Nya Firebox Freestyle ( från 2022)- Designfel med risk för skogsbränder?

Som ni kanske känner till så kom amerikanska företaget Firebox ut med ett nytt vedkök som heter "Freestyle" och den här gången tänkte de sätta ihop 2 st Freestyle med varandra och kan skapa lite lego-aktigt kök där man kan förvandla det från en-manna-spis till ett familjspis.

Det låter ju sjukt bra vid första anblick, men när jag såg designen så började jag fundera om inte det kan skapa skogsbränder om man inte är försiktig?

Här finns bra beskrivning på hur det här nya köket ser ut och fungerar:
New! Firebox 4" Freestyle Modular Camping Stove System! - YouTube

freestyle%20collage2-1000x1000.jpg


Jag har inte kunnat testa det själv eftersom det går inte att beställa det via svenska sidorna än men när jag såg videon på när de visar hur det fungerar så verkar bottenplattan (ashtray) se ut som en grillplatta med stora öppningar istället och då innebär det att det kommer in extremt mycket luft underifrån och kopplar man ihop det som en oktagon så blir det en stor eldplats istället. Finns det då inte risk att elden kan hoppa?

Vad tror ni om den här nya designen? Skulle det kunna vara något för ensamvandraren eller är det mer riktad åt familjer på campingplats? Är det inte lite designfel med en "grillplatta" som ask-samlare? (även om jag förstått det rätt så gör man det för att spara på vikt)

Idén i sig är ju intressant men kommer man inte att behöva mecka och modifera bottnet lite grand om man vill täppa till luftflödet undertill?

Hade ni köpt den här om ni redan haft 2st Nano (overkill mod)? Jag är ju inte så mycket för att göra en eldplats men jag tänkte grilla kan ju vara något. Man får kanske skapa en stor yta av "säkerhetszon" om man ska testa med denna.
 
Gaskök är bäst, vedkök är överkurs bara för att det är kul. Man måste såklart alltid veta vad man gör & vara försiktig så att elden inte sprider sig.
 
Är inte tanken att de ask- och glödbitar som är små nog att trilla igenom gallret ska landa i det den står på, som verkar vara asken man förvarar köket i vid transport fast i uppfällt läge? Eller tänker du att det ska bli sånt fruktansvärt drag i elden pga. god lufttillförsel att det ska fara iväg glödloppor lätt?

Kan på rak arm inte se att brandrisken skulle vara större än i andra liknande mindre kök men jag missar nästan alltid någon sådan detalj när jag tittar på bilder. Känns dock svårt att hitta en tillräckligt stor plan yta som dessutom är säker att elda på för att kunna ställa upp köket? Lutar åt att det är mer för myscamping kanske…
 
Jag hoppas den som eldar vedköket förstår att en tunn metalbricka inte är tilräckligt för att skydda från brand om den t ex står i torrt gräs. Metall leder som bekant värmr väl och visst hindrar det direkt antändning av glöd som faller ner igen eldnätet men värmen kan efter tid också antända det som finns under plåten.
Vill man säkra lite mer kan man ju fylla underlagsbrickan med vatten som kyler och släcker nedfallande glöd direkt.

Om flera kök skulle vara farligare än ett - mer värme i flera pga mer eld och större yta och kanske risk att det blir öppna skarvar mellan underlagsbrickorna.

Ställ det på grus och i lä, nära vatten så har du en bra säker början.

/Patrik
 
De där stora klumpedunsarna ser helt otroligt onödiga ut. Då kan man ju lika gärna gör en riktigt brasa som både är gratis och lättare. Nä vedkök ska va små tycker jag annars finns det ingen funktion för dem.
 
De där stora klumpedunsarna ser helt otroligt onödiga ut. Då kan man ju lika gärna gör en riktigt brasa som både är gratis och lättare. Nä vedkök ska va små tycker jag annars finns det ingen funktion för dem.

Vedköket (även stort) bidrar väl med bra drag då du eldar en bit upp samt lättare att ställa kastruller stabilt vid matlagning.

/Patrik
 
Nej, jag har inte märkt någon sådan tendens. Mitt uppför sig som mina andra vedkök gör. Storleken är mellan Nano och G2, så den är ganska nätt även om metallburken gör den ngt tyngre i utförandet. Har ännu inte testat att bygga ihop mina så hur den brinner i firepit mode återstår att se.

//J
 
Bättre att ha två nano. Än de som var på bild.
Tycker inte vedkök är överkurs. Snarare Bättre än att göra stor bål.
 
Nej, jag har inte märkt någon sådan tendens. Mitt uppför sig som mina andra vedkök gör. Storleken är mellan Nano och G2, så den är ganska nätt även om metallburken gör den ngt tyngre i utförandet. Har ännu inte testat att bygga ihop mina så hur den brinner i firepit mode återstår att se.

//J

Hur köpte du din Firebox Freestyle?

Köpte du direkt från fireboxstove-onlinebutiken? Det finns ju tyvärr inga svenska återförsäljare som säljer just den här varianten än.

Jag tänkte att det kan bli dyrt med både internationell frakt + Postnordadmin-avgift + tull.

Såg på deras hemsida att det går på ~321 usd (och då har man inte räknat med tull och Postnordavgift) för hela kalaset.

Hur mycket fick du betala? (Jag antar att du var med på deras kickstarter?)
 
Hur köpte du din Firebox Freestyle?

Köpte du direkt från fireboxstove-onlinebutiken? Det finns ju tyvärr inga svenska återförsäljare som säljer just den här varianten än.

Jag tänkte att det kan bli dyrt med både internationell frakt + Postnordadmin-avgift + tull.

Såg på deras hemsida att det går på ~321 usd (och då har man inte räknat med tull och Postnordavgift) för hela kalaset.

Hur mycket fick du betala? (Jag antar att du var med på deras kickstarter?)

Ja, precis, jag var med på kickstartern och köpte titanversionen. Minns inte vad kitet kallades men det är två kök och alla tillbehör som behövs för att bygga de olika versionerna. Blev 290 usd har jag för mig, de som beställde snabbt fick rabatt.

Dessvärre var frakten med fedex ett skämt, de tog nära två veckor på sig att leverera från Arlanda till Stockholm med flera felaktiga leveransbesked (de lastade inte på bilen ens men skulle ändå leverera före 1800 etc). Tull och moms tillkommer också.

//J
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.