Dålig effekt på Primus omnifuel

Hej
Har köpt ett primus omnifuel men upplever att effekten är dålig. Har provat med bensin och fotogen men det vill bara brinna med sotig låga och som resultat dålig effekt. För att det ska vara möjligt att köra med bensin är jag tvungen att köra med minsta munstycket vilket igentligen är till fotogen.

är det någon som vet om köket kan vara defekt eller gör jag fel?
 
har provat att förvarma allt från 30-60 sekunder.
Har även provat köket innomhus med varmt bränsle och brännare men det vill frortfarande sota. Kör jag med riktigt liten effekt får jag en klar och fin låga. Men längst ner vid munstycket blir det en liten gul sot låga och ökar jag effekten växer denna lilla låga.
 
Köket köpte jag nytt och jag ser inte vad jag gör för fel enligt instruktionen har även provat att rengöra köket men med samma resultat.
 
Lystorp; sa:
Har även provat köket innomhus med varmt bränsle och brännare men det vill frortfarande sota.

Med anledning av det där tycker jag du definitivt ska läsa igenom bruksanvisningen.

Lystorp; sa:
Kör jag med riktigt liten effekt får jag en klar och fin låga. Men längst ner vid munstycket blir det en liten gul sot låga och ökar jag effekten växer denna lilla låga.

Med anledning av det där tror jag köket behöver gås igenom och rengöras, kontrollera ev läckage etc.
 
Jag tycker det låter som du läst bruksanvisningen färdigt och bör reklamera.

Jag läste anvisningen bristfälligt före första pannan kaffe, och det gick hur bra som helst.

Att lyckas med att få det att sota som du säger vet jag inte hur man ska klara genom handhavandefel. (OK, det går säkert att räkna ut.)

Har man inte överfylld bränsleflaska ska det inte vara nåt problem att pumpa upp rätt tryck, och sedan SKA det funka med rätt munstycke. Även om man slarvar med förvärmningen så kommer väl köket igång efter ett tag, och visst brinner köket med kolande låga om det är kallt, men när man fått varmt, så är ju lågan närmast lik den som finns i ett gasolkök. Inte minst låter det ju helt annorlunda.

Viss kanske du kan meka iordning köket, men när det är nytt ska inte det behövas.
 
Lystorp; sa:
Men längst ner vid munstycket blir det en liten gul sot låga och ökar jag effekten växer denna lilla låga.

Fick lära mig för ett tag sedan att just denna lilla låga nere vid munstycket tyder på att munstycket inte är nog hårt åtdraget, så testa att dra åt det efter att du bytt till bensinmunstycket!

Lycka till! / Malin

[Ändrat av MimmiD 2007-03-19 kl 14:59]
 
Låter ju vettigt, men samtidigt är det väl så att bensinmunstycket sitter default, så det behöver man inte skruva dit själv från början?
 
Nope, efter att ha jobbat en del med att sälja dem så känner jag till att gasmunstycket 0.45 mm (märkt 45) sitter i från fabriken.

/Malin
 
Det stämmer att munstycke 0,45 satt i från början.
Men jag tycker att jag dragit åt hårt nog man vet ju inte hur bra de små grejorna håller. Men tack för tipset.
 
tips

Omnifuel är mitt andra kök som klarar bensin. Det första var ett Optimus explorer. Det krävde lång förvärmning och var bökigt att använda. Omnifuel är betydligt mer lättanvänt, men jag hade samma problem första gångerna jag provade Omnifuel med bensin. Jag provade att dra ner effekten på sparlåga en stund efter förvärmningen och då kom den blåa effektiva lågan. Sedan kunde jag dra på full effekt och köra som vanligt.

Mitt tips är:
Använd bensinmunstycket och bensin av oktantyp. (Oktan har högre energivärde än bensin av heptantyp.)
Pumpa 15-25 slag beroende på hur full din flaska är.
Släpp ut bensin (ett kvarts varv i ungefär 3 sekunder).
Vicka till köket så att bensinen rinner ner i brännaren och tänd.
Efter ca 40 sekunder slocknar flammorna.
Dra på låg effekt och tänd igen.
Låt köket stå på tomgång i 2-10 sekunder innan du drar på full effekt.
Om lågan inte är blå och låter som en svetslåga efter det, dra ner effekten så att du får en liten blå låga och låt den brinna i 10 sekunder till innan du drar på fullt igen.

Lycka till!

Fungerar inte detta - byt ut köket.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
CoooL Är brännsleflaska som man får med Kap dålig??? Kök och brännare 3
Hermelin Primus Omnifuel - låg effekt Kök och brännare 0
Snubblaren Vilken brännare ger mest effekt i trangia? Kök och brännare 20
angerheim Effekt med Nova Kök och brännare 16
millimeter Effekt för mikrovågsugn? Kök och brännare 29
avslutat080903 Vilket bränsle har högst effekt? Kök och brännare 14
errbe Ingen effekt på Trangia spritkök Kök och brännare 14
fuxen Låg effekt på Optimus Hiker 111C Kök och brännare 7
turtle Någon som vet en kopp på 114mm bred insida? Kök och brännare 25
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 15
tallskogen Effektiv storlek på bränsleflaska Kök och brännare 11
Obbmundson Köra polaris på tändvätska? Kök och brännare 37
insco Byta slang på MSR Whisperlite Kök och brännare 2
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Moga Vintergas på sommarfjäll? Kök och brännare 9
Jackiie Vit dammig beläggning på HA-kastrull efter diskmaskin? Kök och brännare 4
JMel felanalys på Omnifuel Kök och brännare 1
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
Livetiskuggan Hur är det med priserna på stormkök bränsle? Kök och brännare 16
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Brune Billigt gasolkök på XXL Kök och brännare 14
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
washaa Bekämpa rost på duossal/aluminium? Kök och brännare 6
packåsna Hur undviker jag underburn på gasbrännare? Kök och brännare 3
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
waltruz Gasol på vintern? Hur grädda våfflor i skidspåret? Kök och brännare 12
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14
Lovan Tips på friluftskök och kokkärl Kök och brännare 21
Markolainen Hur spara på gasen? Kök och brännare 49
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
Olof B Dimension på o-ring, Brännare till "Snuskburken" Kök och brännare 14
Nosse Stor skillnad på gas och gas förutom priset? Kök och brännare 4
Kotten Omnia fritidsugn på bensin/fotogenkök Kök och brännare 17
helenec Förvaring av T-röd på roadtrip? Kök och brännare 17
leukotejp Använda kokkärl direkt på elden Kök och brännare 15
Smogz Förvara gas i bil på sommaren? Kök och brännare 24
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
avslutmedlemskap0904 Ibland blir man spänd på fortsättningen Kök och brännare 26
NaturBiten Efterlysning - känner du igen köket på bilden? Kök och brännare 6
såg Hur många här inne kör på fast bränsle? Kök och brännare 4
qy Esbit på flyget? Kök och brännare 5
emkå Passar Trangias säkerhetskork på vanliga PET-flaskor? Kök och brännare 36

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.