Optimus Hiker 111 a-b-c

Jag sitter här och klickar runt lite bland alla kök och brännare och ser att flera av er benämner Optimus 111 som "b" (= bensin) eller "c" (= multifuel).

Var ser ni bokstavsbeteckningen? Jag köpte ett nytt Optimus Hiker 111 på utförsäljning för ett antal år sedan. Skam till sägandes så har jag inte ens provstartat det än. Det är ett "triple fuel"-kök, förmodligen från slutet av 1990-talet. Men varken på kartongen eller instruktionsbladet finns det någon bokstavsbeteckning.

Nu spelar det ju inte så stor roll, men det vore roligt att veta.

Jag hade förut ett äldre 111-kök, bara avsett för fotogen, men lådan var lite rostig och tråkig så jag sålde det billigt. Hade ett gammalt Optimus 8 R också, men gjorde mig av med det också. Det är så tråkigt med missfärgade brännare och rostiga lådor. Blir ju liksom aldrig något av dem när man inte har slitit på dem själv. Men när jag sedan hittade en ny Hiker 111 för bara 890 kronor kände jag att jag inte kunde stå emot. Jag tror till och med att det var 30% på reapriset.
 
Jag vill inte göra dig besviken…men min uppfattning är att gamla friluftsbrännare är generellt bättre än nytillverkade, även om lådan är rostig eller brännaren missfärgad…
Vill man göra den fin så är det bara att spendera några timmar med slipduk, svinto, autosol, trasor eller vad som helst...
 
111c

C för Classic med hattbrännare.

http://i75.photobucket.com/albums/i286/Stovebiker/Hiker111c.jpg

111B går på både ren bensin och fotogen och har den öppna brännaren http://www.youtube.com/watch?v=f34ItC2XenE och http://www.youtube.com/watch?v=C799Z8L30JI

Se också http://www.spiritburner.com/fusion/..._session_id/64ca18a0baa77c6eec7fd4a2048ce8c9/

111 T nederst har en del extra pryttlar för att underlätta köra på både bensin och fotogen samt alkohol dvs triple fuel och den har som 111C hattbrännare. Se nördig presentation på http://www.google.se/imgres?imgurl=...ptimus+hiker+111+t&hl=sv&sa=X&tbm=isch&itbs=1

Thure
 

Bilagor

  • Hiker111c.jpg
    Hiker111c.jpg
    33.2 KB · Visningar: 5,200
  • 1270485952-Optimus_111t_ex_mil_opt.jpg
    1270485952-Optimus_111t_ex_mil_opt.jpg
    55.8 KB · Visningar: 6,564
Järnlådor brukar rosta, mässing kan fås fräschare med lite syra. Optimus 111 eldas med rätt munstycke med respektive bränsle. hattbrännarmodellen såldes i parti på Ö&B för 65:- för ett bra tag sen, givetvis sprillans nytt.
 
Jag vill inte göra dig besviken…men min uppfattning är att gamla friluftsbrännare är generellt bättre än nytillverkade, även om lådan är rostig eller brännaren missfärgad…

På tal om det =)

Hämtade morfars gamla No111 för någon månad sen.
Inköpt 1979, och använt till 1989. Därefter har det stått i garderoben.

Alla packningar intakta, och det höll trycket (ja. Gick igång direkt, på fotogen som legat i tanken sedan 1989.
Imponerande pumpläder!

I julas körde jag det i -32 grader efter att det legat i bilen.
Dagen efter provade jag det i -26, och då var det genomkallt.


Tyvärr har den modellen en högljudd koppbrännare, men man kan ju inte få allt =)
 
Järnlådor brukar rosta, mässing kan fås fräschare med lite syra. Optimus 111 eldas med rätt munstycke med respektive bränsle. hattbrännarmodellen såldes i parti på Ö&B för 65:- för ett bra tag sen, givetvis sprillans nytt.

Önskar att jag hade varit med på den tiden..
På tal om det =)

Hämtade morfars gamla No111 för någon månad sen.
Inköpt 1979, och använt till 1989. Därefter har det stått i garderoben.

Alla packningar intakta, och det höll trycket (ja. Gick igång direkt, på fotogen som legat i tanken sedan 1989.
Imponerande pumpläder!

I julas körde jag det i -32 grader efter att det legat i bilen.
Dagen efter provade jag det i -26, och då var det genomkallt.


Tyvärr har den modellen en högljudd koppbrännare, men man kan ju inte få allt =)
Man hör ju i alla fall om den slocknar, inget ont som inte för nåt gott med sig.





Sent from my iPhone 4S using Tapatalk
 
Det är precis ett sådant här kök jag har:

Är det A, B, C eller T? Det har alltså inte den lilla nyckeln på insidan av locket som många andra modeller har.
 

Bilagor

  • Optimus Hiker.jpg
    Optimus Hiker.jpg
    44.7 KB · Visningar: 4,823
  • Optimus Hiker manual.jpg
    Optimus Hiker manual.jpg
    34.9 KB · Visningar: 4,467
Jag sitter här och klickar runt lite bland alla kök och brännare och ser att flera av er benämner Optimus 111 som "b" (= bensin) eller "c" (= multifuel).

Var ser ni bokstavsbeteckningen? Jag köpte ett nytt Optimus Hiker 111 på utförsäljning för ett antal år sedan. Skam till sägandes så har jag inte ens provstartat det än. Det är ett "triple fuel"-kök, förmodligen från slutet av 1990-talet. Men varken på kartongen eller instruktionsbladet finns det någon bokstavsbeteckning.

Nu spelar det ju inte så stor roll, men det vore roligt att veta.

Jag hade förut ett äldre 111-kök, bara avsett för fotogen, men lådan var lite rostig och tråkig så jag sålde det billigt. Hade ett gammalt Optimus 8 R också, men gjorde mig av med det också. Det är så tråkigt med missfärgade brännare och rostiga lådor. Blir ju liksom aldrig något av dem när man inte har slitit på dem själv. Men när jag sedan hittade en ny Hiker 111 för bara 890 kronor kände jag att jag inte kunde stå emot. Jag tror till och med att det var 30% på reapriset.
Triple fuel =111T Det beste av hattbrennerene! Gratulerer!

dsk
 
111 Triple fuel

Senare varianter av 111 Triple Fuel har inte den lilla nyckeln i locket utan i stället finns funktionen att ta loss munstycket och att öppna spindeln för att byta grafitpackningen i reglervvredet med svart ratt.

Det finns två reduceringsrör som man placerar ovanför munstycket till 111 T ett av dem är för bensin och det andra för alkoholdrift.

Framgår av bruksanvisningen dvs den gula lappen på bilden i inlägg #7. Ser också att du har bägge reduceringsrören i den lilla zippåsen.

Det knepiga är kanske om man skall behålla köket i mint condition eller använda det ; o )



Thure
 
Senast ändrad:
Haha...tänkte just posta mitt kök men har inte tagit en bild än. Visst är de vackra när de är nya! Hade nästan glömt hur fint mitt var när jag fick det...
 
Dånbrännarmodellen med 4 pelare upp till värmesamlaren är lite jobbiga att ta ut och montera munstycket i, nästan ingen rörelsemån för lilla nyckeln. Brinner det dåligt efter brännare rengöring, råds att ta ut mässingnätet som är bränslefilter ur röret mellan tanken och brännaren, rulla ut det, rengöra det med mässingborste så att all smuts och parafin tas bort. Rulla ihop det igen och montera det i röret. Då kommer tillräckligt med bränsle fram till brännaren.

go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
Nyttförsök Optimus Hiker 111 Kök och brännare 16
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
Dr.Jones Optimus Hiker tillverkas ej längre? Eller? Kök och brännare 16
username2 Optimus Hiker vs Trangia Multifuel Kök och brännare 18
titantomten Modifiera Optimus Hiker ??? Kök och brännare 16
Ernst Optimus Hiker 111C eller Optimus Ranger Kök och brännare 6
adventure_transport Säkerhet-Optimus Hiker Kök och brännare 2
adventure_transport Optimus Hiker stabilt? Kök och brännare 3
adventure_transport Optimus hiker... Kök och brännare 7
adventure_transport Optimus Hiker Kök och brännare 0
fuxen Låg effekt på Optimus Hiker 111C Kök och brännare 7
GGK Brann i Optimus Hiker 111C Kök och brännare 5
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 15
Heikkinen Optimus Polaris bottenmutter sitter som berget. Kök och brännare 3
Jeppe88 Optimus 81 Trapper - reservdelar? Kök och brännare 2
Obbmundson Optimus polaris problem med underburn Kök och brännare 8
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Optimus Polaris kan man ha pumpen i hela tiden? Kök och brännare 8
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Alucardi Optimus Polaris silent cap Kök och brännare 18
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
Ceda Optimus 155 utan snabbtändare Kök och brännare 10
Tetraone Hur montera rensnål och munstycke i Optimus Explorer? Kök och brännare 2
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
hallonraden optimus polaris spottar Kök och brännare 5
hsp Rengöra optimus 207 brännare Kök och brännare 9
K_T_A Skillnad mellan Optimus nova och polaris Kök och brännare 51
nagge Optimus Polaris i Trangia 25 Kök och brännare 49
S.Hellman Optimus Vega Kök och brännare 95
trangia25 Äntligen - Optimus Polaris Optifuel med Polardawg Kök och brännare 4
Björnen Svårt att tända Optimus Polaris med gas Kök och brännare 4
Skavsaar Optimus Polaris pulserar som en helikopter Kök och brännare 30
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
trangia25 Konvertera Optimus Polaris till Trangia Kök och brännare 6
andnel Optimus vega vs Express spider II Kök och brännare 6
skogsavenyn Alkohol i Optimus Polaris Optifuel Kök och brännare 8
Still Alive Optimus Crux Kök och brännare 17
M K Ljuddämpare Optimus Polaris Kök och brännare 12
andy69 Optimus 00 och 1S Kök och brännare 9
Brune Optimus fotogenbrännare till Traniga. Vad har jag köpt? Kök och brännare 16
Vissertw Optimus 99 Kök och brännare 3
thocar Alternativ till Optimus Crux brännare Kök och brännare 12
Kristerus Förbränning Optimus svea Kök och brännare 18
Dr Who Optimus no111 som läcker Kök och brännare 10
luktafotogen STOR bränsleflaska till Optimus Nova? Kök och brännare 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.