Optimus Hiker vs Trangia Multifuel

Ska skaffa bensinkök. Har sökt och läst in mig på gamla trådar och fakta. Tror mig ha hyfsad koll (på teorin).

Kommer nog skaffa ett Svea för soloturer men behöver ett större kök också för allt från att smälta snö till dagsturer med familjen. Är inne på att skaffa ett Optimus Hiker+ eftersom det ändå inte blir mycket tyngre än ett Trangia 25 + X2-brännaren (komplett). Är jag galen? Använder ni era 111/Hiker på flerdagsturer till fots och på skidor eller bara för dagstur och/eller om ni är bil/skoterburna?

Alternativet är så klart en spindelbrännare men enkelheten med slanglöst lockar.
 
Opti 111 + ett 9L RF snösmältningskärl = endast fordonsburet i mitt fall.

Trangia 25 med fotogenbrännare = ryggsäck vintertid [med gasbrännaren sommartid]

(Hiker+ håller jag för att vara en klart sämre konstruktionskompromiss än 111...)
 
111 er alt for tungt, vikten bør anvendes til lagom vindskydd. Trangia med passende brenner anbefales.

Det virker som valg av brenner er som valg av bil, må prøvekjøres, og man velge noe man er komfortabel med.

Etter mange år som "Optimus fan", har jeg desverre erfart at kvaliteten ikke er så høy som tidligere. Desverre gjelder det mange andre merker også. Det kan være en god ide å låne å prøve ulike køk av kompiser, og så kjøpe brukt. Får du tak i et Trangia multifuel av typen Optimus så er det meget bra!

Min erfaring er også at multifuel finns ikke, det finns et primær fuel, og de andre funker så som så.

Gjennom de siste 30 år har jeg gått fra fotogen som primær-fuel til bensin. Fra brennere uten slange til med slange.

De siste bra optimus nova hadde made in sweden på reglaget. Optimus 111 bør være bråkebrenner eller triple fuel.
Coleman har mange bra bensin-køk, herunder er mine fovoritter 550B og apex ii.

dsk
 
Titta även efter begagnade Radius, stor brännare och liten låda-rimlig tank.
Moderna s k multibrännare förefaller ha en eländigt låg kvalitet trots rikligt tilltaget pris.
Vintertid bensinkök och sommartid gas.
Ju enklare ju mer funkis.
Det förefaller fortfarande finnas en övertro på containia. Reglerna är enkla kökspats i lä spar både bränsle och uppvärmningstid.
Mitt 111 är motorfordons och pulkakök. Dånbrännaren rekommenderas.
 
Tack för svaren! Det var väl det jag behövde höra. Jag lägger ner planen på att köpa ett nytt Hiker+ som ryggsäckskök. Ny plan (det gäller alltså vintern, jag har flera gaskök): Svea för mindre soloturer i närområdet (och kanske nödkök vid stugtur) och en XGK/Omnifuel/Nova för allt annat.
 
Bra att känna till är att SVEA 123R har lägre kvalité efter att produktionen flyttat till Asien.. Om du ska köpa från Optimus leta upp svensktillverkade exemplar.
 
Mmm jag har förstått det när jag har läst gamla trådar. Men om jag köper nytt går det inte att få svensktillverkat av varken Optimus eller Primus, stämmer det? Av samma anledning lutar det åt ett USA-byggt MSR XGK eller WhisperLite istället för Nova eller Omnifuel trots att jag hellre vill köpa "svenskt".

PM:a mig gärna om någon har ett svenskbyggt Svea till salu.
 
Akta dig lite lite för att köpa från England bara då royal mail har destruerat kök som folk försökt frakta internationellt, trotts grundlig rengöring, pga ny policy sedan förra året eller så.
 
Jag har som mitt användarnamn antyder använt Hiker 111C i många år. Det är ett riktigt monster. Till fordonsburna expeditioner eller i ryggan. Tungt är det men väldigt tacksamt att använda, speciellt i snö då det bara är att ställa upp så funkar det. Köket är dock väldigt vindkänsligt. 111C borde fortfarande gå att köpa från välsorterade affärer. Har även använt Optimus Nova men tyckte det var fippligt med lös bränsletank. Vi hade det som primärkök hemma ett tag tills vi skaffade gasol. Brännaren på Hikerköket är slut efter drygt tusen timmar och en renovering. I nödfall går det att köra än men stängs inte av. Det är även bra till att värma gamla surdieselmotorer om vintern.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
Dr.Jones Optimus Hiker tillverkas ej längre? Eller? Kök och brännare 16
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
Fontana Optimus Hiker 111 a-b-c Kök och brännare 12
titantomten Modifiera Optimus Hiker ??? Kök och brännare 16
Nyttförsök Optimus Hiker 111 Kök och brännare 16
Ernst Optimus Hiker 111C eller Optimus Ranger Kök och brännare 6
adventure_transport Säkerhet-Optimus Hiker Kök och brännare 2
adventure_transport Optimus Hiker stabilt? Kök och brännare 3
adventure_transport Optimus hiker... Kök och brännare 7
adventure_transport Optimus Hiker Kök och brännare 0
fuxen Låg effekt på Optimus Hiker 111C Kök och brännare 7
GGK Brann i Optimus Hiker 111C Kök och brännare 5
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 15
Heikkinen Optimus Polaris bottenmutter sitter som berget. Kök och brännare 3
Jeppe88 Optimus 81 Trapper - reservdelar? Kök och brännare 2
Obbmundson Optimus polaris problem med underburn Kök och brännare 8
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Optimus Polaris kan man ha pumpen i hela tiden? Kök och brännare 8
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Alucardi Optimus Polaris silent cap Kök och brännare 18
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
Ceda Optimus 155 utan snabbtändare Kök och brännare 10
Tetraone Hur montera rensnål och munstycke i Optimus Explorer? Kök och brännare 2
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
hallonraden optimus polaris spottar Kök och brännare 5
hsp Rengöra optimus 207 brännare Kök och brännare 9
K_T_A Skillnad mellan Optimus nova och polaris Kök och brännare 51
nagge Optimus Polaris i Trangia 25 Kök och brännare 49
S.Hellman Optimus Vega Kök och brännare 95
trangia25 Äntligen - Optimus Polaris Optifuel med Polardawg Kök och brännare 4
Björnen Svårt att tända Optimus Polaris med gas Kök och brännare 4
Skavsaar Optimus Polaris pulserar som en helikopter Kök och brännare 30
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
trangia25 Konvertera Optimus Polaris till Trangia Kök och brännare 6
andnel Optimus vega vs Express spider II Kök och brännare 6
skogsavenyn Alkohol i Optimus Polaris Optifuel Kök och brännare 8
Still Alive Optimus Crux Kök och brännare 17
M K Ljuddämpare Optimus Polaris Kök och brännare 12
andy69 Optimus 00 och 1S Kök och brännare 9
Brune Optimus fotogenbrännare till Traniga. Vad har jag köpt? Kök och brännare 16
Vissertw Optimus 99 Kök och brännare 3
thocar Alternativ till Optimus Crux brännare Kök och brännare 12
Kristerus Förbränning Optimus svea Kök och brännare 18
Dr Who Optimus no111 som läcker Kök och brännare 10
luktafotogen STOR bränsleflaska till Optimus Nova? Kök och brännare 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.