Optimus Polaris Optifuel

Någon här som har erfarenhet av Optimus nya kök Polaris Optifuel? Jag hittar inte så mycket information om det, utöver tillverkarens egna.

Det låter ju bra att slippa byta munstycken för olika bränslen, men "universallösningar" har ju ofta en tendens att inte fungera bra med någonting.

I äldre trådar har jag sett mycket negativ kritik mot Optimus kvalité efter produktionsflytt, men det låter även som den åter blivit bättre?

Jag tycker mig läsa mycket negativt om i princip alla tillverkare (Möjligtvis att jag inte sett något direkt om Trangia, men gör ju knappt MF) Finns det någon som håller och hållit genomgående god kvalité genom åren? MSR?

Egentligen är jag inte i något akut behov av nytt kök, men vill veta vad som är funktionellt och bra om det skulle dyka upp något bra tidsbegränsat erbjudande.
 
Trangia har ju en brandad MF-brännare, och har hoppat lite mellan primus och Optimus, men Trangia funkar bra ihop med tex Optimus Nova out-of-the-box. Kör dock oftast Trangia med gastillsats.
 
Ej svar på frågan tyvärr

Var i liknande sits nyligen och min bild blev att det var minst negativt skrivet om MSR så det blev ett Whisperlite. Men det kan ju också bero på att Primus och Optimus är vanligare i Sverige, vad vet jag :)

Jag har andra kök från både Optimus och Primus och Whisperlite känns som snäppet upp.

Mina slutsatser var i alla fall:
- Mestadels positiva recensioner
- Lätt att få tag på reservdelar (färdiga paket som finns hos svenska ÅF)
- Byggs i USA (dvs har inte flyttat produktionen till Östeuropa eller Asien)
 
Ang Optimus Polaris Optifuel köket

Ganska anmärkningsvärt att kalla detta för ett nytt kök. Av sprängskisserna att döma är det samma brännare som Nova men med en ny koppling och pump för att ansluta gasbehållare Men detta går även med vanliga Nova om man är lite händig. Konstruktören på Optimus berättade när jag var förbi för att få mitt Nova fixat, att man när köket lanserades inte ansåg den extra komplexiteten, kostnaden för typgodkännande, koppling mm inte var värt ett högre utpris eller till nytta för kunden. Med tanke på att priset nu dubbleras är jag benägen att instämma! Hittade två filmer på tuben:
https://www.youtube.com/watch?v=57ZeiDRQB14
https://www.youtube.com/watch?v=IITehrReTwM
 

Bilagor

  • Optimus Polaris Optifuel Stove 2015.jpg
    Optimus Polaris Optifuel Stove 2015.jpg
    86.4 KB · Visningar: 4,291
  • Optimus Nova 80 2003 ed.jpg
    Optimus Nova 80 2003 ed.jpg
    37 KB · Visningar: 4,398
Nu börja det likna något - en kök som kan köra på flytande gas (upp och nedvänd tub) med fortfarande full reglering på samma sätt som med flytbränslen!

Det magiska med full reglering på gasolbrännarnivå även med flytbränslen är reglernålen vid brännaren och inte vid tuben.

Optimus Nova har haft samma munstycken för de olika bränslelagen (bensin, fotogen, diesel) sedan tidigare och jag har funderat länge på varför de inte har gjort motsvarande adapter för gasoltuber (läste någonstans att det i tillverkning kontrollkörs med just gasol ändå), 'hemligheten' att det blivit nu är troligen den nyframtagna gaskranen med fotstöd för Vega som man nu spunnit vidare på och nu gjort Optimus Nova 4-bränslekompatibel istället som tidigare för 3 bränslen samt byt produktnamn i samband med detta.

Just gaskranar verkar vara ett väldigt bekymmer... fråga Jetboil när man slutade med primuskranar och brännare (det var primus som tog fram hela brännarlösningen för jetboil) och började pirattillverka dessa istället, med resultat en massa återkallelser och relationen med primus blev ytterst infekterad, för det var just pirattillverkning det handlade om (för att spara pengar kan man anta) och inte egen lösning....


Mycket av hemligheten att Optimus inte behöver byta munstycken för olika bränsletyper verka ligga i brännarkoppens utformning - som är bra mycket bättre utförd än tex optimus omnifuel när det gäller olika pådragsnivåer från mildaste låga till full fart utan risk att lågan går mager, förgasaren kallnar och lätt blåses ut som tyvärr gäller för Primus Omnifuel vid låg fart. Det beror på att Optimus-koppen (om det inte har ändrat sig med de senaste versionerna) har vingar invändigt som tar värme från lågan och håller koppen varm (vilket primus Omnifuel inte har) även vid låg fart samt har flamhållare (ändan av vingarna) som håller lågan kvar bättre även om det skulle blåsa lite tjuvdrag under grytan vid lågfart.

Dock i gamla Nova så rekommenderas inte köket för över 4000 m höjd då det förmodligen ger för fet bränsleblandning relativt luftmängden (eller snarare totala syreinnehållet per volym luft) och går utanför brännarkoppens 'dynamik' eller acceptansområde och behöver i dessa fall justeras med andra smalare munstycken.
 
Senast ändrad:
Ang Optimus Polaris Optifuel (aka Nova 4.0)

Torbjörn, stämmer att Optimus använder gas för att testbränna Nova och andra kök och kanske var det mitt tio år gamla inlägg du läste. Krympningen i ändan på slangarna på första gen, som legotillverkades av olika verkstäder i Småland, var sisådär. Så efter att nästan eldat upp mitt tält ringde jag och blev insläppt i monteringshallen som då låg här i Skarpnäck, för att hinna få det fixat innan en långtur. Han passade då även på att byta hela benstället för det hade visst också någon defekt, så just första gen var väl inte så lysande.

Flyttade brännaren mellan benställ och Trangia adapter en gång för mycket och drog av gängtappen i botten av brännaren förra året. Var sedan dum nog att borra ett hål för att kunna gänga på benstället och hamnade i bränslekammaren efter bara ett par millimetrar! Funderar nu som bäst på att plocka ihop en Kap-replika eller bita i det sura äpplet och pynta 700 kr för en ny brännare.

Kikar man på sprängskisseran över Polaris och Nova-köken ovan syns det tydligt att den stjärnformade brännarkroppen mm är oförändrade. Den är som du säger genial och 'konstruktören' (namn?) berättade när jag undrade varför man inte valt ett förvämningsrör som Primus mfl, att de ofta beckar igen då de olika kolvätena i bränslet förgasas vid olika temperaturer.
 
Kan mycket väl vara ditt inlägg jag har läst ;-)

Jag har alltid varit lite misstänkt på rörförgasare av just anledningen igensättningsrisken, klart kör man på heptan/akylat-soppa och liknande väldig rena bränslen hela tiden så går den processen långsamt, men kör man på tyngre soppor som fotogen, diesel, JET-A, lampolja etc. så kommer det att byggas upp en kokslager ganska fort och än värre är det för kök med fjäder i röret (för att undvika stötkokning och pulserande kök) och är det hårt böjt och krokigt så är det svårrensat även med vajer-rens som en del kök har som tillbehör (MSR ?) medans andra verkar inte byggda för att kunna rensas övh. utan förgasarslingan byts till ny (Soto Mukka Stove?) och därmed har en begränsad bränntid i timmar räknat och mycket kraftig beroende på kvaliten av bränsle.

Skall man ha ett kök som går för 'evigt' och är möjlig att rensa själv så många gånger det behövs även om man bara får tag på kraftigt koksande, enklare raffinerad bränsle (typ öststatsbränsle på sin tid) så var nog Optimus filosofi inte helt dum.
 
Förvärming med gas

En följdfråga som kanske egentligen kunde varit en egen tråd, men relaterat nog att jag tycker det är dumt att skapa fler trådar.

Min fundering är angående förvärmning med gas, kan man förvärma MF-kök med gas? Jag har aldrig sett någon nämna detta, men varför skulle man inte?

Ja, man behöver ha med sig både en flaska med flytande bränsle och gasbehållare, men, om man ändå tänkt ha med en liten hattbrännare för att värma lite vatten på pausen och ändå ska vara ute så att inte en tub skulle räcka? eller vill ha två "plattor"

Jag tänker att man har högre energitäthet i flytande bränslen, om man förvärmer med gas kan man ta tillvara på värmen under förvärmingen genom att ställa en kastrull med vatten på, när köket är varmt flyttar man gasflaskan till hattbrännaren och fortsätter laga mat där samtidigt som man växlar över till flytande bränsle och fortsätter laga mat på MF-köket, eller bara kör MF om man klarar sig på en "platta"

Vad är det jag missat? Varför gör ingen så?

Jag har också letat efter någon"bränsleswitch" att enkelt växla mellan 2 olika bränslen utan resultat, trots det stora utbud som finns av olika livsfarliga adaptrar från Asien. Alltså en adapter med 2 ingångar för gas+flytande och en utgång med en kran som väljer från den ena eller den andra, men risken är kanske för stor att båda ligger till samtidigt man får gas i flaskan för flytande bränsle.

