Köra polaris på tändvätska?

Som trådtiteln lyder, är det någon som har erfarenhet av det eller rentav någon av forumets kemister som har något att säga för eller emot?
Frågan är väl mer om det är lämpligt än om det går
 
På diverse andra stormlyktsforum (lyktor med trycksatt bränsle och glödstrumpor) brukar Dollarstores tändvätska föreslås. Detta då den har samma innehållsförteckning som annan lysfotogen.
Ska bli intressant och se vad vår guru @Polar300 har att säga?
 
Min fråga blir en motfråga: Varför?

Det är klart det går - Polaris eldar det mesta som är petroleumbaserat - mer eller mindre bra.
(Alkoholbaserat bränsle däremot funkar inte!) Men nu när det finns gasolbränslen, fotogenbränslen,
diesel och även bensinbränslen att välja på - så varför? Jag förstår inte frågan...
/Odd
 
Min fråga blir en motfråga: Varför?

Det är klart det går - Polaris eldar det mesta som är petroleumbaserat - mer eller mindre bra.
(Alkoholbaserat bränsle däremot funkar inte!) Men nu när det finns gasolbränslen, fotogenbränslen,
diesel och även bensinbränslen att välja på - så varför? Jag förstår inte frågan...
/Odd
Frågan är inte varför utan hur den fungerar att elda.
Jag är nyfiken, är inte det anledning nog att fråga och diskutera?
Att för en annan försöka lura ut exakt vad som skiljer alla snarlika produkter genom innehållsförteckningen är inte så lätt alltid
 
Har iallafall eldat Trangia spritbrännare med överbliven handsprit från corona. Funkar bra !

Min erfarenhet är att handsprit är mer som kräm än vätska och fick du handspriten att tränga upp och brinna genom kanalerna på triangiabrännarens omkrets?
Fick du samma effekt (dvs ungefär samma koktid) som med rödsprit?

/Patrik
 
Frågan är inte varför utan hur den fungerar att elda.
Jag är nyfiken, är inte det anledning nog att fråga och diskutera?
Jag vill inte polemisera, men redan för några år sedan kunde vi här på Utsidan konstatera att
olika exemplar av Polaris var utpräglade individer - och ofta betedde sig olika även under lika
förutsättningar och bränsle. Mina två Polaris går bäst på flygfotogen och gasol följt av bensin,
lysfotogen och allra sist / sämst handelsdiesel. Så ingen jämn sluttande skala mellan bränslena...

Andras Polarisexemplar har uppvisat andra ordningar mellan vad som är det exemplarets 'favorit-
bränsle' - och alla de beteendena har ägarna kommit fram till genom att experimentera sig fram
till vad de föredrog att använda. Det går helt enkelt inte att generellt säga att "ett Polaris fungerar
på ett visst sätt med ett visst bränsle", det är det helt enkelt för stora individuella skillnader mellan
exemplaren för... Återstår alltså för dig att testa ditt Polaris med den tändvätskan du funderar över
- och avrapportera gärna hit sedan. Jag tror inte någon har försökt sig på att på fullt allvar köra
Polaris på tändvätska från grillen - när det finns så gott om 'avprovade' lättillgängliga alternativ...
Vänligen,
/Odd
 
Jag vill inte polemisera, men redan för några år sedan kunde vi här på Utsidan konstatera att
olika exemplar av Polaris var utpräglade individer - och ofta betedde sig olika även under lika
förutsättningar och bränsle. Mina två Polaris går bäst på flygfotogen och gasol följt av bensin,
lysfotogen och allra sist / sämst handelsdiesel. Så ingen jämn sluttande skala mellan bränslena...

Andras Polarisexemplar har uppvisat andra ordningar mellan vad som är det exemplarets 'favorit-
bränsle' - och alla de beteendena har ägarna kommit fram till genom att experimentera sig fram
till vad de föredrog att använda. Det går helt enkelt inte att generellt säga att "ett Polaris fungerar
på ett visst sätt med ett visst bränsle", det är det helt enkelt för stora individuella skillnader mellan
exemplaren för... Återstår alltså för dig att testa ditt Polaris med den tändvätskan du funderar över
- och avrapportera gärna hit sedan. Jag tror inte någon har försökt sig på att på fullt allvar köra
Polaris på tändvätska från grillen - när det finns så gott om 'avprovade' lättillgängliga alternativ...
Vänligen,
/Odd
Jo, helt rimliga iakttagelser. Jag inser att jag får kanske förklara mig lite bättre här. Min frågeställning dök upp eftersom att jag upptäckte att en god vän till mig hade köpt på sig otaliga liter tändvätska och när jag frågade vad han skulle med allt det till så visade det sig att han skulle ha det som bränsle i sitt kök, ett msr-nånting. Han förstod inte vad jag menade när jag frågade varför han använde tändvätska utan svarade med "vadå? Det är ju fotogen" vilket ledde till att jag började fundera över vad som faktiskt är skillnaden mellan tändvätska och lysfotogen och om de är helt att likställa som bränslen och eftersom jag själv har polaris så undrade jag om män annan hade erfarenheter av att använda det som bränsle. Jag har en dunk flygbränsle hemma själv men tycker att det luktar lite väl manligt för min smak dör att användas annat än strängaste vintern och blev då lite nyfiken på tändvätska
 
Vill du veta får du prova brinna lär det göra troligen med lägre effekt jag provat blanda in för att dryga ut fotogen då ok även om O.H. tyckte det var en dum ide.
Duger det för dig så fortsätt!
 
Min erfarenhet är att handsprit är mer som kräm än vätska och fick du handspriten att tränga upp och brinna genom kanalerna på triangiabrännarens omkrets?
Fick du samma effekt (dvs ungefär samma koktid) som med rödsprit?

/Patrik

Den handsprit jag använde var ingen gel, utan lättflytande, funkade bra. Men jag gjorde ingen jämförelse med Tsprit när det gäller koktid osv.
 
Inget utom det bästa duger för mig :)
Nu har jag under dagen varit och inspekterat innehållet i kemetyls tändvätska och lysfotogen och den är exakt likadan precis som Olof b gjorde gällande i inlägget ovan. Det gör ju att man funderar lite varför det öht lanseras som två olika produkter. Vad är det som gör att du tänker att det blir lägre effekt, hsp?
 
Inget utom det bästa duger för mig :)
Nu har jag under dagen varit och inspekterat innehållet i kemetyls tändvätska och lysfotogen och den är exakt likadan precis som Olof b gjorde gällande i inlägget ovan. Det gör ju att man funderar lite varför det öht lanseras som två olika produkter. Vad är det som gör att du tänker att det blir lägre effekt, hsp?

Jag förstår att det är samma ingedienser i de två men är det även samma proportioner av de olika ingredienserna?
Jag vet inte om proportioner normalt uppges i datablad men på livsmedel ska ju ingredienser anges i fallande storleksordning, vet inte om samma regel gäller för bränslen. När är vi nog på Odd-nivå i bränslekemin.
För giftinformation brukar det ju räcka med vad som ingår, inte nödvändigtvis koncentrationerna - det kan ju också vara affärshemlighet, exakt hur jag blandar mitt bränsle. båda från samma tillvekrare men de kanske inte vill avslöja exakta blandingförhållanden för konkureneterna.

Ang olika handelsnamn så kan det bero på att man då kan ta olika betalt - om jag minns rätt så kunde jag köpa mossbort på lantmännen men tyckte kilopriset var dyrt och tipsades då om något näringstillskott för djur som innehöll samma sak (järnsulfat) men hade betydligt bättre kilopris (även men hänsyn till koncentrationen).

/Patrik,
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 15
JAXE Köra Primus omnifuel 2 med fotogen, hur gör man? Kök och brännare 23
lromberg Köra gaskök på propan? Kök och brännare 11
Heikkinen Optimus Polaris bottenmutter sitter som berget. Kök och brännare 3
Obbmundson Optimus polaris problem med underburn Kök och brännare 8
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Optimus Polaris kan man ha pumpen i hela tiden? Kök och brännare 8
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Alucardi Optimus Polaris silent cap Kök och brännare 18
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
hallonraden optimus polaris spottar Kök och brännare 5
K_T_A Skillnad mellan Optimus nova och polaris Kök och brännare 51
Toothpaste Polaris Optifuel vs Tactical Kök och brännare 8
nagge Optimus Polaris i Trangia 25 Kök och brännare 49
trangia25 Äntligen - Optimus Polaris Optifuel med Polardawg Kök och brännare 4
Björnen Svårt att tända Optimus Polaris med gas Kök och brännare 4
Skavsaar Optimus Polaris pulserar som en helikopter Kök och brännare 30
trangia25 Konvertera Optimus Polaris till Trangia Kök och brännare 6
skogsavenyn Alkohol i Optimus Polaris Optifuel Kök och brännare 8
FlyerSword Trangia Nova adapter till Polaris? Kök och brännare 10
M K Ljuddämpare Optimus Polaris Kök och brännare 12
JFrisk Optimus Polaris Optifuel Kök och brännare 25
turtle Någon som vet en kopp på 114mm bred insida? Kök och brännare 25
tallskogen Effektiv storlek på bränsleflaska Kök och brännare 11
insco Byta slang på MSR Whisperlite Kök och brännare 2
Moga Vintergas på sommarfjäll? Kök och brännare 9
Jackiie Vit dammig beläggning på HA-kastrull efter diskmaskin? Kök och brännare 4
JMel felanalys på Omnifuel Kök och brännare 1
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
Livetiskuggan Hur är det med priserna på stormkök bränsle? Kök och brännare 16
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Brune Billigt gasolkök på XXL Kök och brännare 14
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
washaa Bekämpa rost på duossal/aluminium? Kök och brännare 6
packåsna Hur undviker jag underburn på gasbrännare? Kök och brännare 3
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
waltruz Gasol på vintern? Hur grädda våfflor i skidspåret? Kök och brännare 12
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14
Lovan Tips på friluftskök och kokkärl Kök och brännare 21
Markolainen Hur spara på gasen? Kök och brännare 49
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
Olof B Dimension på o-ring, Brännare till "Snuskburken" Kök och brännare 14
Nosse Stor skillnad på gas och gas förutom priset? Kök och brännare 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.