Låg effekt på Optimus Hiker 111C

Jag har en Hiker 111C som av allt att dömma fungerar felfritt. Det brinner med en blå låga utan några gula inslag och är pumpat maximalt, det går inte att pumpa hårdare när det väl brinner. Jag använder statoil blå och har tanken fylld till hälften. Jag har även vridit upp rensnålen på den flera gånger under användningen. Det är förvärmt under ca 3 minuter - men ändå är det dålig effekt. Ca 7-10 minuter för att koka upp en liter vatten när jag använder lock. Mitt gamla trangiakök är lika snabbt!! Vad kan vara fel. Alla säger att det skall gå på 3 minuter. Vilka premisser krävs för att det skall gå så snabbt. I övrigt gillar jag köket skarpt, men varför så långsamt?

/Hans Henrik Fuxelius

Vind?

Låter konstigt, mitt gamla 111-kök kokar en liter på ca 5 minuter och då är det utan att jag pumpat upp trycket maximalt.

Står köket vindskyddat?

J

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Lä, tryck och grytform?

Bristen på lä och ogynnsam gryftform(hög och smal) kan påverka koktider till mer än det dubbla.
För högt tryck i tanken kan kyla ner brännaren med för mycket bränsle utan synliga gula lågor.
Rätt och lagom brukar bli rätt.

Go tur

Johan K

Står i lä

Jodå, då har det stått helt i lä och jag använt mig av trangias 25 duossalgrytor med lock på. Jag har till och med bytt pumppackning för jag trodde att trycket var för lågt, men det gjorde ingen skillnad

Pumpa mera

Jag läser om ditt problem om dålig effekt. De allra flesta tryckkök brukar koka på 3½ min till ca 6½ min. Även fast de är 100 år gamla.

En regel för när man nått max effekt är när man har pumpat upp trycket så att bålågorna blandas med lite gula lågor. Då har du ialla fall den bästa effekten för just ditt kök. Statoil är ett bra bränsle val ur effektsynpunkt räknat.
Sedan kan man ju alltid leta felkällor som att tanklocks-packningen inte sluter riktigt tätt. Men det är väll lätt att kolla det genom att sänka ner trycktanken i lite vatten. Eller om backventilen är dålig.
Eller som vi brukar säga: det är bara att tokpumpa.

Peter

Bränslestopp?

Om du får upp högt tryck (känns i pumpen), och lågan brinner bra fast med för låg effekt så tyder det väl på att bränslet inte kommer fram som det ska. Det kan vara igensatt någonstans i systemet, och det är inte lätt att åtgärda. Å andra sidan är det ganska ovanligt. Om inget annat hjälper kan man kanske försöka sig på att skruva isär så mycket man kan och rensa mer el ståltråd eller dylikt.

Du har väl rensat munstycket?

Peter (ej samma som ovan!)

På tal om mustycke...

Du har inte fel munstycke? Till 111 finns det ju även bensinmunstycken.

Skit i bränslet

Var förra vecka och lyssnade på detta:

"I bitande kyla, med lungödem och bud om dödsfall på berget, tvingades vi vända endast 60 höjdmeter kvar till toppen. Det var ett tungt ögonblick men tillsammans fattade vi rätt beslut och kom ner levande.

Bästa kompisarna Niclas Lövfelt och Tony Berglund berättar och visar bilder från sin resa i Anderna med siktet ställt mot toppen av södra halvklotets högsta berg, ACONCAGUA 6962 meter.

Välkommen till en berättarkväll om visioner, insikter och grundläggande värderingar."

Niclas och Tony hade problem med sina kök som kördes på "white gas" (kemiskt ren bensin ?) och fick meka mycket med köken. Ett knep för att slippa problem var om jag fattade det hela rätt, att man ska filtrera bränslet genom ett Melitta filter.

Per Brune

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips