Optimus nova otur?

Jag har ögt mitt nova i cirka två månader nu och haft enorma problem med det. Det är av typen som installeras i ett Trangia kök

I kronologisk ordning:
Godset böjde sig, sned brännare
De O-ringar som ska täta längs reglagets axel var trasiga
Snabbkopplingen på pumpflaskan trasig.

Och nu till råga på allt. Tendens till sned brännare igen...

Jag tycker man kan begära någon form av kvalitet för en produkt som kostar 1200 kr. Men det kan vara jag som haft enorm otur också. Därför undrar jag om någon därute har haft problem med sitt nova. Jag är mäkta sugen på att lämna tillbaks brännaren.
 
Ska provköra mitt för första gången i morgon. Hoppas på bättre tur än du. Som sagt; man betalar ju ändå en bit över tusenlappen, så när det blir så mycket strul som du verkar ha haft och om köket har skötts som brukligt, bör Optimus byta ut det mot ett helt nytt.

Drogs godset snett av värmen?
 
Nova....hrmmm

Jag har haft ett nova i 2 år....problemet är följande. När man monterar in novabrännaren i Trangia tillsatsen så finns inte stöd för vridmomentet som blir när man ska vrida på/av bränsletillförseln, fotskruven som är i mässing böjs och bryts av ...för klen. Mitt tips montera aldrig in det i ett trangia. Har knäckt ett , och är på väg att knäcka mitt andra....

Köp nåt annat kök.

Professionell användare.
 
Låter rimligt....

... att den böjs p.g.a vridmomentet. Tycker dock det är kass av optimus att inte pröva sådant innan man släpper ut det på marknaden. Jag misstänker att det är den höga värmen tillsammans med vridmomentet som gör att det böjer sig.

Jag hade med mig mitt kök på en 4 dagars vintertur. Brännaren böjde sig nästan så mycket att den tog i "kanten" på trangia köket.

Detta torde dock betyda att en Nova utan att vara monterat i Trangia borde fungera utmärkt.
 
Nova utan Trangia sitter väl monterad på samma sätt om jag förstått adaptern rätt, och kraften borde bli lika stort oavsett, dvs allt vridmoment ligger på gängtappen i botten. Skulle vara intressant att höra om någon vridit av tappen eller böjt brännaren utan att montera den i Trangiat. Kanske vore bra att fästa brännaren i koppen på fler punkter än bara botten, tex tre stödstag längre upp.
 
Jag hade ett Nova under ca 1,5 års tid och knäckte två brännare på det sättet som beskrivits ovan, då den tredje var på väg av fick jag pengarna tillbaka och köpte ett Omnifuel istället. Har efter snart ett år inte haft några problem med det. Jag körde inte monterat i Trangia. Hade även problem med pakningarna på Novat och fick dem utbytta. I afären påstod de att de sållt massvis med kök och ingen hade haft liknande problem nånsin. Man undrar om folk köper dyra kök utan att använda dem eller om jag var extremt våldsam med mitt. Kan inte minnas att jag slog på det med stenar eller så... Känns bra att det inte bara är jag som drabbts.
/David
 
Ja, man kan undra... Jag har använt mitt kök 3 ggr i sammanlagt ca 45 min. När jag skulle serva det efter en tur idag såg jag att brännaren börjat dra sig mot ena kanten. Jag plockade bort brännaren från koppen och såg en tydlig spricka i godset mellan två gängor på tappen. Dock har brännaren vikt sig bort från flödesreglaget, så jag tror att värmen tillsammans med klen design eller dåligt material är boven snarare än vridmomentet från reglaget. Vikitgt är att jag har fått den "gamla" versionen av Novat som har en klenare tapp. Jag har kontaktat Optimus och hoppas bara att de hinner fixa mig ett nytt kök innan jag ska upp till Abisko i bröjan av juli...


Det ligger en bild på sprickan i mitt album för den som är nyfiken.
 
Hej. Jag drabbades av samma fel, även om brännaren aldrig hann gå av. Jag skickade in den till Trangia och de skickade en ny direkt, med vändande post. Inget tjafs alls. Mycket bra!
Den nya har grövre skruv och en annan grej istället för muttern i botten. Jag tror att det ska hålla.
 
Samma sak för mig. Jag pratade med den en gång på telefon om saken, postade köket och fick tillbaka ett nytt med den "nya" bottentappen några få dagar senare. Det är lite slarvigt att så många kök gått ut till handeln med det felet, men man måste berömma Optimus kundservice. Snabba besked, bra bemötande och inget tjafsande.
 
MLind; sa:
Ja, man kan undra... Jag har använt mitt kök 3 ggr i sammanlagt ca 45 min. När jag skulle serva det efter en tur idag såg jag att brännaren börjat dra sig mot ena kanten. Jag plockade bort brännaren från koppen och såg en tydlig spricka i godset mellan två gängor på tappen. Dock har brännaren vikt sig bort från flödesreglaget, så jag tror att värmen tillsammans med klen design eller dåligt material är boven snarare än vridmomentet från reglaget. Vikitgt är att jag har fått den "gamla" versionen av Novat som har en klenare tapp. Jag har kontaktat Optimus och hoppas bara att de hinner fixa mig ett nytt kök innan jag ska upp till Abisko i bröjan av juli...


Det ligger en bild på sprickan i mitt album för den som är nyfiken.


Boven måste ju rimligtsvis vara vridmomentet. Men vridmomentet som man får när man stängar av och på spisen är ju inte speciellt stort. Ett rejält vridmoment är ju däremot lätt att få när köket ligger nerpackat i ryggsäcken. Lite yttre våld helt enkelt. Sprickan som beskrivs ovan kan ju lätt uppstå så, och speciellt i den riktningen eftersom reglaget har stöd för rörelse neråt men inte uppåt. Visst borde ett kök tåla lite våld men det kanske är fixat nu jag vet inte.
/Jonas
 
Det är möjligt att du har rätt. Mitt kök har dock varit förvarat i en plastburk, modell bigpack, just för att jag tyckte väskan som följer med köket verkade vara klent tilltagen och krävde att man knölade ner brännaren i den. Jag tror att plastburken har gett bra spelrum åt slangen så den inte frestar på gängtappen. För min del verkade det mer troligt att materialet i tappen helt enkelt gett med sig, tex pga av värme, materialfel och dålig konstruktion. Att vridmomentet skulle knäcka tappen när köket används och det vrids på reglaget känns osannolikt. Även om den gamla tappen är klen känns det inte som om den är SÅ svag. Hur som helst, det händer i alla fall för en del av de gamla köken, men inte alla. Kanske ytterligare ett tecken på svaghet i materialet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
K_T_A Skillnad mellan Optimus nova och polaris Kök och brännare 51
luktafotogen STOR bränsleflaska till Optimus Nova? Kök och brännare 1
aksello Kastrul med vindskydd som passar till optimus nova Kök och brännare 5
Tommy E Har Katadyn fått ordning på Optimus Nova? Kök och brännare 0
mariaa Göra om Optimus/Trangia till ett Nova-kök Kök och brännare 7
mandaax optimus nova Kök och brännare 130
Ringblom Optimus Nova och Optimus Nova+ Multifuel återkallas Kök och brännare 6
Sarano Optimus Nova+ O-Ringar Kök och brännare 41
Ivan A Optimus Nova 06 Kök och brännare 14
sajberjohan Packväska Optimus Nova+ Kök och brännare 5
Öhlin Optimus Nova Haveri.... Kök och brännare 22
Big Joe Läckande Optimus Nova Kök och brännare 6
Big Joe Vindskydd till Optimus Nova Kök och brännare 4
2004-06-16 Förvaring av Nova Optimus Kök och brännare 3
callespang Primus Omnifuel + Optimus Nova? Kök och brännare 14
Raje Optimus Nova Kök och brännare 7
j.alander Optimus Nova flammar Kök och brännare 5
Nalta_eljest Modifiera Optimus nova Kök och brännare 5
Nalta_eljest Optimus nova, problem Kök och brännare 8
johsid Är Triangia-tillsatsen till Optimus Nova bra? Kök och brännare 15
hdn Problem med Optimus Nova. Barnsjukdom?? Kök och brännare 14
tango var köpa optimus nova billigast? Kök och brännare 3
CanDman Optimus Nova tillsammans med Trangia 25 Kök och brännare 4
duvillno Optimus Nova problem Kök och brännare 8
Mz Optimus Nova Kök och brännare 8
pernillan Bensinåtgång Optimus Nova Kök och brännare 1
Jonas J Hackande Optimus Nova Kök och brännare 8
jd hur kör jag mitt Optimus Nova? Kök och brännare 7
mlindstrm Hur ska ett Optimus Nova brinna? Kök och brännare 1
synkron Optimus Nova Kök och brännare 1
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 15
Heikkinen Optimus Polaris bottenmutter sitter som berget. Kök och brännare 3
Jeppe88 Optimus 81 Trapper - reservdelar? Kök och brännare 2
Obbmundson Optimus polaris problem med underburn Kök och brännare 8
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Optimus Polaris kan man ha pumpen i hela tiden? Kök och brännare 8
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Alucardi Optimus Polaris silent cap Kök och brännare 18
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
Dr.Jones Optimus Hiker tillverkas ej längre? Eller? Kök och brännare 16
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
Ceda Optimus 155 utan snabbtändare Kök och brännare 10
Tetraone Hur montera rensnål och munstycke i Optimus Explorer? Kök och brännare 2
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
hallonraden optimus polaris spottar Kök och brännare 5
hsp Rengöra optimus 207 brännare Kök och brännare 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.