Någon som vet en kopp på 114mm bred insida?

Jag letar efter en kopp att dricka ur i rostfritt som har en 114mm på breden på insidan. Hjälp? Snälla hjälp. 115 går med bra, eller 116 varför inte. Men inte 113 och den ska va till att dricka ur så inte nån kastrull. Alla tips välkomna.
 
Det är många som hoppar fram om man söker på t ex "stainless cup/pot", men svårt att plocka u någon särskild när du inte anger önskad volym eller höjd. GSI, Esbit och Evernew har mycket rostfritt, men det finns andra.
Här ett exempel med 125 mm ytterdiameter, och här ett fint set med 127 mm ytterdiameter; bägge klarar mest troligt klarar din invändiga gräns, men bäst som vanligt att maila och kolla.

Tänker du dricka heta drycker ur en stålmugg, behöver du nog skaffa någon isolerande silikonkant e.d. för at inte bränna läpparna.
 
Det är många som hoppar fram om man söker på t ex "stainless cup/pot", men svårt att plocka u någon särskild när du inte anger önskad volym eller höjd. GSI, Esbit och Evernew har mycket rostfritt, men det finns andra.
Här ett exempel med 125 mm ytterdiameter, och här ett fint set med 127 mm ytterdiameter; bägge klarar mest troligt klarar din invändiga gräns, men bäst som vanligt att maila och kolla.

Tänker du dricka heta drycker ur en stålmugg, behöver du nog skaffa någon isolerande silikonkant e.d. för at inte bränna läpparna.
Helst 600, eller iaf mellan 500 och 700. 450 är för liten och 1 liter för stor. Har en sån 10×10 600ml som nestar på vattenflaskor som jag är väldigt nöjd med, så skulle helst bara ha en kortare och bredare.

Tack att du inte sa "det är väl bara att" 😁

Har sökt både Google och Youtube men hittar mest bara såna nesting koppar till flaskor.
 
Jag får upp mycket på just "stainless pot", men med dina måttkrav på bottendiameter blir de ofta lite större än 600 ml. Här är i alla fall en på 0,9 l, och här en på 0,7 l.

Du får, antar jag, även tänka på att få in vad du vill på höjden? Bredare blir ju lägre med samma volym.

Här ett set med det mindre kärlet också 0,9 l, men bredare/lägre. Vill du också laga mat i den, så är bredare botten bekvämare och mer bränsleeffektiv. Priset är ju överkomligt, och du kan besöka en fysik Jula och testa IRL.

Om du bara behöver ditt minimimått i en riktning, så kanske den här klassikern funkar? Formen är packbar och praktisk.
 
Jag får upp mycket på just "stainless pot", men med dina måttkrav på bottendiameter blir de ofta lite större än 600 ml. Här är i alla fall en på 0,9 l, och här en på 0,7 l.

Du får, antar jag, även tänka på att få in vad du vill på höjden? Bredare blir ju lägre med samma volym.

Här ett set med det mindre kärlet också 0,9 l, men bredare/lägre. Vill du också laga mat i den, så är bredare botten bekvämare och mer bränsleeffektiv. Priset är ju överkomligt, och du kan besöka en fysik Jula och testa IRL.

Om du bara behöver ditt minimimått i en riktning, så kanske den här klassikern funkar? Formen är packbar och praktisk.
Jo jag vet, därför jag valde att fråga efter tips. Det är tänkt att vara en kaffe och dylikt kopp, 900 känns lite stort som kaffekopp, och den du säger är på 0,7 verkar vara på 1,7. Den sista blir fel form tyvärr. Jätte snällt av dig att du försökt hjälpa Joanna, mycket tacksam.

Jag vill alltså ha en sån toaks wood stove i koppen, där av måtten. Sen en alcoholbränare i den och sen allt det ner i en kastrull.
 
Senast ändrad:
Oj. Det här hade man ju velat veta från början, så hade vi bägge sluppit leta efter en geometrisk omöjlighet. Åtminstone om "koppen" ska rymma spisen även på höjden. Då behöver den ju vara minst 1,07 l invändigt - i praktiken 1,1 l.

Detta är alltså den minsta volymen på något som du HELT vill nesta spisen i - och mycket riktigt är det tänkt att den ska passa perfekt i en Toaks Titanium 1100 ml Pot. Men i detta storleksområde har du ju också flera fina stålkärl, med ett par exempel i mina länkar.

En 600 ml kopp med 114 mm bredd blir ju bara 67,5 mm hög, och det var därför jag frågade om vad du minst behövde på höjden.

Nu skriver du att du ändå ska ha både 0,6 l-mugg OCH ett kokkärl, och då skulle jag själv välja något av de dryga 1l-kärlen (varför inte Toaks dedikerade, om det är OK med titan) som kokkärl, och "nesta" spisen i DET.
Och sen välja någon av muggarna du hittat, som passar på en vattenflaska, och "nesta" den där. Kan ju också vara praktiskt att ha den mer lättåtkomlig medan man går och köket är nerpackat. Har du inte tänkt att ha den i öppen eld, blir den ju lättare om den är av aluminium eller titan, och på det sistnämnda bränner man inte heller läpparna lika lätt.

En lite annorlunda lösning som känns praktisk, flexibel och tilltalande vore kanske detta set, men jag skulle nog höra med dem först om innermåtten för säkerhets skull
 
Senast ändrad:
Teoretiska lösningar som är besvärliga att lösa får inte stå ivägen för att komma ut och verkligen pröva på. Fann under värnplikten de som inte kommit längre ut än på balkongen tidigare.
 
Senast ändrad:
Teoretiska lösningar som är besvärliga att lösa får inte stå ivägen för att komma ut och verkligen pröva på. Fann under värnplikten de som inte kommit längre ut än på balkongen tidigare.
Håller med, fast i detta fall hade det ju varit till stor nytta att orka göra den enkla uträkningen av höjden på en cylinder med önskad diameter och volym, alternativt volymen på en cylinder med önskad höjd och diameter ;)
 
Innerdiameter hade onekligen förenklat en del. Måttet leder till att det blir en gryta. Hade TS ens övervägt det?
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jffoto Någon som provat 360° Degrees Furno Brenner? Kök och brännare 13
Johan.H Någon fara att använda pumpen? Kök och brännare 8
petmeu BioLite - någon som testat? Kök och brännare 7
Dr Who Pinguin Pyro multikök. Någon som testat? Kök och brännare 3
alexs Primus 1.4l (eller någon annan) stålkastrull till trangia 25 kök? Kök och brännare 1
L.A. Någon risk för köket? Kök och brännare 4
avslutatmedlemskap160620 Någon som testat detta köket? Kök och brännare 6
davst Läckande gaskartusch - någon? Kök och brännare 52
niklaz Någon som testat Primus Vidar? Kök och brännare 2
Polar300 Någon med erfarenhet av Titanspork? Kök och brännare 12
v95kto Någon som testat MSR Simmer Lite? Kök och brännare 2
peter1959 Någon som känner igen detta kök??? Kök och brännare 5
hvk Optimus Stella - någon som testat? Kök och brännare 1
lumpi Någon som kan hjälpa med KAP köket? Kök och brännare 6
fredl Någon som provat Nuwick kök? Kök och brännare 0
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 15
tallskogen Effektiv storlek på bränsleflaska Kök och brännare 11
Obbmundson Köra polaris på tändvätska? Kök och brännare 37
insco Byta slang på MSR Whisperlite Kök och brännare 2
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Moga Vintergas på sommarfjäll? Kök och brännare 9
Jackiie Vit dammig beläggning på HA-kastrull efter diskmaskin? Kök och brännare 4
JMel felanalys på Omnifuel Kök och brännare 1
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
Livetiskuggan Hur är det med priserna på stormkök bränsle? Kök och brännare 16
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Brune Billigt gasolkök på XXL Kök och brännare 14
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
washaa Bekämpa rost på duossal/aluminium? Kök och brännare 6
packåsna Hur undviker jag underburn på gasbrännare? Kök och brännare 3
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
waltruz Gasol på vintern? Hur grädda våfflor i skidspåret? Kök och brännare 12
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14
Lovan Tips på friluftskök och kokkärl Kök och brännare 21
Markolainen Hur spara på gasen? Kök och brännare 49
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
Olof B Dimension på o-ring, Brännare till "Snuskburken" Kök och brännare 14
Nosse Stor skillnad på gas och gas förutom priset? Kök och brännare 4
Kotten Omnia fritidsugn på bensin/fotogenkök Kök och brännare 17
helenec Förvaring av T-röd på roadtrip? Kök och brännare 17
leukotejp Använda kokkärl direkt på elden Kök och brännare 15
Smogz Förvara gas i bil på sommaren? Kök och brännare 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.