Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111

Brukar mest göra dagsturer eller mat över eld men med hur sommaren kommer se ut blir det nog flera flerdagarsturer så tänkte damma av några av mina ärvda kök. Har ett gammalt trianga och ett Optimus hiker 111 triple fuel.

Kan man komplettera gamla trianga med gas? Har bara använt trianga förut men vill minnas att det är lite mer fräs i optimus joker men har aldrig använt det själv dvs har inte riktigt koll hur man använder det säkert.

Bilagor

• IMG_20200607_131809.jpg
    IMG_20200607_131809.jpg
    49.4 KB · Visningar: 561
För trangian så är det enklaste att klippa bort mellanrummen mellan några av ventilationahålen. Jag har för mig det går åt tre hål i bredd och höjd för att gasslangen ska gå igenom men mina kök är nerpackade just nu. Fila av de vassa kanterna som blir innan slangen förs igenom. Jag tror t o m att trangia har en beskrivning på sin hemsida.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
111 Hiker triple fuel är i grunden ett 50-tals fotogenkök som över årtiondena kom att utrustas med
munstycken för även bensin och alkohol. För att kunna köra alkohol fordras även restriktorröret
som skulle in i brännaren... Dessutom så måste du komplettera ditt 111 med kokkärl - så slut-
summan viktmässigt blir klart tyngre än ett Trangia.

Ditt äldre Trangiakök går alldeles utmärkt att komplettera med GB74-gasbrännaren genom att ta upp
ett fyra gånger fyra hål stort hål bland luftintagshålen - det leder du sedan ut bränsleslangen genom...
Sedan så är det bara att köra på!
/Odd

Trangia med gas är bra och lättskött för typ tre personer.

Fördelen med Optimus 111 är att det funkar bättre att steka med respektive att du kan använda större kokkärl och stekpannor alltså för fler personer än tre. Även för vinterbruk kan Optimusköket ha fördelar men förvärmningen är pysslig.

Denna äldre tråd https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=75889
tar upp hattbrännare som är tystare till 111.

Thure

Tackar för svaren. Tar med mig Trianga i sommar så får Optimus bli kvar i källarförrådet så länge .

Och Trianga har mycket riktigt en beskrivning på hemsidan hur man gör om äldre kök för att använda med gas.

Det räcker med att du sågar upp ett hål 4x4 hål i övre hörnet i det redan perforerade undre vindskyddet för att få ut kranen och gasslangen. Jag gjorde det med en lövsåg med metallblad, och gradade av kanterna med en fingradig fil efteråt

Grada kanterna efter håltagning är ingen svår DIY. Gastillsatsen är en köksmåste.
Ditt 111 är med fotogen ett utmärkt vinterkök men det kräver kastruller som du redan har till ditt Trangia. Vindskydd på vintern är enkelt med en grävd kökshylla. Du behöver ett underlag till köket.

go tur

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips