Köra Primus omnifuel 2 med fotogen, hur gör man?

Hej

Införskaffade nyligen ett primus omnifuel 2 kök.

Testkörde köket med Primus Powerfuel och det funkade relativt smärtfritt trots att jag missa att byta till rätt munstycket.

Jag har nu gått över till att försöka lära mig att köra köket på fotogen, detta har visat sig vara en hådare nöt att knäcka.

Under mina försök med fotogen har jag hittills endast använt mig av Biltemas lysfotogen(står att det är för fotogenkök).
Mitt första försök gick till enligt följande följande:
Byte till rätt munstycke.
Förvärmde köket med t-röd i 45-60sek
Följde bruksanvisningen slaviskt.
Detta försök slutade med att nästan hela brännaren var omsluten av ett gult eldklot. Som aldrig gick över till ”jet stråle).
Troligtvis vred jag på för mycket flöde av bränsle för tidigt.

Mina senare försök har misslyckats totalt.
En fel källa jag har upptäckt är att munstycket kloggar igen hela tiden.
Det har gjort att jag inte får något direkt trycksak flöde av bränsle till brännare och försvårar för mig att tömma bränsle slangen när jag stänger av köket.
Köket sotar också något ut av fan(nu snackar vi inte t-röd nivå av sot, utan sot nivå likt insidan av en skorsten)

Min slutsats är att det troligtvis är någon form av handhavande fel av brukaren, men jag kan inte direkt komma på vad. Någon som har haft liknande problem?
 
Jag har inte haft de problemen i det kök du använder (jag äger inte ett sådant) men problem med sot och klägg har man ju varit med om - och det blir snabbt en ond spiral där det går sämre och sämre med köket.

Det _låter_ som om din analys är korrekt - otillräcklig förvärmning gör att bränslet kommer ut bara delvis förgasat och man får de höga lågor du berättar om. Dessa är dessutom orange:a och sotar ordentligt i lågtopparna. Man kan - under gång - lösa det genom att skruva ned lågan och låta trycket bygga upp ordentligt och sedan dra på den rätt ordentligt när man väl öppnar igen.

Som läget är nu behöver du göra rent köket ordentligt innan du kör igen. Plocka isär det och låt gärna delarna ligga rödsprit eller bensin eller något som lösningsmedel för sotet - medan du knider bort allt sot och gunk du har på köket. Pilla rent i munstycken med rensnål, osv. Har du "sotningswire" i bränsleledningen är det nu du använder den.

Nästa gång du använder köket - låt förvärmningen ta tid. (Och se till att ha rätt munstycke i brännaren) Du kan förmodligen låta all förvärmningssprit brinna upp innan du öppnar kranen, och sedan tänder du på "pyset" i stället för att försöka antända gasen med fortfarande brinnande sprit.

Eller så kör du med bensin (som power fuel, som jag själv tycker är "sådär" och framför allt tycker jag det är dyrt), där det går både fortare att förvärma bränslet och man slipper ha två bränslen (som i fallet fotogen, där du också behöver ha rödsprit eller bensin eller nåt för att förvärma med).

Lycka till!
 
Min slutsats är att det troligtvis är någon form av handhavandefel av brukaren,
men jag kan inte direkt komma på vad.
Det ursprungliga handhavandefelet var att köpa ett kök som är rätt kinkigt på/med förvärmningen.

Sedan så har du orealistiska drömmar om förvärmningstidens längd avseende det här köket på fotogen:
Fyll på förvärmningsutrymmet med så mycket sprit som bara går att få dit. Se till att du har en bra
uppsugande glasullsveke i hela förvärmarutrymmet! Låt det brinna ut fullständigt innan du försöker
tända fotogengasen! (Var beredd på att du kan behöva köra två förvärmningar i serie om den första
visade sig brinna under för snålt med tid.)

Nu har du inget annat val (förutom då att byta ut köket mot ett som är lätt att köra fotogen i och som
har inbyggd rensnål) än att montera isär köket in i minsta detalj, rengöra ALLT från koks och klegg,
montera ihop igen - och försöka på nytt igen fast med så mycket förvärmning som kökseländet bara
förmår göra. Eller dubblerad förvärmning t.o.m.
/Odd
 
så om jag har förstått det rätt ordinerar läkaren:
En ordentlig rengöring av alla delar.

Följt av ”överdriven” förvärmning vid nästa försök med fotogen.

Låt t-spriten brinna ut och tänd fotogen separat efter förvärmningen. (D.v.s om förvärmningen är lyckad)

Hur är det med fotogenet spelar det stor roll av vilket märke man använder, eller är det främst handhavandet som är den största faktorn som påverkar?
Är främst mellan 0°C ner till -35°C det ska användas
 
Vid någon nivå så spelar bränslet en roll. Så länge det är hyfsat varmt ute så ska det fungera med det mesta -- även med Biltemas lysfotogen (som jag inte tror är sämre än mycket annat). Ditt problem beror som tidigare sagts med stor sannolikhet på för lite förvärmning.

Nu är det ett tag sedan jag använde fotogen när det var riktigt kallt, och då var det Esso Blå som användes. Jag tror inte det säljs fotogen med så pass dålig kvalitet att du får paraffinutfällningar vid många minusgrader -- men det är något som jag inte provat.
 
Med ordentlig förvärmning kommer det att fungera. I kyla kan det vara skillnad mellan olika fotogensorter, bränslefiltret som oftast finns i bränsleslangens ände i bränsleflaskan kan klägga igen av trögflytande kolvätefraktion. Kan då funka bättre utan bränslefilter. Jag har haft bra erfarenhet av Biltemas fotogen men då i Optimus hattbrännare i olika fotogenkök.

Thure
 
så om jag har förstått det rätt ordinerar läkaren:
En ordentlig rengöring av alla delar.

Följt av ”överdriven” förvärmning vid nästa försök med fotogen.

Låt t-spriten brinna ut och tänd fotogen separat efter förvärmningen. (D.v.s om förvärmningen är lyckad)

Hur är det med fotogenet spelar det stor roll av vilket märke man använder, eller är det främst handhavandet som är den största faktorn som påverkar?
Är främst mellan 0°C ner till -35°C det ska användas

Det är helt ok fotogen. Den kommer inte "perforera" vid kallt väder. Det är - i det här fallet - inte på fotogenet det hänger.

Om du gör rent köket ordentligt så du får bort koks och sot (just nu känns det som att ditt kök "beckat igen") och ser till att rensa munstrycket ordentligt - och sedan förvärmer grundligt ska du se att det fungerar mycket bättre - oavsett vilket bränsle du kör med.

(En liten passus - att ta bort diverse bränslefilter är något jag själv skulle kunna tänka mig att göra - i fält - i det fall att jag hade problem av den här typen. Jag vet inte hur filtren sitter i det här köket eller hur de ser ut, men möjligen kan du, när du ändå har köket isärplockat för rengöring se om du kan byta eventuell(a) filter för så att säga "börja på ny kula" om någon filter satt igen?)

Lycka till!
 
Ditt val av fotogen utgör inget problem.
Som andra sagt, låt förvärmningen brinna ut, tänd en sticka och pys igång köket.
Öka pådraget i omgångar.
Vitsen här är att förånga fotogenen. För plötsligt pådrag kan leda till att fotogen i vätskeform sprutar ut med påföljande eldklot.
Jag har erfarenhet av OmniFuel, föregångaren till ditt kök. Det är ett bra kök men har egenskapen att kräva ordentlig förvärmning speciellt med fotogen.
Köket trivs bäst med bensinbränslen, billigast av dom är alkylatbensin typ Aspen 4.
Det går dock bra att köra på lysfotogen när man tränat lite.
Givetvis funkar även gas.
Vanlig bilbensin eller diesel rekommenderas inte.
/John
 
Den övre kranen (gaskranen) skall vara fullt öppen. Den nedre (på brännaren) skall användas vid igångsättning o reglering. Med bränslet lysfotogen alltså.
/John
 
Har ingen erfarenhet av Primus Omnifuel 2 däremot ettan och den är inte kinkig på förvärmning så att kalla det ett slags ”handhavandefel” att ens köpa denna brännare är nog snarare ett utslag av humor då det torde funka bra med tvåan också men det gäller att lära sig den hårda vägen vad som funkar bäst. Antagligen ligger felet i förvärmningen och sedan kommer följdproblemen som gör att du får mera bekymmer.
Jag kör uteslutande ekonomiska alkylatbensin även som förvärmningsbränsle (dessutom med fel munstycke, gas, för en rikligare/ fetare blandning som gör det mer okänsligt samt även tystbrännarhatt) men visst är det riskablare vid mina arktiska expeditioner... än fotogen.
Funkar gör det förvisso och riktigt bra dessutom.
 
Har inte använt Multifuel på länge, men körde MSR whisperlite på en massa halvkassa bränslen för längesen.. Om det blev ett gult eldklot efter förvärmningen, så var det bara att vänta lite. Så länge som köket inte slocknar helt kan man hoppas på att det kommer igång. Efter ett tag så började köket att brinna renare. Justera bränslet på känsla.:)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 15
Obbmundson Köra polaris på tändvätska? Kök och brännare 37
lromberg Köra gaskök på propan? Kök och brännare 11
Still Alive Primus Igniter Kök och brännare 15
DoktorGlas Primus gasbrännare Kök och brännare 19
Martes Primus nya gasbehållare - finns trefot som passar? Kök och brännare 18
Still Alive Filter i Primus Omnilite Ti Kök och brännare 0
Pohman Primus lite xl kaffepress? Kök och brännare 2
Soffpotatis Primus 2397 Kök och brännare 0
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10
Livetiskuggan Primus Frigg Stove Kök och brännare 1
PetriU Primus 2062 Kök och brännare 10
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
bico O-ringar till Primus LITE+ Kök och brännare 16
Bawk Gamla campingkök från Primus skillnader Kök och brännare 4
HPP Primus 2072 ? Kök och brännare 4
Utvandraren Primus Omnilite Ti Silencer Kök och brännare 18
[Andreas] Isolering till Piezotändare Primus express stove Kök och brännare 9
Still Alive Rengöra Primus med tryckluft? Kök och brännare 10
Brune Ljuddämpare till Primus Omnilite Ti? Kök och brännare 4
nicko_ Primus Bahco 2090, hjälp med tillfällig lagning under pågående tur Kök och brännare 3
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Primus nya gasolgrill? Kök och brännare 6
Fabrikörn Primus Micron Trail skramlar Kök och brännare 2
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
mile0003 Primus PrimeTech stove 1.3 L Kök och brännare 20
Hermelin Primus Omnifuel - låg effekt Kök och brännare 0
Adelanteeee Bränsle till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
Jojosurf Primus Spider Stove Set + Winter gas? Kök och brännare 9
greenfish Brände gröt i Primus ETA, använde mdiskmedel Kök och brännare 6
Jmhe Nytt Primus Omnilite Ti Sotar igen Kök och brännare 34
KristianMattiasson Primus Omnifuel priming pad? Kök och brännare 9
D300 Pomed Primus Eta Spider Brännare Kök och brännare 4
layback Erfarenhet av Primus non-stickbeläggning Kök och brännare 1
create Trangia 27 eller Primus? Kök och brännare 12
qvick nytt munstycke primus 2397 Kök och brännare 1
Joelleo primus 2251 Kök och brännare 5
fritänkare 1 Liters kärl sökes. Se önskelista. Primus titech? Kök och brännare 5
Smogz Nån som testat Primus Winter Gas Kök och brännare 33
desireman Hur fraktar man en använd primus gas behållare? Kök och brännare 8
D300 Skäms Primus Kök och brännare 33
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
Nuttte Primus Gourmet stekpanna vs ETA-lock Kök och brännare 0
jerik Läckage/övertryck Primus Omnifuel Kök och brännare 6
graylingman Är Trangias X2 en Primus Omnifuel-brännare? Kök och brännare 6
Skipper_ Tända Primus multifuel med tändstål! Går det ens? Kök och brännare 44
ekis Primus omnifuel, ring på lågspridarplattan? Kök och brännare 6
eenetjarn Primus gas i europa (Frankrike, Spanien m.fl) Kök och brännare 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.