Har bott utomlands nu i över tio år och tänkte komma hem i augusti och göra en fjällvandring. har massor med prylar som legat nerpackat. Bla en primus brännare. vet inte modellen men en enkel lättvikts variant som bara skruvas på gasolflaskan. nu är min fråga, behövs det service på en brännare efter ett visst antal år? finns det packningar eller tätningar som kan bil gamla och behöver bytas ut för säkerhets skull. eller sitter packningen på gasolflaskan? tänkte naturligtvis testa det innan. Har även ett MSR whisperlite där det är mer lösa delar och packningar och skulle nog vilja byta ut tex pumpen på ett 15 år gammalt kök. tacksam för lite input för att minska risken för haveri på fjället. siktar på att ta med mig gasköket på vandringen.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
service på lite äldre primus brännare behövs det?
- Trådstartare jalanjalan
- Start datum
Nej jag tror inte du behöver någon service på dina brännare, snarare en översyn och funktionstest. På lättviktsvarianten kan du se om packningen är fräsch eller om den håller på att torka sönder. Har packningen börjat torka sönder så börjar den bli smulig och då är det bara att byta. Det är vanliga o-ringar och finns lite över allt där det finns en järnaffär. Det är samma sak vad gäller MSR whisperlite brännaren. 15 år är ingen lång tid för dessa kök så något pumpbyte ser jag inte som nödvändigt. Det fanns med några packningar, verktyg och något extra munstycke i en reservdelssats när du köpte det eller hur? Har du inte kvar dessa så köper du ett sådant på närmaste friluftsbutik. Reservdelskittet tar du med dig på vandringen, ut i fall att. Provkör köket några gånger så ser du hur det funkar. Haveri kan du råka utför även om köket är nyinköpt.
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
tack for snabbt svar. jag kommer inte ihag hur det ser ut men kanns bra om det ar standard o-ringar. kanske ide att ta med sig nagra med. nagon som haft problem med lackage? jag har iofs aldrig hort om det.
MSR wisperlite kommer jag inte ihag om det kom med extra prylar men det aterstar att se. jag hitta reserv kittet pa natet. det ar den gamla pumpen - hort att plasten latt kan ga isonder/spricka pa de aldre.
MSR wisperlite kommer jag inte ihag om det kom med extra prylar men det aterstar att se. jag hitta reserv kittet pa natet. det ar den gamla pumpen - hort att plasten latt kan ga isonder/spricka pa de aldre.
Behövs underhåll?
Skruva på gasköket på en gaspatron, spreja med vatten med en doppe YES i. Om inget bubbel torka av köket och provelda.
Om till belåtenhet, klar.
Motsvarande med msr-köket men det pumpas först.
Det dummaste man gör är att laga det som inte är trasigt. En uppsättning friska packningar kan man alltid ha med sig. Och det skadar inte om de är original.
Jag har sett mycket utrustning som har lagats sönder när det inte var något fel från början.
/John
Skruva på gasköket på en gaspatron, spreja med vatten med en doppe YES i. Om inget bubbel torka av köket och provelda.
Om till belåtenhet, klar.
Motsvarande med msr-köket men det pumpas först.
Det dummaste man gör är att laga det som inte är trasigt. En uppsättning friska packningar kan man alltid ha med sig. Och det skadar inte om de är original.
Jag har sett mycket utrustning som har lagats sönder när det inte var något fel från början.
/John
tack for tipsen. det ska jag gora. blev lite orolig nar jag plockade ut mina vandringskangor ((hanwag) efter nio ar pa vinden - gick 500 meter och sulorna delaminerade och trillade av. sa jag borjade fundera pa vad langre forvaringar gor med prylar av gummi, lader osv. tack i alla fall
jag var importor friluftbrnaschen i manga ar, for manga ar sedan. jag hade generalargenturen for Han wag pa sin tid. sa jag vet att det ar och var super bra grejor. fick dom nere i fabriken av davarande agare. darfor blev jag sjalv mycket forvanad nar detta hande minst sagt. jag tror jag fick kangorna 97 eller 98. sa nastan 16 ar pa nacken. vinden ar inte isolerad (tror jag) det ar grymt varmt om det ar en varm sommar och kallt pa vintern. jag tror sjalv det ar temperaturvaxlingarna som gor det. jag borjade ga och efter fem minuters vandrande lossade det framme vid tarna pa bada kangorna. nar jag borjade titta pa det sa bara trillade det av helt. hela sulan anda up till ladret. aldrig varit med om innan men det var det som borjade gora mig lite orolig. Mina kok ligger inte dar dock.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg