Optimus Hiker vs Trangia Multifuel

Alla viloförvarar inte sina kök inte i glasskåpet i vardagsrummet. Det går bra att göra i gömda utrymmen oxså.
Min erfarenhet är oxså att efter 800-1000 h drift behöver brännarna bytas ut. Begagnademarknaden är inte intressant, det skall vara oanvända, nya grejor.

Har inget behov för köket längre. Vi har så många andra varianter och vedspis.
Brännaren fungerade för övrigt felfritt tills någon tokidiot drog åt nålventilen för hårt. Man ska aldrig låta någon annan röra ens saker.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Det är inget problem med begagnat. Ofta är det bara att byta packningar och/eller byta ut ett slitet brännarmunstycke, bägge finns i allmänhet hos Fogas i Älvsjö.
Om brännaren har koksat igen går det också att åtgärda relativt enkelt.

Kolla in www.spiritburner.com för allt du vill veta om hur man handskas med sånt.

ingen dum idé

Om du absolut vill köra bensin, är faktiskt inte det föreslagna colemanköket så tokigt. På vintern vill man ju inte montera en massa metalldelar. Trangia med mutifueltillsats är inte lika roligt när det är kallt. Kap arctic är bättre, men svårt att få tag i.
111 finns fortfarande att få tag på i nyskick, men då oftast i fotogenversion. Jag föredrar själv en Trangia lägergryta och en Optimus 111 fotogen till snösmältning. Gott om effekt och ingen montering innan användning.
Viktskillnaden är inte så stor när man väger in allt. 111 väger fulltankad 1892 gram, mitt trangia 25 (äldre) väger med kaffepanna och spritbrännare/vintertillsats 1806 gram komplett. Trangia mf2 med halvfull bränsleflaska 772 gram.
Man måste alltså lämna allt utom vindskydden på Trangia 25 hemma för att tjäna någon nämnvärd vikt jämfört med 111.
Jag har inte det föreslagna colemanköket, men min Coleman Feather 442 väger med halvfull tank 811 gram.
/John

Jo det var ju så jag resonerade från början, att viktskillnaden på komplett Trangia MF och Hiker+ (jag vill köpa nytt i butik) egentligen inte är så stor och att ett Hiker+ då är ett smidigare (handhavandet) alternativ. Men ett "fristående" WhisperLite eller OmniLite Ti verkar ju inte så dumt det helller... Alla dessa i-lands-problem :)

Jag har inte handskas med ett hikerkök men jag har använt äldre kök och jag rekommenderar hur som helst ett begagnat 111-kök och en tanklockspackning för 25 kr som håller högre kvalitet och kanske livslängd för en fjärdedel av priset.

Den enda anledningen att köpa ett nytt hikerkök med novabrännare för mig vore för mig möjligheten att köpa en tyst brännarhatt till som kostar från halva till hela priset av själva köket

Ett colemankök eller ett svensktillverkat 123(r) är inte fy skam. Nya 123 har jag dock skickat tillbaka tre gånger pga att jag varit missnöjd med produktionskvaliteten, sneda brännare tex

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips