Firebox vs Bushbox!

Hej!

Som rubriken antyder så är jag nyfiken på vilken av dessa 2 som är "bäst".
Någon som har provat att använda båda? Jag funderar lite på om matningshålet på Bushboxen kan vara för stort så att mycket värme smyger ut där?
 
Jag har inte använt någon av dessa men större matningshål gör att du lättare hittar bränsle som passar och en jämnare eld med större ved , tror inte att värmen försvinner om du inte har stort mellanrum mellan köket o pannan när det är sidvind. Jag använder Hobo stove från kelly kettle.
 
Bushbox xl

Hej.
Jag har en bushbox xl som vägger lite över 700 g om jag inte minns helt fel. Om lagar mat med större pannor/kastruller så funkar denna, men för de mindre kastruller skulle jag nog välja modellen mindre och betydligt lättare ☺. Hålet tycker jag funkar bra och har inte upplevt att det smiter ut en massa värme där. Utan snarare matar elden med massor av syre.
 
JAg är helt för Firebox.
Har provat båda och detta märke är bättre enligt mig.
Nuvarande Firebox XL har hängt med i många år och håller än. Firebox har fler tillbehör oxå om man nu skulle tråna efter dylikt.

Har även Firebox Nano och det är otroligt kompetent trots sin litenhet.

Firebox själv säger att
XL är för lägerplatsen och nano för vandraren.
 
Med skam i rösten vill jag erkänna att jag testat många kinakopior men ingen har dugt lika bra.
Oftast tar det eld i underlaget, Firebox XL kör jag direkt på träbordet då luftspalten under (och plåten) skingrar värmen innan den går ner i bordet.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.