Effekt med Nova

Jag har köpt ett Optimus Nova bensinkök som jag nu använt 3-4 ggr. Jag är dock lite fundersam angående effekten och är nyfiken på om jag gör något fel.

Det stod i bruksanvisningen att man inför förvärmningen ska pumpa ca 25 pumptag och sedan fylla på bränsle i ca 2 sekunder. Detta fungerar inte alls för mig utan jag måste pumpa minst det dubbla och fylla bränsle i flera sekunder i ett par omgångar innan det blir varmt. Min fundering är om jag gör något dramatiskt fel eller om det kanske kan vara något strul med pumpen.

När jag provat än så länge har jag kört med fotogen vilket enligt bruksanvisningen ska kräva något längre förvärmning än om man använder bensin men det borde väl inte kräva att man pumpar tryck tills man blir blå.

Under helgens fjälltur använde jag detta kök samt ett gasolkök (Optimus Crux). Att koka upp vatten med gasköket gick betydligt snabbare även när Novat brunnit en stund.

Nån som har liknande erfarenhet eller tips att komma med?
 
Antal pumpslag varierar mycket beroende på hur mycket som är i flaskan, skicket på pumplädret och temperatur. Har du en jämn (ej pulserande) blå låga så har du fått igång det ok. Ett varv lite drygt på vredet är full effekt. Det är inte lika snabbt som ett gaskök med ny tub. Det är också betydligt mer vindkänsligt än ett gaskök pga det lägre gastrycket (inte lika mycket raketbrännare). Fördelen är istället att du alltid får samma effekt, oavsett temperatur och hur mycket bränsle du har i flaskan. /Fredrik
 
Ang Nova

Instämmer, kolla så pumplädret är insmörjt speciellt om det är nytt eller legat länge. Har lärt mig nu att skruva ur pumpen då jag kör med bensin som löser andra fetter effektivt... ;)
 
Med fotogen har jag aldrig kört och jag ser inte riktigt varför jag skulle börja, alkylatbensin funkar bättre när det är kallt och det är då jag använder mitt Nova+!
Just för att fotogen är betydligt mindre flyktigt, har högre flampunkt.
Och är därför svårare att tända på, och svårare att förvärma..

Men dom 2 sekunderna som nämns ska man väl ta lite med ro, med bensin ska man vrida på så man ser att det blir blött, det räcker. Sen får man passa så att inte lågan dör ut och mata på mer bränsle till det är varmt.

Och kom ihåg att använda vindskydd, vik en liten klack åt vardera håll på ändarna av vindskyddet så du kan haka ihop dom, så dom sitter nästan tight runt kastrullen!
Det ökar verkningsgraden med kring 30% även när det är vindstilla, ännu mer när det blåser.

Sen blir inte förvärmningen kortare för att du pumpar mer, snarare tvärt om.
Vid högre tryck matas mer bränsle fram och det blir kortare tid att förgasa det på.
Du ser att du har för högt tryck när det slår upp öppna lågor från brännaren (efter att du har förvärmt alltså, men det tar inte så länge)
Detta gäller särskillt fotogen då det inte är lika flyktigt som bensin.
Bensin kan man nästan pumpa hur mycket som helst.

Men smörj pumpen och träna.

Och jag har lite insideinfo då det är en släkting som har byggt optimus brännare.
 
Senast ändrad:
Tack för svaren.

Min känsla är att bensin är bättre att köra på. Ska prova det inför nästa tur.

Ska även kolla pumplädret. Visste nog inte ens att det fanns ett sådant och att det kan behövas översyn av det nya köket men det är väl alltid bra att kolla.eftersom det känns som pumpen inte riktigt tog kan det vara bra att kolla.

Vi använde vindskyddet i helgen. Bra idé att vika klackar.
 
Jag hade ett bra segt kök då jag först povade det från fabrik. jag skruvade ur spindeln i bränslekranen och kunde inte se något smuts eller annat så jag skruvade tillbaka den , men det blev en otrolig skillnad på lågan. Vet inte vad som var snett i ventilen, men bättre blev det. Du kan ju pröva och se om det blir något liknande för dig.
 
Fotogen

Jag måste slå ett slag för fotogen. Jag har själv ett Nova sedan flera år och alltid eldat fotogen. Som folk sagt så ahr fotogenen lite andra egenskaper än bensinen, det behöver en veke för att brinna. På Nova är det den lilla tussen i underkant av brännaren. När man skall förvärma så öppnar man bränslekranen ett par sekunder så att det kommer fotogen på tussen, sedan tänder man på den. När lågan börjar falna så öppnar jag bränslekranen och brännaren tar fart. Det är väldigt sällan jag får öppna kranen för att fylla på förvärmningen. Det är möjligt att bensin är lite bättre på vintern, jag vet ej, men jag har inte upplevt några problem med fotogenen.
Att du har problem med pumplädret, kanske beror på att bensinen är tuffare mot det än tex fotogen?
Jag underhåller mitt kök väldigt lite, det enda jag hittils gjort är att putsa av ev sot efter användning samt använda den magnetsika rensnålen innan varje brukande.
Jag upplevet det som robust, pålitligt och relativt lättanvänt.
 
