Köra Primus omnifuel 2 med fotogen, hur gör man?

För svag förvärmning ar den vanligaste orsaken till bristfällig funktion på våta kök. Vi hade en liten same som körde sitt tryckkök ¨med bensin och han förvärmde alltid tillräckligt för attt det skulle gå igång direkt- Men förvärmningsfasen var som om hela hans koknisch brann och länge.
 
Senast ändrad:
trycksatta fotogenlampor med glödnät kan bete sig liknande om pumpens läderpackning inte är ok så att rätt tryck uppnås
 
Tack för alla svar, känner jag har fått väldigt mycket bra info och erfarenheter!

Plockade isär köket igår och torkade av det värsta sotet med bomulls trasor och t-röd.

Har lagt alla grisiga delar i ett t-röd bad för ytterligare luckra up det som sitter ingrott.

Är det någon som har bättre metoder för rengöring?

Är det vanligt att förvärmnings brickan(stenull-paden) typ vittrar sönder/krossas om man bara råkar komma mot den. Kändes väldigt ömtålig!?
 
Är det vanligt att förvärmnings brickan(stenull-paden) typ vittrar sönder/krossas om man bara råkar komma mot den. Kändes väldigt ömtålig!?

Den kan vara av lite olika kvaliteer, jag har haft några av ett filtliknande mtrl som ser ut som f*n efter att man råkat nudda dem. Så länge inga bitar ramlar bort så borde det inte spela ngn roll (och använder du t-sprit till förvärmning ännu mindre betydelse, t-sprit behöver inte en veke för att brinna).

Har själv använt Omnifuel typ 2 en hel del och bara du förvärmer ordentligt går det fint med fotogen.

Jag brukade som steg 1 öppna kranen lite tills jag såg att bränsle kom ut ur munstycket. Stängde. Sen förvärmde jag med t-sprit tills det bränsle som fanns i systemet förångades och började brinna med blå låga och reaplansljudet. Och då är det säkert att vrida på, långsamt.

Efter att ha gjort så några gånger hade jag fått in känslan för hur lång förvärmning som behövdes och då skippade jag steg 1.

//J
 
Primus Omnifuel är svårare att få att brinna bra och kräver mycket förvärmning samt reglerområdet är inte speciellt imponerande - speciellt om man jämför med hur Optimus Nova och dess efterföljare fungerar.

Huvudproblemet i Omnifuel är värmeförsörjningen till bottendelen där förgasningen sker - det är svårt att få dit värme i tillräckligt mängd - både vid förvärmning och när man eldar med låg pådrag - ligger inte pådraget så att lågan är efter koppens väggar hela tiden så är värmeförsörjningen mot förgasardelen dålig då dess ben är alldeles för tunna och långa för att transportera den värmemänden som egentligen behövs vid lägre pådrag och koppens väggar inte längre är självlysande röda - typ.

Att det bara brinner under brännplåten ger inte tillräcklig värme för hållbar sjudning med Omnifuel.

- klassiska testet för sjudning är att koka ris i 20 minuter enligt recept och vattenmängd utan att det blir brunt i botten... det är inte mycket pådrag efter uppkoket som behövs för detta och minsta för mycket så kokar vattnet för fort bort och det är brunbränt i botten efter stipulerade tiden...

Optimus har klarar det bättre med sin Nova/Polaris med extra kylflänsar som tar upp värme vid låga pådrag och därmed kan hålla en mycket svag låga i lång tid utan att förgasningen upphör - Dessutom har man lyckats med konstycket att inte behöva byta munstycken i området från lätta (gasol/bensin) till tyngre bränslen men med begränsningen att de inte fungerar bra över 4000 meter höjd istället (då måste man ha smalare borrning på munstycke)

Har också kommit fram att gasmunstycket i Primusbrännarna är det bästa för gasol (gasol skulle egentligen behöva ytterligare en storlek större IMHO) och bensin medans bensin med bensinmunstycket brinner för magert för att vara riktigt stabilt i havsnivå och får en låga som är onödigt vindkänslig vid lägre pådrag - skulle tro att de rekommenderade användningarna är tänkta för 500 - 1000 meters höjd för att vara optimala. Höjden över havsnivå har alltså betydelse i valet av munstycke och man skall inte gå blint på rekommendationerna som de enda gällande.

- Det är inget farlig att prova olika munstycken fram och tillbaka - titta på hur lågan ser ut och finns det mer än enstaka gula toppar i långan då och då, så kan man prova med en storlek mindre munstycke - verka det brinna väldigt blått helt utan spår av gula toppar och 'fräsigt och hårt' och lätt blåses ut, dvs. mager låga - prova en storlek större på munstycket.

På 4000 meters höjd kanske man får köra gasol och bensin på fotogenmunstycket för att brinna utan för mycket gult i lågtopparna pga. den tunnare luften (och därmed risk för CO-bildning vilket blir allt viktigare att undvika ju högre upp man är då man tål allt mindre av det från matoset och köksavgaserna som blåser på en från egna och andras kök - och i värsta fall kan starta höjdsjuka hos någon i gruppen och man får omedelbart vända och ned till lägre höjder igen).
 
Senast ändrad:
Omnifuel är ett extremkök skulle jag nog säga, det funkar bäst på full gas med en panna snö ovanpå. Finlir är svårare men det går med lite pysslande. Att pröva olika munstycken är en god ide. Gasdrift på sommaren fungerar till det mesta, men koka ris har jag bara gjort enligt principen stormkoka till vattnet kokat in och sedan ställa på eftervärmen i 15-20 min.

//J
 
Beträffande Primus Omnifuel, det första som jag har funkar jättebra med bensin, gasmunstycket och en tystbrännarhatt. Inga problem med den modifikationen. Sjuder utan problem, lågan blåser inte ut så lätt. Har kört i flera år nu och är nöjd. Men man bör göra dessa modifieringarna då.
 
Kan tänka mig att tystbrännarhatt säkrar värmeflödet bättre ned mot förgasardelen vid lägre pådrag än öppen kopp då om lågorna inte stryker efter koppsidorna i sista fallet så blir det ingen värme ned, typ.
 
Hade möjlighet att ta mig ut i bushen nu i mellandagarna för lite övernattning och ”empiriska studier” med primus’et.

Gick över förväntan mycket bra! Jag hade inga problem att tända köket, tack vare alla tipsen man fick från alla.

Körde med Biltemas lysfotogen som bränsle och använde t-röd till förvärmningen.

Använde mellan 20-30ml t-röd till förvärmningen.

Vädret var inte jätte kärvt men kvicksilvret låg mellan 5-6°C på dagen och 2-3°C på kvällen/morgonen med lite regn och snålblåst på det.

Jag har inte ännu fått hem min brännarhat jag beställt från Quietstove så jag misstänker att det hade påverkat förvärmningen med att jag hade behövt köra längre tid/mer t-röd för förvärmningen.

Köket sotade knappt något heller i själva brännarkoppen endast lite förkolning/sotning har skett på förvärmnings kudden.
Är väldigt nöjd med resultatet och med köket.

Har tänkt att i framtiden testa lite om jag kan minska på mängden t-röd för förvärmningen beroende på väderleken. Någon som har testat detta innan, som kan dela med sig av lite erfarenheter?

Nu när jag va ute så fyllde jag brännarkoppen tills det t.o.m rann över en gång, jag fyllde då koppen med runt 30ml t-röd.

Är det någon som äger ett Optimus Nova med lite vetskap om hur mycket förvärmning det krävs för köra det på fotogen?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 15
Obbmundson Köra polaris på tändvätska? Kök och brännare 37
lromberg Köra gaskök på propan? Kök och brännare 11
Still Alive Primus Igniter Kök och brännare 15
DoktorGlas Primus gasbrännare Kök och brännare 19
Martes Primus nya gasbehållare - finns trefot som passar? Kök och brännare 18
Still Alive Filter i Primus Omnilite Ti Kök och brännare 0
Pohman Primus lite xl kaffepress? Kök och brännare 2
Soffpotatis Primus 2397 Kök och brännare 0
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10
Livetiskuggan Primus Frigg Stove Kök och brännare 1
PetriU Primus 2062 Kök och brännare 10
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
bico O-ringar till Primus LITE+ Kök och brännare 16
Bawk Gamla campingkök från Primus skillnader Kök och brännare 4
HPP Primus 2072 ? Kök och brännare 4
Utvandraren Primus Omnilite Ti Silencer Kök och brännare 18
[Andreas] Isolering till Piezotändare Primus express stove Kök och brännare 9
Still Alive Rengöra Primus med tryckluft? Kök och brännare 10
Brune Ljuddämpare till Primus Omnilite Ti? Kök och brännare 4
nicko_ Primus Bahco 2090, hjälp med tillfällig lagning under pågående tur Kök och brännare 3
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Primus nya gasolgrill? Kök och brännare 6
Fabrikörn Primus Micron Trail skramlar Kök och brännare 2
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
mile0003 Primus PrimeTech stove 1.3 L Kök och brännare 20
Hermelin Primus Omnifuel - låg effekt Kök och brännare 0
Adelanteeee Bränsle till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
Jojosurf Primus Spider Stove Set + Winter gas? Kök och brännare 9
greenfish Brände gröt i Primus ETA, använde mdiskmedel Kök och brännare 6
Jmhe Nytt Primus Omnilite Ti Sotar igen Kök och brännare 34
KristianMattiasson Primus Omnifuel priming pad? Kök och brännare 9
D300 Pomed Primus Eta Spider Brännare Kök och brännare 4
layback Erfarenhet av Primus non-stickbeläggning Kök och brännare 1
create Trangia 27 eller Primus? Kök och brännare 12
qvick nytt munstycke primus 2397 Kök och brännare 1
Joelleo primus 2251 Kök och brännare 5
fritänkare 1 Liters kärl sökes. Se önskelista. Primus titech? Kök och brännare 5
Smogz Nån som testat Primus Winter Gas Kök och brännare 33
desireman Hur fraktar man en använd primus gas behållare? Kök och brännare 8
D300 Skäms Primus Kök och brännare 33
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
Nuttte Primus Gourmet stekpanna vs ETA-lock Kök och brännare 0
jerik Läckage/övertryck Primus Omnifuel Kök och brännare 6
graylingman Är Trangias X2 en Primus Omnifuel-brännare? Kök och brännare 6
Skipper_ Tända Primus multifuel med tändstål! Går det ens? Kök och brännare 44
ekis Primus omnifuel, ring på lågspridarplattan? Kök och brännare 6
eenetjarn Primus gas i europa (Frankrike, Spanien m.fl) Kök och brännare 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.