles intill bottenytan så är det bara någon enstaka centiliter fotogen kvar i flaskan när systemet börjar blåsa ut luften. Lutar man flaskan någon grad 'åt rätt håll' så dras majoriteten av det bränslet med också under de sista sekundernas eldande...

Vad de olika efterföljande fotogen/bensin-brännardesignerna för Trangiaköket gjort är att de kompromissat bort avluftningen / säkerhetsventilen från Gunnars design - och istället använt en liggande flaska, ett snett bränslematningsrör och ON / OFF -vändningen. Detta leder, precis som XXARGS beskriver ovan, till att bränsleflaskans volym utnyttjas dåligt (om inte användaren själv superoptimerar röret så att det når ner exakt i flaskans bottenhörn, och dessutom låter flaskan ligga liiite lutande under drift så att bottenhörnet verkligen är lägsta punkten - då går det att köra till nästan bränsletomt).

Min gissning är också att det slinker in tjuvluft som magrar ur bränsleblandningen.
Och du: om du förvärmer med sprit så blir det inte sotigt. Använder du fotogenet eller bensinen från brännaren - så sotar förvärmningen helt enkelt. Så är det...
 
Möjligt...

...att det ligger skräp i brännaren från tillverkningen. Mitt Omnifuel uppförde sig så som du beskriver, och problemet visade sig vara små metallspån som låg kvar under munstycket. Skruva bort munstycket och rengör med en liten tygbit på en pinne. Om det fortfarande inte funkar kan det vara fel på munstycket, kan bli fel blandning om hålet är för stort/litet med slocknande kök som resultat.

//J
 
Det är inte så att du helt enkelt har vänt flaskan så att den ligger i 'OFF'-läge när du eldar, där avsikten är just för att tömma slangen på bränsle och tömma ut trycket ur flaskan - vilket man gör i slutskedet av sitt eldande.

Jag är helt säker att jag vänt den med rätt sida uppåt. Jag har även öppnat flaskan och kontrollerat att röret som suger verkligen ligger mot den sida som är vänt nedåt. Gjorde ingen noggrannare besiktning men det man ser men blotta ögat indikerar inte att något skulle vara fel.

Jag får prova en mer noggrann rengöring och okulärbesiktning.

Tack för alla tips, jag återkommer när rengöring och genomgång är utförd.
 
Använder du fotogenet eller bensinen från brännaren - så sotar förvärmningen helt enkelt. Så är det...

Det är jag fullt medveten om och tycker inte att det spelar så stor roll (så länge inte munstycken bäckar igen förstås). Däremot vill jag ha så lite sot som möjligt när jag väl ställer på kastrullerna, men som jag fattat det hela skall alkylatbensin vara helt ok i det avseendet.
 
Det följde med två munstycken och jag använder det stora, dvs. 0,32mm. Det skall enligt manualen vara det rätta.
Jasså, de kör .32 på X2:an? Kul, alltid ska man lära sig något nytt.

Isf skulle jag skaffa en .37:a och testa, men jag förstår att man kanske inte vill skaffa nya grejer bara för att testa en främmande persons teorier om ens kök. ;)

Men det här var ju spännande. Är det för att man vill undvika våldsam värmeutveckling och smälta Trangiakök (vilket man f.ö. kan göra med något så tråkigt som alkohol http://bushwalk.com/forum/viewtopic.php?f=15&t=17994&start=60)? Omnifuel, med samma brännarkopp, har ju upp till .45. Men sen ser ju ett kvaddat Omnifuel häftigare ut än ett kvaddat Trangia (http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=505210&postcount=45). ;)

Länkarna är helt irrelevanta, jag gillar bara trasiga kök. :)
 
Nu har jag varit ute och testkört igen.

Munstycket är 0,32, dvs det största som följde med och även detsamma som Trangia rekommenderar.
Jag ansluter flaskan till brännaren, pumpar upp tryck (20-25 pumpslag), släpper ut bränsle under c:a 2 sekunder. Jag tänder bränslet och låter det brinna tills det börjar visa tendens att vilja slockna, då öppnar jag kranen försiktigt och det börjar direkt brinna med fin blå låga och väsa/flåsa. Jag upplever nu att det beter sig som det skall. Flaskan har hela tiden legat ner med "ON" uppåt. Efter kanske 30 sekunders brinntid så börjar man höra att det flämtar till lite, flämtandet ökar gradvis och till slut dör köket helt. Då pyser det bara ut luft ur munstycket (men med vad jag upplever som bra tryck), det kommer inte så mycket som en droppe bränsle förrän när trycket nästan är slut, då hostar den ur sig några få droppar. Jag provade att vända flaskan och även ruska lite på den när lågan slocknat men inte heller då kommer det ut bränsle.

När jag kopplar bort flaskan tränger det ut bensin från kopplingen, det borde det väl inte göra? Jag skall ju ha eldat slut på allt i slangen och även i röret ner i flaskan och därefter låtit trycket pysa ut, eller?

Jag har haft ur pumpen och skruvat isär den utan att se något konstigt. Pumpen verkar fungera, inget läcker och flaskan är fri från synlig smuts. Jag har även haft ur munstycket än en gång.

Eller är jag bara rejält korkad och gör världens dummaste nybörjarmisstag utan att komma på det?

Jag noterade även att brännaren lutar lite, står undre delen av köket helt plant så är brännarens överdel svagt lutande mot den sida där slangen kommer in, Skall det vara så och i så fall varför?
 
Sitter du och tittar på köket eller sätter du på en kastrull? Det kanske gör skillnad. Jag bara spånar fritt. Jag vet att mitt kök brinner bra mycket mer stabilt med en kastrull ovanpå.

När jag kopplar bort flaskan tränger det ut bensin från kopplingen, det borde det väl inte göra? Jag skall ju ha eldat slut på allt i slangen och även i röret ner i flaskan och därefter låtit trycket pysa ut, eller?

Näe, hade du verkligen det? Om jag förstår det du skriver så beskriver du situationen som följande:
1. Du tänder köket som vanligt.
2. Nåt går fel. Flaskan är ON.
3. Det pyser "luft" (om flaskan var ON när lågan slocknade är det troligtvis förångad bensin med fel bränsleblandning som gör att det inte antänds).
4. Det slutar pysa, kommer lite bensin och sen inget.
5. Du kopplar loss och det läcker bensin.

Ingenstans ovan har du bränt ur bensinen, så det borde rimligtvis läcka när du kopplar loss. Även om du vänt på flaskan efter att lågan slocknat är det inte säkert att det räcker. Det brukar ta 1,5 minuter att bränna ur.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mållgan Problem med trangia gasbrännare Kök och brännare 10
tomatchili (EPI)Gas problem på trangia Kök och brännare 2
Obbmundson Optimus polaris problem med underburn Kök och brännare 8
JAXE Hjälp problem med MSR whisperlite 600 int. Kök och brännare 5
avslutmedlemskap0904 MSR WindBurner problem Kök och brännare 0
Ster Problem starta Colman 533 Kök och brännare 8
andy69 Problem med brännaren.... Kök och brännare 14
Urwaldjaeger Problem med nytt Primus Omnifuel Kök och brännare 12
coccozz Whisperlite - problem? Kök och brännare 9
Vägslav primus onmifuel bensin problem Kök och brännare 18
nilkas Problem med Omnifuel Kök och brännare 20
efred Problem med spriten Kök och brännare 11
peterparnes Primus EtaPower MF och bensin problem Kök och brännare 35
barefoot Problem: gul låga på MSR Whisperlite Kök och brännare 14
martinolsson84 Primus Gravity MF - problem med mitt kök. Kök och brännare 4
A-dyk MSR Dragonfly problem Kök och brännare 1
Aico Omni Fuel - mulig problem Kök och brännare 1
sigvardsdotter MSR Whisperlite- fundering/problem Kök och brännare 8
Carassius Problem med Triangabrännare Kök och brännare 9
KamratJonas Problem med nytt primus micron Kök och brännare 10
Nalta_eljest Optimus nova, problem Kök och brännare 8
hedencrona problem med nova Kök och brännare 1
Mz Nova problem? Kök och brännare 1
hdn Problem med Optimus Nova. Barnsjukdom?? Kök och brännare 14
duvillno Optimus Nova problem Kök och brännare 8
jonasryding PROBLEM!!! Primus MFS Kök och brännare 0
ærlige ed KAP-erfaringer og problem. Kök och brännare 1
Norström KAP-problem! Kök och brännare 1
henrikbjorck Problem med vanlig bensin? Skadligt? Kök och brännare 14
0705393389 Problem med mitt MSR XGK2 kök Kök och brännare 0
på tunn is Höga kärl till trangia Kök och brännare 9
Snödrivan Trangia gelbrännare Kök och brännare 1
AndersPH Trangia 25 eller 27, välja storlek? Kök och brännare 23
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 15
kses Gasflaska inuti Trangia T25 Kök och brännare 3
z_bumbi Överblivna trangia spritbrännare Kök och brännare 0
RolandF Nyköp Trangia Kök och brännare 40
RikCar Vätskematning Trangia GB 74 - FIXAT Kök och brännare 7
RikCar Vätskematning Trangia erfarenheter Kök och brännare 10
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Trangia multifuel x2 lossa Kök och brännare 0
Fattigriddare Byta dysa i X2 trangia Kök och brännare 0
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Airfoil Trangia 27 vs vadådå? Kök och brännare 12
JörgenB Trangia 25 ersättare? Kök och brännare 19
Livetiskuggan Trangia triangel Kök och brännare 0
Livetiskuggan Använda Trangia X2 utan köket Kök och brännare 8
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
turtle Några trangia frågor Kök och brännare 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.