Jag måste slå ett slag för fotogen. Jag har själv ett Nova sedan flera år och alltid eldat fotogen. Som folk sagt så ahr fotogenen lite andra egenskaper än bensinen, det behöver en veke för att brinna. På Nova är det den lilla tussen i underkant av brännaren. När man skall förvärma så öppnar man bränslekranen ett par sekunder så att det kommer fotogen på tussen, sedan tänder man på den. När lågan börjar falna så öppnar jag bränslekranen och brännaren tar fart. Det är väldigt sällan jag får öppna kranen för att fylla på förvärmningen. Det är möjligt att bensin är lite bättre på vintern, jag vet ej, men jag har inte upplevt några problem med fotogenen.
Att du har problem med pumplädret, kanske beror på att bensinen är tuffare mot det än tex fotogen?
Jag underhåller mitt kök väldigt lite, det enda jag hittils gjort är att putsa av ev sot efter användning samt använda den magnetsika rensnålen innan varje brukande.
Jag upplevet det som robust, pålitligt och relativt lättanvänt.
Dette stemmer helt med min erfaring, jeg har dog forsøkt ulike brennstoff, og finner tendvæske for grill velegnet og luktsvakt. (Manualen advarer mot tennvæske, men jeg har kun anvendt fotogen-lignende typer)

dsk
 
Har använt både bensin och fotogen och jag måste nog hålla med om fotogenets fördelar. Har prövat tändvästa också och det funkar kanon, men har en tendens att parafinera då det är riktigt kallt(beror såklart på kvaliteten på tändvätskan), men vid normalt vinterbruk funkar det utmärkt också.

Käns lite mer safe att köra på fotogen inne i absiden. Bensinen är snabb att förvärma och ren låga mm, men resultatet om man klantar sig blir snabbt jobbig...:)
 
Vika en klack på vindskyddet, har du någon bild. Eller en förklaring hur det ser ut, för jag kan inte se hur det ser ut, kanske beror det på att jag trött idag.

/David
 
Lampfotogen/lampolja eller liknande med parafin skall man nog akta sig för då det kan klegga igen systemet. Jag köper ofta Statoils Blå. Exakt vad det är vet jag inte men den skall vara parafinfri i alla fall. Den har i alla fall inte krånglat i minusgrader.
 
Vika en klack på vindskyddet, har du någon bild. Eller en förklaring hur det ser ut, för jag kan inte se hur det ser ut, kanske beror det på att jag trött idag.

/David

Tänk dig fingerkrok med den skillnaden att nån gått loss duktigt med en slägga innan.

Längs med hela ena änden viker du ett J som går inåt,längs den andra ett J som går utåt.


peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hermelin Primus Omnifuel - låg effekt Kök och brännare 0
Snubblaren Vilken brännare ger mest effekt i trangia? Kök och brännare 20
Lystorp Dålig effekt på Primus omnifuel Kök och brännare 14
millimeter Effekt för mikrovågsugn? Kök och brännare 29
avslutat080903 Vilket bränsle har högst effekt? Kök och brännare 14
errbe Ingen effekt på Trangia spritkök Kök och brännare 14
fuxen Låg effekt på Optimus Hiker 111C Kök och brännare 7
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
perdavid Tystbrännarhatt Nova, svårt med funktionen? Kök och brännare 6
K_T_A Skillnad mellan Optimus nova och polaris Kök och brännare 51
FlyerSword Trangia Nova adapter till Polaris? Kök och brännare 10
luktafotogen STOR bränsleflaska till Optimus Nova? Kök och brännare 1
Polar300 Dawg-A-Nova silent cap - provkörd... Kök och brännare 39
aksello Kastrul med vindskydd som passar till optimus nova Kök och brännare 5
Tommy E Har Katadyn fått ordning på Optimus Nova? Kök och brännare 0
mariaa Göra om Optimus/Trangia till ett Nova-kök Kök och brännare 7
mandaax optimus nova Kök och brännare 130
Ringblom Optimus Nova och Optimus Nova+ Multifuel återkallas Kök och brännare 6
mgus Optimuns Nova vs Primus Omnifuel vs Trangia med X2 osv Kök och brännare 6
Sarano Optimus Nova+ O-Ringar Kök och brännare 41
JimmyG Primus MultiFuel EX VS Nova+ Kök och brännare 13
spokane Småputtra på Nova? Kök och brännare 10
Ivan A Optimus Nova 06 Kök och brännare 14
sajberjohan Packväska Optimus Nova+ Kök och brännare 5
arj_gbg Pump till Nova brännare Kök och brännare 4
Johan Höglund Nova eller Nova+ Kök och brännare 5
Johnboy Improvisera veke till NOVA Kök och brännare 5
Öhlin Optimus Nova Haveri.... Kök och brännare 22
Big Joe Läckande Optimus Nova Kök och brännare 6
Big Joe Vindskydd till Optimus Nova Kök och brännare 4
2004-06-16 Förvaring av Nova Optimus Kök och brännare 3
callespang Primus Omnifuel + Optimus Nova? Kök och brännare 14
VH Omni Fuel vs XGK EX vs Nova Kök och brännare 15
johanniska Nova slår sig? Kök och brännare 1
Raje Optimus Nova Kök och brännare 7
j.alander Optimus Nova flammar Kök och brännare 5
fredric_verklig.se Nova kök till Trangia.. Kök och brännare 11
Nalta_eljest Modifiera Optimus nova Kök och brännare 5
Nalta_eljest Optimus nova otur? Kök och brännare 15
Nalta_eljest Optimus nova, problem Kök och brännare 8
hedencrona problem med nova Kök och brännare 1
dizable Strul med NOVA Kök och brännare 6
Mz Nova problem? Kök och brännare 1
johsid Är Triangia-tillsatsen till Optimus Nova bra? Kök och brännare 15
tiddelipom Nova eller Omnifuel??? Kök och brännare 3
hdn Problem med Optimus Nova. Barnsjukdom?? Kök och brännare 14
havskayak Ang Nova Kök och brännare 14
realout Omnifuel eller Nova? Kök och brännare 3
tango var köpa optimus nova billigast? Kök och brännare 3
CanDman Optimus Nova tillsammans med Trangia 25 Kök och brännare 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.