Visst, det funkar dåligt vintertid då kanske MF-köken har sin största fördel, men övriga årstider?

I och med att jag aldrig sett någon förvärma med gas antar jag det finns en god anledning, jag bara finner den inte själv.
 
Tolkar det som att du tänker att man kopplar MF-brännaren på gasdrift, kör en stund och sen byter snabbt till bensin. Tror brännaren kallnat för mycket innan du ens hunnit gänga av gasbehållaren... sen ska du dessutom fylla på med kall bensin. Tror detta är skälet du söker.
 
Tolkar det som att du tänker att man kopplar MF-brännaren på gasdrift, kör en stund och sen byter snabbt till bensin. Tror brännaren kallnat för mycket innan du ens hunnit gänga av gasbehållaren... sen ska du dessutom fylla på med kall bensin. Tror detta är skälet du söker.


Beror väl på brännare. En Omnifuel med Omnidawg håller sig varm i flera minuter pga den extra metallen.
 
ang nya /gamla modelllen av optimus bränsleflaskorna.till polaris

Hej har köpt detta polaris köket =) men utan flaska..Så nu till frågan =) Är det någon skillnad på gängorna lr nåt på de nya flaskorna med säkerhetskork jämfört med de gamla med bara skruvkork (gängad plugg med ögla..) jag frågar eftersom jag har två novakök o flera optimusflaskor i olika stl av den typen med plugg med ögla .. som var innan säkerhetskorksflaskorna.. .Hoppas jag kan använda dom jag har istället för att köpa nya flaskor till polaris.. ?
antar att det bara är korken som e förnyad.. men bäst att fråga iaf =)

// Micke.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
trangia25 Äntligen - Optimus Polaris Optifuel med Polardawg Kök och brännare 4
skogsavenyn Alkohol i Optimus Polaris Optifuel Kök och brännare 8
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 15
Heikkinen Optimus Polaris bottenmutter sitter som berget. Kök och brännare 3
Obbmundson Optimus polaris problem med underburn Kök och brännare 8
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Optimus Polaris kan man ha pumpen i hela tiden? Kök och brännare 8
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Alucardi Optimus Polaris silent cap Kök och brännare 18
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
hallonraden optimus polaris spottar Kök och brännare 5
K_T_A Skillnad mellan Optimus nova och polaris Kök och brännare 51
nagge Optimus Polaris i Trangia 25 Kök och brännare 49
Björnen Svårt att tända Optimus Polaris med gas Kök och brännare 4
Skavsaar Optimus Polaris pulserar som en helikopter Kök och brännare 30
trangia25 Konvertera Optimus Polaris till Trangia Kök och brännare 6
M K Ljuddämpare Optimus Polaris Kök och brännare 12
Jeppe88 Optimus 81 Trapper - reservdelar? Kök och brännare 2
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
Dr.Jones Optimus Hiker tillverkas ej längre? Eller? Kök och brännare 16
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
Ceda Optimus 155 utan snabbtändare Kök och brännare 10
Tetraone Hur montera rensnål och munstycke i Optimus Explorer? Kök och brännare 2
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
hsp Rengöra optimus 207 brännare Kök och brännare 9
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
S.Hellman Optimus Vega Kök och brännare 95
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
andnel Optimus vega vs Express spider II Kök och brännare 6
Still Alive Optimus Crux Kök och brännare 17
andy69 Optimus 00 och 1S Kök och brännare 9
Brune Optimus fotogenbrännare till Traniga. Vad har jag köpt? Kök och brännare 16
Vissertw Optimus 99 Kök och brännare 3
thocar Alternativ till Optimus Crux brännare Kök och brännare 12
Kristerus Förbränning Optimus svea Kök och brännare 18
Dr Who Optimus no111 som läcker Kök och brännare 10
luktafotogen STOR bränsleflaska till Optimus Nova? Kök och brännare 1
Micro553 Optimus Crux Terra Weekend vs Biltema Kök och brännare 70
Joelleo optimus 199 Kök och brännare 11
username2 Optimus Hiker vs Trangia Multifuel Kök och brännare 18
Polar300 Min version av ett Optimus 111B ... Kök och brännare 4
skral Optimus Crux lägger av i mild kyla? Kök och brännare 21
_jesper_ Optimus 111 - vilket bränsle? Kök och brännare 31
Briggsjo Hjälp att starta väldigt gamall Optimus Kök och brännare 41
insco Optimus brännare 207 samt 9007 på bensin? Kök och brännare 15
Mansson Vindskydd Optimus Crux Kök och brännare 15
manlan Optimus Trangia adapter Kök och brännare 36

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.