Göra om Optimus/Trangia till ett Nova-kök

Jag har en Trangia-anpassad Optimus Nova brännare. Saken är den att jag skulle vilja ha en lättare variant, Trangias vindskydd är ju kanonbra, men alldeles för tunga i vissa lägen. Undrar om det finns nåt enkelt sätt att montera på "benen" till brännaren och därmed åstadkomma ett Optimus Nova och köpa till ett vanligt folievindskydd.

Man hittar många tips om hur man anpassar sitt Nova till Trangia, men inte tvärtom.
 
Jag har en Trangia-anpassad Optimus Nova brännare. Saken är den att jag skulle vilja ha en lättare variant, Trangias vindskydd är ju kanonbra, men alldeles för tunga i vissa lägen. Undrar om det finns nåt enkelt sätt att montera på "benen" till brännaren och därmed åstadkomma ett Optimus Nova och köpa till ett vanligt folievindskydd.

Man hittar många tips om hur man anpassar sitt Nova till Trangia, men inte tvärtom.

Ja, det är så enkelt, bara att köpa "benen" till novat.
Jag hade ett nova med både dom vanliga benen och trangia-adaptern. bara att lossa skruven under brännaren och flytta mellan. Vill minnas att jag inte tyckte att viktbesparingen var sådär jättestor, men lite borde man kunna spara iaf.. Har tyvärr sålt det köket, så jag kan inte kontrollväga...
 
Jag har en Trangia-anpassad Optimus Nova brännare. Saken är den att jag skulle vilja ha en lättare variant, Trangias vindskydd är ju kanonbra, men alldeles för tunga i vissa lägen. Undrar om det finns nåt enkelt sätt att montera på "benen" till brännaren och därmed åstadkomma ett Optimus Nova och köpa till ett vanligt folievindskydd.

Man hittar många tips om hur man anpassar sitt Nova till Trangia, men inte tvärtom.

Kärlstöd och ben är en reservdel. Köp hos Fogas eller beställ genom ÅF.

...du kommer att märka att verkningsgraden blir sämre och att snösmältning tar längre tid utan de stora vindskydden. Men du får ett lättare och mindre kök och kan välja...

//J
 
Orginal svartfärgade Optimus nova brännarhållare/kärlstöd väger 140 gram, folievindskyddet som följde med primus omnifuel vägde 83 gram (vete fasen var jag la optimus vindfolieskydd)

tillsammans blir det alltså 223 gram

en trangia 27 över och underdel av 1985 års modell väger 320gram och om man tittar på vikterna för dagens trangia 27 så anges det till 170 resp 92 gram vilket tillsammans ger 262 gram

dvs. du sparar hela 39 gram genom att gå ifrån trangia 27 vindskydd av dagens datum till orginal nova brännarhållare och folievindskydd - eller motsvarande ca 3 matskedar med bränsle...

mao. stooor viktbespariing ;-)


Har du en Tranga 25 och är bara 1-2 personer som skall äta så kan du börja med att byta till trangia 27 och är det fortfarande för tungt så byt till trangia gas när temperaturen är lämplig för detta då övergången från flytande bränsle till gas genast lättar packningen med minst 258 gram (vikt exklusive bränsletub resp. bränsleflaska)

bränslet är också en intressant kapitel då 450 ml bränsleflaska väger 110 gram och måste fyllas med minst 60 gram bränsle innan pumpens sugledningen går under bränsleytan utan att suga luft

dvs minst totalt 170 gram. För att värma 7 liter vatten vilket kan göras på 100 gram gasol i trangia 27 så krävs det minst 140 gram bränsle (minst 20 gram bränsle per liter vattenuppkok med novan), och med förvärmning och urbränning av slang och två uppvärmningstillfälle per liter så får man räkna med 30 gram bränsle per liter uppkokad vatten vilket ger att det behövs 210 gram bränsle dvs. 170 + 210 gram = 380 gram för flaskan med bränsle för 7 liter vattenkok

motsvarande vikt för samma mängd uppkokad vatten med gasol är 190 gram inklusive tubvikt för en 100-grams tub.

Att använda campinggasol med trangia gasbrännare när temperaturen medger detta istället för flytande bränsle och nova/omnifuel-brännare är en rejäl viktbesparare och med ovanstående data för 7 liter uppkokad vatten så ger det en viktbesparing på ca 448 gram när man går från flytbränslebrännare till gasolbrännare i trangia 27 - lite mer än de 39 gram man sparade för att man bytte erkänt bra fungerande vindskydd till en dito foliebaserad sådan - eller hur.
 
Senast ändrad:
Jag har en Trangia-anpassad Optimus Nova brännare. Saken är den att jag skulle vilja ha en lättare variant, Trangias vindskydd är ju kanonbra, men alldeles för tunga i vissa lägen. Undrar om det finns nåt enkelt sätt att montera på "benen" till brännaren och därmed åstadkomma ett Optimus Nova och köpa till ett vanligt folievindskydd.

Man hittar många tips om hur man anpassar sitt Nova till Trangia, men inte tvärtom.

Som xxargs sier er vektbesparelsen begrenset. Ombygging til/fra Trangia er omstendelig, men det finns ulike kjelestøtter med holder for trangias spritbrenner som du kan sette hele Otimus/Trangia ned i.
Google litt på trangia triangle eller trangia westwind Tatonka burde også ha noe som kan passe.


dsk
 
Trodde viktbesparingen var större

Tack för alla tips och synpunkter. Jag trodde viktbesparingen var större, men framförallt är jag ute efter ett lite smidigare kök. Ska kolla lite vad det kan kosta att köpa till stöd och ben och sen fundera på om jag ska köra på som jag gör. Kanske köpa till en liten gasolbrännare också, de kostar ju inte så mycket.

Återigen tack!

/Maria.
 
Hej Maria!

Jag har kärlstödet eftersom jag gjort precis tvärtom (byggt in mitt Nova i Trangiat). Om du vill byta din brännarkopp mot mitt kärlstöd får du gärna höra av dig.

Mvh Rickard
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
trangia25 Konvertera Optimus Polaris till Trangia Kök och brännare 6
nagge Optimus Polaris i Trangia 25 Kök och brännare 49
username2 Optimus Hiker vs Trangia Multifuel Kök och brännare 18
manlan Optimus Trangia adapter Kök och brännare 36
Charles Optimus Explorer och Trangia Kök och brännare 2
CanDman Optimus Nova tillsammans med Trangia 25 Kök och brännare 4
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 15
Heikkinen Optimus Polaris bottenmutter sitter som berget. Kök och brännare 3
Jeppe88 Optimus 81 Trapper - reservdelar? Kök och brännare 2
Obbmundson Optimus polaris problem med underburn Kök och brännare 8
Alucardi Optimus Polaris kan man ha pumpen i hela tiden? Kök och brännare 8
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Alucardi Optimus Polaris silent cap Kök och brännare 18
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
Dr.Jones Optimus Hiker tillverkas ej längre? Eller? Kök och brännare 16
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
Ceda Optimus 155 utan snabbtändare Kök och brännare 10
Tetraone Hur montera rensnål och munstycke i Optimus Explorer? Kök och brännare 2
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
hallonraden optimus polaris spottar Kök och brännare 5
hsp Rengöra optimus 207 brännare Kök och brännare 9
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
K_T_A Skillnad mellan Optimus nova och polaris Kök och brännare 51
S.Hellman Optimus Vega Kök och brännare 95
trangia25 Äntligen - Optimus Polaris Optifuel med Polardawg Kök och brännare 4
Björnen Svårt att tända Optimus Polaris med gas Kök och brännare 4
Skavsaar Optimus Polaris pulserar som en helikopter Kök och brännare 30
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
andnel Optimus vega vs Express spider II Kök och brännare 6
skogsavenyn Alkohol i Optimus Polaris Optifuel Kök och brännare 8
Still Alive Optimus Crux Kök och brännare 17
M K Ljuddämpare Optimus Polaris Kök och brännare 12
andy69 Optimus 00 och 1S Kök och brännare 9
Brune Optimus fotogenbrännare till Traniga. Vad har jag köpt? Kök och brännare 16
Vissertw Optimus 99 Kök och brännare 3
thocar Alternativ till Optimus Crux brännare Kök och brännare 12
Kristerus Förbränning Optimus svea Kök och brännare 18
Dr Who Optimus no111 som läcker Kök och brännare 10
luktafotogen STOR bränsleflaska till Optimus Nova? Kök och brännare 1
JFrisk Optimus Polaris Optifuel Kök och brännare 25
Micro553 Optimus Crux Terra Weekend vs Biltema Kök och brännare 70
Joelleo optimus 199 Kök och brännare 11
Polar300 Min version av ett Optimus 111B ... Kök och brännare 4
skral Optimus Crux lägger av i mild kyla? Kök och brännare 21
_jesper_ Optimus 111 - vilket bränsle? Kök och brännare 31

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.