Optimus Nova Haveri....

Hej !

Jag har inte läst alla inlägg för att söka svaret på min fråga, så...

Har någon annan varit med om att bulten i botten på brännaren till Novaköket gått av ?! Brottytan är mycket grynig så jag tror att det är utmattning i mässingen (eller brons)... Är Nova+ likadan i sin infästning ?!

Till saken hör att köket tjänat mig väl och använts otaliga gånger under 6-7 år. Har kört köket på nästan allt men fotogen är favoriten.

Att laga köket är väl tveksamt antar jag men törs jag köpa ett Nova+ (samma fel?) eller ska jag sikta på Primus motsvarande kök ?!

/Jonny
 
haveri

Harsett detta förr ch om jag inte mins fel så hade Optimus lite problem beträffande bottenbulten i en tidig serie. om jag var du skulle jag ringa Optimus och berätta. Skulle kunna tänka mig att de löser ditt problem under "goodwill".

Lycka till
 
Ring

jonska; sa:
Tack för tipset.... jag skall ringa Optimus i morgon.

Det tycker jag du ska göra. Skruven på mitt kök har också gått av. Optimus bytte ut den till en bättre konstruktion helt utan kostnad. Jag hade köpt mitt köp begagnat, men det spelade ingen roll. Mycket bra kundservice.

mvh
Håkan Åkesson
 
Det är väl inget annat än kundservice i sin renaste form... Med sådant bemötande får man lust att köpa ett kök till.

Jag hoppas att jag har samma röta.

//Jonny
 
Ang. Optimus Nova defekter

jonska; sa:
Hej !

Jag har inte läst alla inlägg för att söka svaret på min fråga, så...

Har någon annan varit med om att bulten i botten på brännaren till Novaköket gått av ?! Brottytan är mycket grynig så jag tror att det är utmattning i mässingen (eller brons)... Är Nova+ likadan i sin infästning ?!

Till saken hör att köket tjänat mig väl och använts otaliga gånger under 6-7 år. Har kört köket på nästan allt men fotogen är favoriten.

Att laga köket är väl tveksamt antar jag men törs jag köpa ett Nova+ (samma fel?) eller ska jag sikta på Primus motsvarande kök ?!

/Jonny

Var med om samma sak några veckor sedan. Har inte ännu tagit kontakt med Optimus då jag gärna skjuter på sådana här saker. Men jag har tidigare haft kontakt med Optimus flera ggr. och de har varit mycket hjälpsamma.

Första gången var den pressade metallfogen som fäster gängerna på slangen i den ända vreden sitter som plötsligt började läcka. Satte hela köket i brand. Vädret på Fårö var fint så vi satt som tur var utanför tältet vid stranden och lagade middag.

Bor väldigt nära deras Stockholms kontor i Skarpnäck där viss montering och testning sker så jag slog en signal och bestämde tid innan jag cyklade över. Visade sig att det var självaste konstruktören som tog hand om reparationen. Han passade på att byta allt på själva köket utom brännaren! Tror jag köpte mitt kök -01 så de har nog gjort en rad ändringar genom åren. Givetvis var det pumpen som pajade gången därpå ;) Kör alltid med "miljö-bensin" (är inte detta en motsägelse om någon?) och det verkar som det torkar ut de limmade fogarna på pumpens bränslerör.

Nova är när det fungerar ett fantastiskt kök för mig som gillar att LAGA mat, men nu får det vara nog. Kommer kräva att de byter in hela klabbet denna gången! Skall bara samla lite mod...
 
det är ett mekingt kök, men jag ringde en fredagseftermiddag och hade problem inför helgen.

De gömde reservdelen utanför, så att jag skulle kunna hämta den när det var stängt. Det tyckte jag var riktigt schyst
 
Goda nyheter....

I dag ringde jag till Optimus och framlade läget som det nu är..... Ja, vad kan jag annat säga än att maken till serviceanda har jag då aldrig skådat tidigare.

De tycker att jag ska skicka in köket till dem så ska de byta ut brännaren eller vad det nu blir, gratis.
Va..?! 6-7 år gammalt Nova kök som har brännt hur mycket bränsle som helst och Optimus vill kännas vid det !!!

Vad är detta om inte en solklar anledning till att satsa på ett Optimus kök om Du nu går och lurar på ett köp....

