Vilket bränsle har högst effekt?

Hej,
Jag undrar vilket bränsle som har högst effekt för Primus Multifeul?

Bränslet skall vara så lite farligt för människor i avseende inandning, ångor osv.

Jag är INTE intresserad av varför man skall använda bränslekök med bränsle som inte är T-Sprit...

Mvh
Anders
 
Om du menar det multifuelkök som heter Primus MFS säger jag heptan för praktiskt bruk, vilket är så ren bensin du kan få utom apotekets kemiskt helt rena bensin.

Raskesven
 
MFS

För flera år sen testade jag kemiskt ren bensin (Coleman) mot fotogen:

Med mitt Primus MFS kom jag ned till 3 min och 20 sekunder med 1 liter 12 gradigt vatten utan lock. Med fotogen. Bensin gick långsammare, ca 4 min har jag för mig. Alu eller rostfritt kastrull gjorde ingen skilnad. MSR vindskydd och nästan vindstilla. Dock så tar det längre tid att förvärma med fotogen.

I alla test jag sett har MFS varit det snabbaste köket, det nya dyrare Primusköket är också långsammare.
 
Färgaffären

Heptan är ett kolväte i vätskeform. Till viss del ingår det i bensin som är blandningar av olika kolväten i olika kvalisorter. Heptan är ett finfint bränsle till ditt kök och du kan köpa en femliterdunk på närmaste färgaffär. Det är dock inget du ska varken lukta närmare på eller smaka av, precis som vanlig bensin, ta det lungt med förtäringen.
 
Tja. kan man inte blanda olika bränslen för att få optimal förbränning och kort förvärmning ?
typ bensin och fotogen eller nått
 
Alkohol??

E det någon som har koll på hur efektivt det är med ren alkohol till ett omni-fuel kök. Då menar jag inte ABSOLUT utan ren läkarsprit (denatuerad)??

Jag har provat och det fungerar utmärkt, men har dålig erfarenhet av vilken effekt jag ska förvänta mig...
 
Re: Alkohol??

Kris-10:an; sa:
E det någon som har koll på hur efektivt det är med ren alkohol till ett omni-fuel kök. Då menar jag inte ABSOLUT utan ren läkarsprit (denatuerad)??

Jag har provat och det fungerar utmärkt, men har dålig erfarenhet av vilken effekt jag ska förvänta mig...

Ren sprit (ca 95%) är ingen magisk och egenskaperna som brännsle skiljer sig inte nämvärt från t-sprit. Följande information finns hos Optimus och primus. Se bland annat informationen om luft-bränslebalandning (optimus) och varningen från primus. Varför använda ett dyrt drivmedel med nästan halva energivärdet som tillverkarna avråder?

Optimus skriver om alkohol och multibrännare:
"Methylated alcohol/spirits. Meths is generally a clean fuel, but it is much less energetic than for example kerosene and white gasoline. The stove must be converted to work off meths. Among current Optimus models, only the HIKER can be converted to meths. An alcohol jet with a larger orifice must be fitted and air mixture must be reduced by fitting a restrictor tube or a slide valve. Fuel consumption is a lot higher when using meths in comparison to other fuels. Meths is on the other hand a good priming fuel for any liquid fuel stove, since priming with meths does not soot as much as priming with other fuels."

Optimus skriver om alkohol och MFS:
Alcohol / Spirits (do not use them)
The energy balance of alcohol is good enough for a solid beer belly but as stove fuel it will try the patience of a saint... The cooking performance index of spirits (see table on page 50) is scarcely half that of Primus Liquid Gas. You should choose other fuels. The MFS or LFS burner would function with
spirits. At the moment, however, there is no sealing compound that is resistant against both alcohol and benzole (components of gas or paraffin).
Primus is doing research on a new material, but right now it doesn’t exist.
So for now: hands off spirits!

Fuels in comparison
Fuel: Energy (kcal/kg)
Primus liquid fuel 11900
Propane gas 12000
Butane gas 11800
Petrol 10200
Paraffin 10100
Kerosene 10100
Diesel 9800
Coal (approx.)8400
Methylated spirits 6300
Dry wood 4000
 
Vilket bränsle är det bästa att använda till Trangiaköket?
(dvs inte gas, utan till deras standardkök)

Funkar Heptan till detta?

/Mattias
 
Mathew; sa:
Vilket bränsle är det bästa att använda till Trangiaköket?
(dvs inte gas, utan till deras standardkök)

Funkar Heptan till detta?

/Mattias

varmt blir det nog men utan att själv ha provat tror jag det føreligger en viss risk før meterhøga flammor och kanske en viss explosionsrisk? Kan inte du (iførd skyddsutrustning) prøva å rapportera?
 
Önskvärt

Det vore önskvärt om du kan starta upp en ny fråga/svar med ditt ämne.

Det är mer än tröttsamt när personer går in i diskussioner och bryter tråden.

Jag syftar på frågan om bränslet till Trangiat.

För att minska risken med detta brukar jag försöka komma ihåg att lägga till en kommentar i mina start-frågor där jag säger att jag endast är intresserad av den fråga jag ställer och inte frågor/svar som inte nämns i start-frågan.

