Låg effekt på Optimus Hiker 111C

Jag har en Hiker 111C som av allt att dömma fungerar felfritt. Det brinner med en blå låga utan några gula inslag och är pumpat maximalt, det går inte att pumpa hårdare när det väl brinner. Jag använder statoil blå och har tanken fylld till hälften. Jag har även vridit upp rensnålen på den flera gånger under användningen. Det är förvärmt under ca 3 minuter - men ändå är det dålig effekt. Ca 7-10 minuter för att koka upp en liter vatten när jag använder lock. Mitt gamla trangiakök är lika snabbt!! Vad kan vara fel. Alla säger att det skall gå på 3 minuter. Vilka premisser krävs för att det skall gå så snabbt. I övrigt gillar jag köket skarpt, men varför så långsamt?

/Hans Henrik Fuxelius
 
Vind?

Låter konstigt, mitt gamla 111-kök kokar en liter på ca 5 minuter och då är det utan att jag pumpat upp trycket maximalt.

Står köket vindskyddat?

J
 
Lä, tryck och grytform?

Bristen på lä och ogynnsam gryftform(hög och smal) kan påverka koktider till mer än det dubbla.
För högt tryck i tanken kan kyla ner brännaren med för mycket bränsle utan synliga gula lågor.
Rätt och lagom brukar bli rätt.

Go tur

Johan K
 
Står i lä

Jodå, då har det stått helt i lä och jag använt mig av trangias 25 duossalgrytor med lock på. Jag har till och med bytt pumppackning för jag trodde att trycket var för lågt, men det gjorde ingen skillnad
 
Pumpa mera

Jag läser om ditt problem om dålig effekt. De allra flesta tryckkök brukar koka på 3½ min till ca 6½ min. Även fast de är 100 år gamla.

En regel för när man nått max effekt är när man har pumpat upp trycket så att bålågorna blandas med lite gula lågor. Då har du ialla fall den bästa effekten för just ditt kök. Statoil är ett bra bränsle val ur effektsynpunkt räknat.
Sedan kan man ju alltid leta felkällor som att tanklocks-packningen inte sluter riktigt tätt. Men det är väll lätt att kolla det genom att sänka ner trycktanken i lite vatten. Eller om backventilen är dålig.
Eller som vi brukar säga: det är bara att tokpumpa.

Peter
 
Bränslestopp?

Om du får upp högt tryck (känns i pumpen), och lågan brinner bra fast med för låg effekt så tyder det väl på att bränslet inte kommer fram som det ska. Det kan vara igensatt någonstans i systemet, och det är inte lätt att åtgärda. Å andra sidan är det ganska ovanligt. Om inget annat hjälper kan man kanske försöka sig på att skruva isär så mycket man kan och rensa mer el ståltråd eller dylikt.

Du har väl rensat munstycket?

Peter (ej samma som ovan!)
 
På tal om mustycke...

Du har inte fel munstycke? Till 111 finns det ju även bensinmunstycken.
 
Skit i bränslet

Var förra vecka och lyssnade på detta:

"I bitande kyla, med lungödem och bud om dödsfall på berget, tvingades vi vända endast 60 höjdmeter kvar till toppen. Det var ett tungt ögonblick men tillsammans fattade vi rätt beslut och kom ner levande.

Bästa kompisarna Niclas Lövfelt och Tony Berglund berättar och visar bilder från sin resa i Anderna med siktet ställt mot toppen av södra halvklotets högsta berg, ACONCAGUA 6962 meter.

Välkommen till en berättarkväll om visioner, insikter och grundläggande värderingar."

Niclas och Tony hade problem med sina kök som kördes på "white gas" (kemiskt ren bensin ?) och fick meka mycket med köken. Ett knep för att slippa problem var om jag fattade det hela rätt, att man ska filtrera bränslet genom ett Melitta filter.

Per Brune
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hermelin Primus Omnifuel - låg effekt Kök och brännare 0
Snubblaren Vilken brännare ger mest effekt i trangia? Kök och brännare 20
angerheim Effekt med Nova Kök och brännare 16
Lystorp Dålig effekt på Primus omnifuel Kök och brännare 14
millimeter Effekt för mikrovågsugn? Kök och brännare 29
avslutat080903 Vilket bränsle har högst effekt? Kök och brännare 14
errbe Ingen effekt på Trangia spritkök Kök och brännare 14
turtle Någon som vet en kopp på 114mm bred insida? Kök och brännare 25
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 15
tallskogen Effektiv storlek på bränsleflaska Kök och brännare 11
Obbmundson Köra polaris på tändvätska? Kök och brännare 37
insco Byta slang på MSR Whisperlite Kök och brännare 2
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Moga Vintergas på sommarfjäll? Kök och brännare 9
Jackiie Vit dammig beläggning på HA-kastrull efter diskmaskin? Kök och brännare 4
JMel felanalys på Omnifuel Kök och brännare 1
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
Livetiskuggan Hur är det med priserna på stormkök bränsle? Kök och brännare 16
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Brune Billigt gasolkök på XXL Kök och brännare 14
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
washaa Bekämpa rost på duossal/aluminium? Kök och brännare 6
packåsna Hur undviker jag underburn på gasbrännare? Kök och brännare 3
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
waltruz Gasol på vintern? Hur grädda våfflor i skidspåret? Kök och brännare 12
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14
Lovan Tips på friluftskök och kokkärl Kök och brännare 21
Markolainen Hur spara på gasen? Kök och brännare 49
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
Olof B Dimension på o-ring, Brännare till "Snuskburken" Kök och brännare 14
Nosse Stor skillnad på gas och gas förutom priset? Kök och brännare 4
Kotten Omnia fritidsugn på bensin/fotogenkök Kök och brännare 17
helenec Förvaring av T-röd på roadtrip? Kök och brännare 17
leukotejp Använda kokkärl direkt på elden Kök och brännare 15
Smogz Förvara gas i bil på sommaren? Kök och brännare 24
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
avslutmedlemskap0904 Ibland blir man spänd på fortsättningen Kök och brännare 26
NaturBiten Efterlysning - känner du igen köket på bilden? Kök och brännare 6
såg Hur många här inne kör på fast bränsle? Kök och brännare 4
qy Esbit på flyget? Kök och brännare 5
emkå Passar Trangias säkerhetskork på vanliga PET-flaskor? Kök och brännare 36
Trucken Fotogenfunderingar: Jakten på efterföljare till Statoil Blå Kök och brännare 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.