Effekt för mikrovågsugn?

På mikrovågsugnar kan man som bekant välja effekt, ungefär 100-1000 watt. Men hur stor är den verkliga effekten, dvs hur mycket energi värmer faktiskt upp maten, t ex om man kör på 1000 watt? Jag försöker göra ett snabbt överslag på en kopp tevatten (2 dl, rumstemperatur) som vid full effekt blir snorvarm ("det kokar!") på två minuter i min mikro. Jag får då effekten till cirka hälften av vad jag kör mikron på. Är det rimligt?

MvH
 
sähär gjorde jag. räkna ut vad två deciliter vatten kräver för att koka upp. alltså den energi som krävs för att gå från 20-100 grader. det är precis innan det börjar koka (teoretiskt). Energin blir då E = T1-T2 x m x c där T1-T2 är 100-20=80 grader celcius (eller egentligen Kelvin), m är massan på 2 deciliter vatten = 0,2 kg och c är den specifika värmekapaciteten för vatten som är 4,2*10^3 J/(kg*K). Då får man E = 67,2 J. Effekten räknas ut genom P = E / t. Tar det två minuter för den att koka upp så får vi t = 120 s vilket medför P = 67,2 J / 120 s = 560 W. Din överslagsräkning verkar stämma utmärkt!

tänk dock på att detta är uträknat för att vattnet är 100 grader och att inget av vattnet har förångats. Mycket energi går åt till att förånga vattnet. En del enerig går säkert också åt till att värma muggen.
[Ändrat av nr23se 2005-01-03 kl 20:37]
 
nr23se; sa:
sähär gjorde jag. [...] Din överslagsräkning verkar stämma utmärkt!

Vilket sammanträffande, jag gjorde nämligen på precis samma sätt som du. ;)

tänk dock på att detta är uträknat för att vattnet är 100 grader och att inget av vattnet har förångats. Mycket energi går åt till att förånga vattnet. En del enerig går säkert också åt till att värma muggen.
[Ändrat av nr23se 2005-01-03 kl 20:37]

Du har rätt, muggen värms också upp. Och så har vi värmeförluster i form av förångning av en del av vattnet som kräver drastiskt mycket mer energi än uppvärmning (per massenhet).

Men totalt sett verkar mikron ligga betydligt lägre än den angivna effekten.

Anledningen till att jag frågar är att jag ville jämföra med siffror för mitt trangiakök som jag (med en *grov* testmetod) fick till cirka 450-500 watt.

MvH
 
det verkar ju vara bra fart på ditt traniga i så fall. med trangia menar du spritkök vid normaltemperatur förmodar jag? undra vad ett gasolkök gör i så fall. Dom blåser ju på som fan. Den där nya JetBoil eller vad den heter skulle enligt uppgift koka 0,5 l på 2 min har jag för mig.
 
nr23se; sa:
Den där nya JetBoil eller vad den heter skulle enligt uppgift koka 0,5 l på 2 min har jag för mig.

Jetboil har inte högre effekt än andra kök, den har bara bättre verkningsgrad, d.v.s. mer av värmen går in i "grytan" tack vare den "kylfläns" som sitter på undersidan.

Just detta med verkningsgraden verkar många missa när det gäller kök, det snackas nästan bara om effekt och kort tid för uppkok men verkningsgraden är ju jätteviktig för att kunna få ner bränsleförbrukningen.

Sgt R0ck har gjort en hel del tester på verkningsgrad (främst på små lätta kök förstås, eftersom det är där bränsleförbrukningen gör mest skillnad procentuellt)
http://hikinghq.net
 
Verkningsgraden, Helge

Man måste ju veta hur en mikrovågsugn jobbar för att kunna räkna ut det där.
Själv är jag inte tillräckligt insatt, men det går ju alltid att gissa :)
Jag tror inte att hela mikrovågseffekten används till att värma vattnet, eftersom vattnet inte täcker hela kraftfältet.

Skickar ugnen ut sina mikrovågor över ett tvärsnitt av ugnen så kommer ju bara en del av det tvärsnittet att täckas av muggen - alltså används bara en del av uteffekten till att värma upp muggen, och resten absorberas eller nåt.
Eller studsar "överbliven" mikrovågsenergi omkring i ugnen tills den träffar nåt att värma upp?

Vi får alltså inte glömma VERKNINGSGRADEN, som ju kan bero av ett flertal faktorer.
 
nr23se; sa:
det verkar ju vara bra fart på ditt traniga i så fall. med trangia menar du spritkök vid normaltemperatur förmodar jag? undra vad ett gasolkök gör i så fall. Dom blåser ju på som fan. Den där nya JetBoil eller vad den heter skulle enligt uppgift koka 0,5 l på 2 min har jag för mig.

Förlåt mig! Jag glömde nämna att jag körde med gastillsatsen till trangiaköket! :) Sprit är ett minne blott.

MvH
 
nermander; sa:
Just detta med verkningsgraden verkar många missa när det gäller kök, det snackas nästan bara om effekt och kort tid för uppkok men verkningsgraden är ju jätteviktig för att kunna få ner bränsleförbrukningen.

Ja, det är en bra poäng. Jag körde med en överbliven gasflaska och antagligen kan man vara mer försiktig med bränsleåtgången.

MvH
 
Re: Verkningsgraden, Helge

Nordesjö; sa:
Man måste ju veta hur en mikrovågsugn jobbar för att kunna räkna ut det där.
Själv är jag inte tillräckligt insatt, men det går ju alltid att gissa :)
Jag tror inte att hela mikrovågseffekten används till att värma vattnet, eftersom vattnet inte täcker hela kraftfältet.

Skickar ugnen ut sina mikrovågor över ett tvärsnitt av ugnen så kommer ju bara en del av det tvärsnittet att täckas av muggen - alltså används bara en del av uteffekten till att värma upp muggen, och resten absorberas eller nåt.
Eller studsar "överbliven" mikrovågsenergi omkring i ugnen tills den träffar nåt att värma upp?

Vi får alltså inte glömma VERKNINGSGRADEN, som ju kan bero av ett flertal faktorer.


Jag funderade lite innan och kom fram till att en del energi måste gå till spillo i form av "icke utnyttjade vågor" så att säga, samt att en del borde studsa omkring tills de träffar något att värma upp (förhoppningsvis vattnet).

Om min uppskattning av ugnens effekt stämmer hyfsat så kan man dra slutsatsen att ovanstående gissning är ganska rimlig. (Åtminstone rimligare än att tillverkaren ljuger med 40% :))

MvH
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.