Jag glömde tydligen detta denna gång så för min del är du förlåten.
;-)

Men å andra sidan finns det ju väldigt många människor med i samlingsplatser som denna så det är väl kanske inte så konstigt att det förekommer mer än ofta pajkastning, smutskastning, provokationer, frågor/svar som inte tillhör ämnet osv osv osv

Flera av mina kompisar har avbrutit sitt medlemskap här på utsidan och vid en webbplats som heter fotosidan pga beteendet som ett flertal människor bara måste framföra nästan till vilket pris som helst.

Nu är det ju i och för sig upp till mig om jag vill delta i en sådan samlingsplats eller ej.

Jag får väl skapa en egen webb-plats för mig själv bara, men då blir det ju lite enformigt kanske...

Det underlättar för personer som önskar hitta det de söker i forumen om man inte går in och bryter trådarna.

Ha det gött
 
Re: Önskvärt

andersgunnare; sa:
Det vore önskvärt om du kan starta upp en ny fråga/svar med ditt ämne.
...
...
Det underlättar för personer som önskar hitta det de söker i forumen om man inte går in och bryter trådarna.

Ha det gött

Ursäkta mig, jag tyckte för mig själv att det var en bra följfråga.
Men jag håller med om att det är irriterande när det byts ämne i någon fråga man vill ha svar på, men ibland när man startar en liknande diskussion så vill folk hänvisa till det andra inlägget.

Måste säga att om att sluta använda utsidan och tex fotosidan är lite väl extremt. Man får ju oftast bra svar på sina frågor och om nån ställer en egen fråga så är det bara att säga till och be dem gå tillbaka till ursprungsfrågan.
Och om man slutar använda dessa sidor får man ju inga svar på sina frågor, såvitt man inte hittar något ställe annat då.

Men jag ber så mycket om ursäkt!

/Mattias
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Livetiskuggan Hur är det med priserna på stormkök bränsle? Kök och brännare 16
Adelanteeee Bränsle till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
såg Hur många här inne kör på fast bränsle? Kök och brännare 4
avslutmedlemskap0904 Gel bränsle trangia Kök och brännare 0
Ster Bränsle till Cooleman 533 Kök och brännare 1
Letaren Bränsle till ett Trangia - 27-7 UL/HA Kök och brännare 8
_jesper_ Optimus 111 - vilket bränsle? Kök och brännare 31
Picea Hur var det nu med bränsle på vintern? Kök och brännare 24
Faeskmas Mer bränsle när det är kallt? Kök och brännare 5
Karpaterna.se Bränsle i Indien Kök och brännare 4
pontare Vilket bränsle (ej gas) är bäst på hög höjd Kök och brännare 3
1337rumpan Bränsle i Trangia brännare Kök och brännare 8
BJCB Bränsle till MSR XGK Expedition kök? Kök och brännare 10
aborren vilket bränsle ska man använda? Kök och brännare 16
Joakim Ambrosson Bränsle Kök och brännare 19
Karpaterna.se Bränsle i Montenegro Kök och brännare 5
DMH Fältkök med träpinnar som bränsle Kök och brännare 10
adventure_transport Kan man lämna kvar bränsle i köket? Kök och brännare 4
zzeezz Bästa bränsle Volymmässigt? Kök och brännare 18
ollefisk bränsle i fotogenkök Kök och brännare 25
Milosz Bränsle i Sydamerika? Kök och brännare 2
KLAGER Bränsle i gelform Kök och brännare 23
The_Lost_Cyclist msr xgk 2-vad för bränsle Kök och brännare 2
Jock Scott vad för bränsle till radius ?? Kök och brännare 5
Broder Bob Bränsle & plast Kök och brännare 10
tingdahl Plast eller aluminiumflaska för bränsle Kök och brännare 17
Hinka Bränsle Kök och brännare 12
nils2 Bränsle på Nya Zeeland Kök och brännare 1
sajberjohan Bränsle på andra språk Kök och brännare 0
Mickexxx Bränsle Kök och brännare 1
thomastg Gammalt primus 210, vilket bränsle? Kök och brännare 1
havskayak Bränsle till ett nova Kök och brännare 10
plarsso Pararfin bränsle Kök och brännare 16
oeriksson Hur mycket bränsle? Kök och brännare 0
s022vq MFS-Bränsle Kök och brännare 2
JAXE Försvaret har köpt nya flerbränslekök Kök och brännare 18
hannaisa Hjälp! Min MSR Whisperlite har fastnat. Kök och brännare 8
Brune Optimus fotogenbrännare till Traniga. Vad har jag köpt? Kök och brännare 16
Skipper_ Knäppa vätskor i multifuelköket? Vad har du testat? Kök och brännare 11
såg letar efter kök för en som har ett handikapp i händerna. Kök och brännare 18
Tommy E Har Katadyn fått ordning på Optimus Nova? Kök och brännare 0
dsk Hva har jeg funnet? Kök och brännare 2
estetdrägg Gas är fruktansvärt odrygt!!! (Eller har jag missat nått?) Kök och brännare 32
The_Lost_Cyclist gasbrannare! Passar den har brannaren med een har behallaren? svar fort!! Kök och brännare 12
Staffan Andersson Har jag missat nåt... Kök och brännare 2
samme83 Vilket trangia har jag? Kök och brännare 9
DraZ Hatten till mitt Kap har gått sönder. Kök och brännare 1
hellas Hur vet jag om jag har shaker jet i mitt whisperlite? Kök och brännare 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.