Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök

Av dina frågor att döma så är du van att använda ett Trangia - med slangmatad gasolbrännare. Rätt så?

Då är min definitiva rekommendation att ta ditt stora Trangia 25 - och hänga in en multifuelbrännare i det. Du kan ju redan köket i sig, det blir bara en (lite) annorlunda brännare - och kompletterar du sedan ditt T25 med popmuttrarna och skruvarna plusTrangias lägerkärl 4,5 liter samt ett hopvikbart aluminiumvindskydd (för de gånger du kör "på skruvar") så kommer du att stå dig gott.

Du har gott om tid att lära dig hantera utrustningen nu, dvs långt innan ditt vinteräventyr börjar... Öva, öva, öva!

OK, då kommer vi till VILKEN multbränslebrännare du skall ha i ditt T25. Därom tvista vi lärda nästan religiöst, men enkelt och generellt kan vi konstatera att du behöver en Trangia brännarkopp för multifuelbrännare för att stabilt montera din Trangiakonverterade brännare i. Eftersom du kört gasol tar jag för givet att ditt undre vinskydd har stora hålet för gasolslangen - då är det bara hål för kontrollvredet som du behöver åstadkomma. Hur sånt går till finns det flera gånger publicerat här, av mig och av andra. Det är mestadels en fråga om hur snygg du vill ha håltagningen...

Jag brukar alltid förorda Optimus Polaris för den här konverteringen (eftersom den brännaren även kan köra flytande campinggasol om användaren så skulle önska - det gör jag själv ofta) framför de andra konkurrenterna som väl främst är Optimus Nova, Primus Omnifuel eller MSR XGK De använder allihop vanliga standardgängade bränsleflaskor - vilket japanska SOTO inte gör, den eldar dessutom endast bensin - alltså går den bort från alternativen. Det viktiga i ditt fall är att det går att elda med prima köldtålig fotogen eftersom fotogen är det säkraste vätskebränslet, speciellt i kyla. (OBS! Trangias egen Multifuel X2 går fetbort, inte nog med att den är effektbegränsad och strypt, den reglerar inte effekten direkt vid lågmunstycket.) Optimus Nova och Primus Omnifuel är normalt lite billigare än Optimus Polaris men personligen föredrar jag Polarisen.

Bäst fungerar de allihop om de förses med en tystbrännarhatt istället för ordinarie lågspridarplatta. Då går de att reglera ner till ännu lägre sjudningseffekt - speciellt bra när det är ris som ska tillredas... Och de är dessutom klart tystare med hatten monterad.

Förvärmningen - är inget mystiskt hokus pokus! Det är bara att slå i tillräckligt med Tenol i botten på brännaren för att fylla förvärmarskålen - och tutta på spriten med en tändsticka. När spriten brunnit ut öppnar du försiktigt pådragsventilen - och tänder fotogengasen (på utsidan av tystbrännarhatten, ALDRIG under hatten!!!) med nästa tändsticka. Svårare än så är det inte... Primus har ett rykte om att kräva lite mer förvärmningsbränsle än Optimus - vilket kan få genomslag vid längre färder...

Vars bor du? Kontakta mig så kan vi gå igenom det hela mer i detalj
- och du kan få låna en brännarkopp, de är slut igen för närvarande...
/Odd
 
Senast ändrad:
Ang. fotogen kontra bensin - finns det numera något fotogen i handeln som man kan räkna med fungerar som det ska utan problem med paraffinering vid temperaturer som -30 och kallare (som ju frågan här gällde)?
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Ang. fotogen kontra bensin
- finns det numera något fotogen i handeln som man kan räkna med fungerar som det ska
utan problem med paraffinering vid temperaturer som -30 och kallare (som ju frågan här gällde)?
Är det riktigt kallt: Jet-A1
(Det är klart obra om bränsleledningarna paraffinerar sig täta på 10.000 meter
- och där flyger stora delar av långdistansflyget dagligen...)

Annars så är det bara att frysprova det avsedda bränslet under några dygn
i en glasklar PET-flaska nere i frysboxen - blir det grumligt: Byt leverantör!
/Odd
 
Av dina frågor att döma så är du van att använda ett Trangia - med slangmatad gasolbrännare. Rätt så?

Då är min definitiva rekommendation att ta ditt stora Trangia 25 - och hänga in en multifuelbrännare i det. Du kan ju redan köket i sig, det blir bara en (lite) annorlunda brännare - och kompletterar du sedan ditt T25 med popmuttrarna och skruvarna plusTrangias lägerkärl 4,5 liter samt ett hopvikbart aluminiumvindskydd (för de gånger du kör "på skruvar") så kommer du att stå dig gott.

Du har gott om tid att lära dig hantera utrustningen nu, dvs långt innan ditt vinteräventyr börjar... Öva, öva, öva!

OK, då kommer vi till VILKEN multbränslebrännare du skall ha i ditt T25. Därom tvista vi lärda nästan religiöst, men enkelt och generellt kan vi konstatera att du behöver en Trangia brännarkopp för multifuelbrännare för att stabilt montera din Trangiakonverterade brännare i. Eftersom du kört gasol tar jag för givet att ditt undre vinskydd har stora hålet för gasolslangen - då är det bara hål för kontrollvredet som du behöver åstadkomma. Hur sånt går till finns det flera gånger publicerat här, av mig och av andra. Det är mestadels en fråga om hur snygg du vill ha håltagningen...

Jag brukar alltid förorda Optimus Polaris för den här konverteringen (eftersom den brännaren även kan köra flytande campinggasol om användaren så skulle önska - det gör jag själv ofta) framför de andra konkurrenterna som väl främst är Optimus Nova, Primus Omnifuel eller MSR XGK De använder allihop vanliga standardgängade bränsleflaskor - vilket japanska SOTO inte gör, den eldar dessutom endast bensin - alltså går den bort från alternativen. Det viktiga i ditt fall är att det går att elda med prima köldtålig fotogen eftersom fotogen är det säkraste vätskebränslet, speciellt i kyla. (OBS! Trangias egen Multifuel X2 går fetbort, inte nog med att den är effektbegränsad och strypt, den reglerar inte effekten direkt vid lågmunstycket.) Optimus Nova och Primus Omnifuel är normalt lite billigare än Optimus Polaris men personligen föredrar jag Polarisen.

Bäst fungerar de allihop om de förses med en tystbrännarhatt istället för ordinarie lågspridarplatta. Då går de att reglera ner till ännu lägre sjudningseffekt - speciellt bra när det är ris som ska tillredas... Och de är dessutom klart tystare med hatten monterad.

Förvärmningen - är inget mystiskt hokus pokus! Det är bara att slå i tillräckligt med Tenol i botten på brännaren för att fylla förvärmarskålen - och tutta på spriten med en tändsticka. När spriten brunnit ut öppnar du försiktigt pådragsventilen - och tänder fotogengasen (på utsidan av tystbrännarhatten, ALDRIG under hatten!!!) med nästa tändsticka. Svårare än så är det inte... Primus har ett rykte om att kräva lite mer förvärmningsbränsle än Optimus - vilket kan få genomslag vid längre färder...

Vars bor du? Kontakta mig så kan vi gå igenom det hela mer i detalj
- och du kan få låna en brännarkopp, de är slut igen för närvarande...
/Odd

Finns det tysthattar att köpa igen? Jag tyckte en annan tråd indikerade att det slutade tillverkas helt.

Länk till var jag kan köpa till mitt optimus nova önskas i så fall.

/Patrik
 

HasseQ

Temp. avstängd
Men å andra sidan. :) Om du inte vill köpa ett nytt dyrt och lite mekkigt multifuel och lära dig använda det, så kör på trangia med tsprit. Enkelt och funkar alltid. Nackdelen är att det tar mkt längre tid och kräver mer bränsle/tsprit att smälta snö osv.
 
Jag är ju grymt svag för MSR XGK EX eftersom det är så otroligt robust. Inget för finlir, men det fungerar alltid. Har diskuterat kök en del med Matti på Jokkmokkguiderna och enligt honom är XGK EX det enda som har pallat deras hantering. Har själv haft problem med läckage från andra multifuelkök, men aldrig med XGK.

 
Vi som ej är Militärer eller ej känner någon på de fåtal ´kända´baser kommer ju ej åt A-1
men förr hällde man lite bensin i disel på miltär fordon för att få igång dem ca 5% och ev skador brabbade ju ej brukarna ,skulle detta gå på std fotogen el de som kallas motorfotogen
Mitt Kap -Artic har ju gått på allt utom ren diesel och bensin går Polaris på tex tändvätska el lacknafta?
Sedan till ljudet har du skällande hundar runt dig är nog ´jet´brännare ett mindre problem.
Men jfr med andra ljud hur högt blir en polaris som anv på reducerad effekt (efter att snö smält och ev frystorkat ska sjuda lite eller någon annan anv (vissa värmer/torkar kläder och då ej på fullt öppet själl)
Ps jag kör mitt Kap-Artic tills jag kampat klart på vintern och normal konjuktur blir det ej före 2026 enl konjuktur inst. och då normala priser.
 
Vi som ej är Militärer eller ej känner någon på de fåtal ´kända´ baser kommer ju ej åt Jet A-1 ...
Jet A-1 går att få från spillfatet på vilket flygfält som helst. Jag har ett spillfat som står i oljecontainern på jobbet
(det ska till Sakab med tiden) - om du/ni tittar förbi med en dunk innan jag går i pension kan jag tappa upp i den...
/Odd
 
Jag var med som pinn pojk när Landvetter byggdes men tror ju ej att man kan få tillgång till det för det.
Men kommer på nu att en tid granne på ett byggprojekt körde tankbil inne på Landvetter men tänkte ej på det då och var nog innan mit K.A. var igång efter lite renovering och jag hade ej tid för längre ledighet ,förra året igång på 30-40 år 18 d ledigt i ett sträck (pga såld fastighet och grävmaskin osv oljefat hade jag ju innan diseln blev så dyr att det knappt gick att få ha i fred i maskinen utan det fick man tanka i jeepdunken på väg dit.)Sedan tror jag ju att du bor relativt långt från GBG men tack för erbjudande.
Förr såg man ju Viggen stående efter stora vägar på långa raksträckor med en liten servicebyggnad där det nog var någon kubik A-1(nu står en V på Aeroseum och nästan alla piloter till JAS har väl tjänstledigt eller slutat

Men till frågan går det köra Polaris på div Nafta produkter ? samt kan man blanda in lite besin i motorfogen eller tallolje eller annat utspätt bränsle kallat Diesel för att ev få vatten el annat att blanda i har väl även en oöppnad Dyr liten flaska med någon tillsats för att förhindra ´sörja´i sk. diesel.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips