Ljuddämpare Optimus Polaris

Hej

Jag har använt mitt första multibränslekök ett tag, nöjd på alla sätt och vis. Dock skulle jag vilja kunna "småputtra maten" och framför allt dämpa ljudet. Efter lite googling har jag sett att det finns ljuddämpare "polardawg 2" för ändamålet. Min fråga vart köper man dessa billigast någonstans och vad ska man tänka på? Är det värt det? Drar det mer/mindre bränsle?

/Micke
 
Enklast, och sannolikt billigast (eftersom dom finns innanför EU-muren), hittar du hatten här hos iMaterialise.
Bränsleförbrukningen påverkas nog inte - den är ju avhängig av hur mycket DU drar på... Men ljudnivån
påverkas nog rätt påtagligt om Garys andra hattar är representativa även för den här nya, och det antar
jag att de är...
 
Jag har satt Garys hattar på Trangia multifuel, Optimus Nova och nu Optimus Polaris. Den blir ungefär lika tyst som en gasbrännare. Har inte mätt dB, men filmerna på hattarna är rättvisande. Det blir mycket tystare.
 
Har två till olika kök och de är bra konstruktioner. Dock kan det vara värt att nämna att det blir mer vindkänsligt samt kräver mer förvärmning.
Av vad jag läst så blir det lite effektivare men försumbart.
 
Har sett på andra filmer som mätt med ljudmätare att det skiljer ca 10-11 dB mellan med och utan 'silencer'.

10 dB lägre upplevs hörselmässigt som en halverad ljudstyrka, vilket är mycket.
 
Något som drar mycket bränsle med hatten är att den drar mycket vid förvärmningen. Lägst förbrukning får jag om jag ser till att ingen bensin hamnar på toppen av hatten och eldar för kråkorna. Det gör jag genom att vända på hatten när jag sprutar bensin inledningsvis så att all vätska rinner ner i kökets klocka. Jag kör Omnifuel, YMMV.


Sent from my iPod touch using Tapatalk
 
Jag har en zippobensinflaska med sprit. Den är smidig att dosera med till förvärmningskoppen och det sotar mindre än med bensin och ffa fotogen.
 
Något som drar mycket bränsle med hatten är att den drar mycket vid förvärmningen. Lägst förbrukning får jag om jag ser till att ingen bensin hamnar på toppen av hatten och eldar för kråkorna. Det gör jag genom att vända på hatten när jag sprutar bensin inledningsvis så att all vätska rinner ner i kökets klocka. Jag kör Omnifuel, YMMV.

Använder en liknande teknik. Kör först uppvärmningen på "orginalkoppen" sedan stänger jag av med vredet och petar bort koppen och sätter dit hatten / ljuddämparen och startar igen. Ska testa din teknik som verkar enklare.
Hur blir det med sot i hatten med denna teknik?
 
Omnifuel är synnerligen bränsleslukande att förvärma - lågorna när det brinner måste verkligen träffa koppen när det brinner (och värmen sedan ledas ned till basplattan via ganska taniga pelare mellan koppen och basplattan), annars är det att elda för kråkorna - och det är lättare sagt än gjort att få den att elda så att den effektivt värmer köket...

Vid en vägning så stod T-spriten för 5 gram för förvärmningen och sedan 10 gram av fotogen för att koka upp 0.5 liter vatten och jag har inte tagit med vad att bränna ur slagen ger mer i förbrukning - detta vid sommartemperatur...

Optimus Nova är betydligt bättre och snålare att förvärma (typ 2.5 gram T-sprit) då den har kylflänsar inne i koppen som tar upp värme av lågorna bättre - väl varma så drog den ungefär samma mängd bränsle som Omnifuel gjorde för samma mängd uppkokt vatten.

Snålats är och förbli eldning med campingasol - i en Trangia 27 med gasolbrännare gör man halvlitersuppkoket på mellan 6-7 gram gasol - totalt!, det är inte mycket mer viktmässigt än vad bara förvärmningsspriten till Omnifuel drar för sin uppvärmning...
 
Enklast, och sannolikt billigast (eftersom dom finns innanför EU-muren), hittar du hatten här hos iMaterialise.
Bränsleförbrukningen påverkas nog inte - den är ju avhängig av hur mycket DU drar på... Men ljudnivån
påverkas nog rätt påtagligt om Garys andra hattar är representativa även för den här nya, och det antar
jag att de är...

Tack för tipsen, beställde en idag. Ska bli riktigt spännande att testa när den dyker upp i slutet på Augusti
/Micke
 
Senast ändrad:
Tack för tipsen, beställde en idag. Ska bli riktigt spännande att testa när den dyker upp i slutet på Augusti

/Micke



Håll koll på att du har pengar på kortet hela tiden bara. iMaterialise drar ju pengarna precis när de skickar varan. De övertrasserade mitt kort rätt rejält (jag har för vana att inte gå runt med så mycket pengar på fickan).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Brune Ljuddämpare till Primus Omnilite Ti? Kök och brännare 4
Avslutat Medlemskap 201709 Rödglödgad ljuddämpare Kök och brännare 11
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 15
Heikkinen Optimus Polaris bottenmutter sitter som berget. Kök och brännare 3
Jeppe88 Optimus 81 Trapper - reservdelar? Kök och brännare 2
Obbmundson Optimus polaris problem med underburn Kök och brännare 8
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Optimus Polaris kan man ha pumpen i hela tiden? Kök och brännare 8
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Alucardi Optimus Polaris silent cap Kök och brännare 18
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
Dr.Jones Optimus Hiker tillverkas ej längre? Eller? Kök och brännare 16
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
Ceda Optimus 155 utan snabbtändare Kök och brännare 10
Tetraone Hur montera rensnål och munstycke i Optimus Explorer? Kök och brännare 2
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
hallonraden optimus polaris spottar Kök och brännare 5
hsp Rengöra optimus 207 brännare Kök och brännare 9
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
K_T_A Skillnad mellan Optimus nova och polaris Kök och brännare 51
nagge Optimus Polaris i Trangia 25 Kök och brännare 49
S.Hellman Optimus Vega Kök och brännare 95
trangia25 Äntligen - Optimus Polaris Optifuel med Polardawg Kök och brännare 4
Björnen Svårt att tända Optimus Polaris med gas Kök och brännare 4
Skavsaar Optimus Polaris pulserar som en helikopter Kök och brännare 30
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
trangia25 Konvertera Optimus Polaris till Trangia Kök och brännare 6
andnel Optimus vega vs Express spider II Kök och brännare 6
skogsavenyn Alkohol i Optimus Polaris Optifuel Kök och brännare 8
Still Alive Optimus Crux Kök och brännare 17
andy69 Optimus 00 och 1S Kök och brännare 9
Brune Optimus fotogenbrännare till Traniga. Vad har jag köpt? Kök och brännare 16
Vissertw Optimus 99 Kök och brännare 3
thocar Alternativ till Optimus Crux brännare Kök och brännare 12
Kristerus Förbränning Optimus svea Kök och brännare 18
Dr Who Optimus no111 som läcker Kök och brännare 10
luktafotogen STOR bränsleflaska till Optimus Nova? Kök och brännare 1
JFrisk Optimus Polaris Optifuel Kök och brännare 25
Micro553 Optimus Crux Terra Weekend vs Biltema Kök och brännare 70
Joelleo optimus 199 Kök och brännare 11
username2 Optimus Hiker vs Trangia Multifuel Kök och brännare 18
Polar300 Min version av ett Optimus 111B ... Kök och brännare 4
skral Optimus Crux lägger av i mild kyla? Kök och brännare 21
_jesper_ Optimus 111 - vilket bränsle? Kök och brännare 31
Briggsjo Hjälp att starta väldigt gamall Optimus Kök och brännare 41
insco Optimus brännare 207 samt 9007 på bensin? Kök och brännare 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.