Tack alla Ni som tipsade om detta.

// Jonny
 
Instämmer!

Kul att detta uppmärksammas. Har varit mycket gnäll på Optimus i detta forum tidigare. Men maken till ansvarskännande företag finns nog inte. Därför har jag trots mitt krånglande kök hållt tyst. Prova kontakta de större aktörernas importörer med ett liknande ärende... ;)

En fråga till er som kör Nova på fotogen:
Var hittar man bränsle till lågt pris och tycker ni att det sotar eller ger problem med lukt?
 
Statoil blå

Jag kör mitt Nova på Statoil blå som troligen är inhandlad på just Statoil. Jag köper alltid 5-litersdunkar och de brukar kosta runt 150 kr. Jag förbrukar inte så mycket att jag bekymrar mig för bränslekostnaden. Det är klart att det luktar fotogen när man förvärmer köket men jag är uppväxt med ett Optimus 155 fotogenkök i båten så jag funderar inte över om det osar en liten stund. När det väl brinner tycker jag det är helt luktfritt och jag får inget sot under kastrullerna. Jag har mycket kort erfarenhet av bensin i ett MSR-kök men skulle aldrig kunna tänka mig att byta bort fotogenen.

/Jakob
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
K_T_A Skillnad mellan Optimus nova och polaris Kök och brännare 51
luktafotogen STOR bränsleflaska till Optimus Nova? Kök och brännare 1
aksello Kastrul med vindskydd som passar till optimus nova Kök och brännare 5
Tommy E Har Katadyn fått ordning på Optimus Nova? Kök och brännare 0
mariaa Göra om Optimus/Trangia till ett Nova-kök Kök och brännare 7
mandaax optimus nova Kök och brännare 130
Ringblom Optimus Nova och Optimus Nova+ Multifuel återkallas Kök och brännare 6
Sarano Optimus Nova+ O-Ringar Kök och brännare 41
Ivan A Optimus Nova 06 Kök och brännare 14
sajberjohan Packväska Optimus Nova+ Kök och brännare 5
Big Joe Läckande Optimus Nova Kök och brännare 6
Big Joe Vindskydd till Optimus Nova Kök och brännare 4
2004-06-16 Förvaring av Nova Optimus Kök och brännare 3
callespang Primus Omnifuel + Optimus Nova? Kök och brännare 14
Raje Optimus Nova Kök och brännare 7
j.alander Optimus Nova flammar Kök och brännare 5
Nalta_eljest Modifiera Optimus nova Kök och brännare 5
Nalta_eljest Optimus nova otur? Kök och brännare 15
Nalta_eljest Optimus nova, problem Kök och brännare 8
johsid Är Triangia-tillsatsen till Optimus Nova bra? Kök och brännare 15
hdn Problem med Optimus Nova. Barnsjukdom?? Kök och brännare 14
tango var köpa optimus nova billigast? Kök och brännare 3
CanDman Optimus Nova tillsammans med Trangia 25 Kök och brännare 4
duvillno Optimus Nova problem Kök och brännare 8
Mz Optimus Nova Kök och brännare 8
pernillan Bensinåtgång Optimus Nova Kök och brännare 1
Jonas J Hackande Optimus Nova Kök och brännare 8
jd hur kör jag mitt Optimus Nova? Kök och brännare 7
mlindstrm Hur ska ett Optimus Nova brinna? Kök och brännare 1
synkron Optimus Nova Kök och brännare 1
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 15
Heikkinen Optimus Polaris bottenmutter sitter som berget. Kök och brännare 3
Jeppe88 Optimus 81 Trapper - reservdelar? Kök och brännare 2
Obbmundson Optimus polaris problem med underburn Kök och brännare 8
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Optimus Polaris kan man ha pumpen i hela tiden? Kök och brännare 8
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Alucardi Optimus Polaris silent cap Kök och brännare 18
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
Dr.Jones Optimus Hiker tillverkas ej längre? Eller? Kök och brännare 16
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
Ceda Optimus 155 utan snabbtändare Kök och brännare 10
Tetraone Hur montera rensnål och munstycke i Optimus Explorer? Kök och brännare 2
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
hallonraden optimus polaris spottar Kök och brännare 5
hsp Rengöra optimus 207 brännare Kök och brännare 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.