Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök

... Men till frågan går det köra Polaris på div Nafta produkter ? samt kan man blanda in lite besin i motorfogen eller tallolje eller annat utspätt bränsle kallat Diesel för att ev få vatten el annat att blanda i har väl även en oöppnad Dyr liten flaska med någon tillsats för att förhindra ´sörja´i sk. diesel.
Det korta svaret är Nej.
Polaris eldas med campinggasol, lysfotogen, alkylatbensin eller (i yttersta nödfall) vanlig handelsdiesel.
Den är överkänslig för diverse bränslegroggar, klart värre än jag. Och alkoholbaserade bränslen; det tål
den inte alls...
/Odd
 
Jet A-1 går att få från spillfatet på vilket flygfält som helst. Jag har ett spillfat som står i oljecontainern på jobbet
(det ska till Sakab med tiden) - om du/ni tittar förbi med en dunk innan jag går i pension kan jag tappa upp i den...
/Odd

Men om det är ju spillojefat, kan man vara säker på att det inte är annat än ren A-1 däri då? Är det inte där även andra kasserade petroleumprodukter kan hamna där, även jag tror majoriteten är A-1 just på en flygplats?

/Patrik
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
Men om det är ju spillojefat, kan man vara säker på att det inte är annat än ren A-1 däri då? Är det inte där även
andra kasserade petroleumprodukter kan hamna, även om jag tror majoriteten är A-1 just på en flygplats? /Patrik
Risken finns naturligtvis, men spillfatet för Jet-A1 på aktiva flygplatser fylls så snabbt av det bränsle
mekarna släpper ut genom dagliga avvattningsdräneringen så den är minimal. Och några liter smörj-
olja (av misstag kvarlämnade i spillfatet) utspädd i en till två hektoliter Jet-A1 har ingen som helst
betydelse för eldandet i ett Polariskök. De molekylerna smörjer bara O-ringar och spindelgängor...

I "mitt" nuvarande spillfat har det aldrig ens varit någon olja av något slag, det var fyllt med alkylat-
bensin när vi tömde det - och den minimala slutslatten dunstade bort medan det väntade på att
föregående spillfat skulle bli fullt nog att kosta på en Sakabräkning... Riskfritt alltså :cool:
/Odd
 
Den eldningssprit som säljs i hndeln är utspädd och försedd med kräkmedel vilet sotar. Alla som haft tillfälle att elda 95% vet att resterna blir få och att värmen är högre.
Av erfarenhet rekommenderas fotogen, med förvärmning, snöplatta och minst 3 l kotkärl med isolewring för snösmältning.
 
Mycket kompetens här, väldigt bra råd, bygger på erfarenhet och inte gissningar och tolkningar av vad som lästs på internet vilket är allt för vanligt nuförtiden.
Vinterdiesel har / har haft inblandad bensin för att inte sätta igen bränslefiltret på en bil vid sträng kyla, om det går att omsätta till ett förbränningskök vet jag inte, skulle testa det innan jag skulle våga lita på det.
Välj en beprövad lösning, t.ex. CampDavids förslag, fått uppfattningen att de flesta kör den metoden då det är riktigt kallt, inget finlir och inget pill.
 
Urspårning i tangentens riktning ...

Nja, indirekrt kan man ju fråga sig hur bra ett flerbränslekök fungerar med bensin eller diesel med 1 eller 2 procent inblandning av t ex motorolja SAE 10-40?
Min 4takts-båtmotor går bra på 2% oljeblandad bensin (2T-bensin) och brukar köra den lite på land som vinterkonservering för att få in lite olja i cylindrarna innan vinterförvaringen.

Hur reagerar ett kök på olja in bensinen/dieseln? Kleg i filtret?

/Patrik
 
Det flera inte tänker på ar att ett delvis tömt besninkärl är en pontensial bomb som skall handeras nära ett kök med öppen låga där sprilågan dagtid är helt osynlig.
Säkerhet börjar med förtänksamhet.

go tur

De två tältbränder jag varit vittne till började med bensinkök i absiden, och som känt är bränt barn flyr elden.
 
Hur reagerar ett kök på olja i bensinen/dieseln? Kleg i filtret? /Patrik
Om det är väl utblandat i fotogenet / bensinen så har nog inte någon enstaka % olja i bränslet någon
större betydelse, det lär lukta lite mer och ge lite mer gultoppiga lågor gissar jag. Har dock aldrig provat
detta själv (varför skulle man?) men med tanke på att en genomvarm lagom insliten tvåtaktare inte ens
storknar för 10% så lär det inte ge några långvariga bekymmer om man råkar köra på upp till ett par %
vid enstaka tillfälle. Kolväte som kolväte liksom - speciellt när de är förgasade...

Och tvåtakts tändkulemotorer går ju ännu 'bättre' / snabbare när de börjar suga i sig ansamlad smörj-
olja ur vevhuset / tråget - ja ända in till ren självdestruktion om man inte fångar upp beteendet i tid!
/Odd
 
Jag är ju grymt svag för MSR XGK EX eftersom det är så otroligt robust. Inget för finlir, men det fungerar alltid. Har diskuterat kök en del med Matti på Jokkmokkguiderna och enligt honom är XGK EX det enda som har pallat deras hantering. Har själv haft problem med läckage från andra multifuelkök, men aldrig med XGK.

Instämmer, ett MSR XGK-EX är väldigt driftsäkert och enkelt att hantera och lära sig. För snösmältningen kan du använda dina trangiabyttor. Om du vill smälta så snabbt som möjligt skaffar du en bytta med inbyggd värmeväxlare.

//J
 
Jag är långt ifrån nån polarfarare och har begränsad erfarenhet av längre turer vintertid. Dock tror jag att en bra synpunkt har kommit fram här och det är enkelhet. När det är snorkallt vill man inte hålla på och pilla med allt för små vred, flaskor med förvärmning och annat pill.
Jag älskar mitt Nova vintertid, men det är inte utan att det är lite meckigt innan man är igång.
Spritbrännare må vara långsamma men det går att fixa med vantarn på.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips