Böja till slangen på Optimus-pump?

Hej!

Jag har en ganska banal fråga. Hur böjer man till slangen på en Optimus pump (tillhörande Polaris)? Den har fungerat bra i lilla flaskan på 0,4L men nu när jag provade med 1L-flaskan som har en större diameter så hamnade slangens intag inte ute vid flaskans vägg utan den fortsatte ligga i bränslet när jag vände till "Off"-läget. Flaskan var fyllt till Max-markeringen. Jag lätt den brinna ca 10min i Off-läget men ingen tendens att slockna. Hur jag än försöker böja till slangen så tycker jag bara att den återtar sitt grundläge. Visst ska väl pumpen fungera även till de större flaskorna? Har ni något förslag?

/Erik

Har för mig att vissa större Primus flaskor levereras med en förlängningsslang så att bränsleröret kommer längre ut ,samt längre ner, kan du ev. ordna en slang att sätta utanpå ditt bränslerör för att uppnå desamma ?

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jag brukar se till att jag lägger något under botten till flaskan, så den "lutar framåt mot pumpen" , när jag vänder den till "off" och det brukar alltid runka smidigt, även med fylld enlitersflaska. att "öppna spjället" på brännaren, så att det pyser ut "mer av trycket" den vägen brukar också underlätta när jag skall få stopp på den. Till sist är luften slut.

... Visst ska väl pumpen fungera även till de större flaskorna?
Nej, det tror jag inte är avsett, då hade insugsslangen säkert varit teleskopisk...
De större flaskorna är nog mer att betrakta som förrådsbehållare...

Själv har jag normalt en gammal grön Optimus 450ml-flaska (Ø 74mm och med väldigt slank hals - vilket
säger en del om åldern) till brännaren - den är lagom och lätthanterlig för såväl pumpandet som vändandet.

Behöver jag ha med mer bränsle än så - så blir det någon av 0.6 (Ø 74mm) eller 1.0 (Ø 80mm) eller 1.5
(Ø 89mm) -liters flaskorna som får följa med som redundant bränsleförråd. En bieffekt blir då att man inte
samlat alla sina *ägg* i en och samma flaska - om något otrevligt skulle inträffa...

Vill man prompt ha en av de större flaskorna (med sin större diameter) som ordinarie bränsleflaska till sin
Optimus-pump så är det bara att ta fram varmluftspistolen och försiktigt!!! värma slangen och böja den en
aning utåt. Det är ju bara sådär 3 till 7 millimeter ytterligare som behövs för att nå ut till väggen på 1 resp.
1.5 -flaskorna. Och sedan så får man säkerställa, som Kotten konstaterade, att flaskan i liggande On-läge
lutar lite ner mot pumpen. √ Problem solved...
/Odd

PS
Slangen är inskruvad i pumphuvudet med en M4x0.7 -gäng - om du skulle vilja byta den mot en längre...
Borrhålets sneda vinkel ger slangen dess 'lutning' ut mot flaskväggen.

Primusflaskorna har max filling markerat. Det avser när flaskan används som bränsleflaska. Trangia-flaskorna för multifuel X2 också tillverkade av pimus har markeringar: utan pump och med pump.
Eg: Primus bränsleflaska 0,6 Max filling 530 ml. Trangia bränsleflaska 0,6 Max fyllning utan pump 530 ml, Max fyllning med pump 450 ml. Så oavsett matarslangens tillkortakommanden har du nog för mycket bränsle i flaskan när du använder pump.
/John

Tack för alla era svar. Nu blev jag helt klart lite klokare. Jag får nog helt enkelt fortsätta använda den lilla flaskan till köket vid användning och komplettera med ytterligare en flaska med extrabränsle (storlek beroende på turens längd). Alternativt skaffa en längre slang eller m.h.a. värme bocka till den som redan sitter på pumpen.

Mysko. Har själv en mkt stor Primusflaska som är större än 1L och pumpen fungerar även i den.

Så kolla en ggn till på bränslemängden. Alt så är röret felböjt från början.

//J

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips