Vintergas på sommarfjäll?

Ska vandra 12 dagar i Sarek andra halvan av augusti och fnular på om jag ska ta Primus Winter gas istället för sommargas. Aspekten jag tänker på är hur länge vanlig vs vintergas räcker. Vill gärna klara mig på en 450g tub. Om det skulle bli kallt dvs neråt nollan eller lägre, kommer vintergasen räcka längre än vanliga gasen eller handlar det bara om hur lång tid uppkoken tar? Och säg att jag har tur med vädret istället och det är 15-20 plusgrader, finns det nån nackdel med att ha tagit med mig vintergas?

Bonusfråga 1: jag testade Colemans extreme gas på vintertur och den funkade bra. Men jag gjorde inga exaktare tester av gasåtgången. Nån som vet om den går åt snabbare än Primus Winter gas?

Bonusfråga 2: hur är det nu med att vända på gastuben när det går lite trögt, finns det skillnader mellan vanlig gas och vintergas här? Har en Optimus Vega brännare.
 
Någon nackdel med vintergas finns inte förutom priset!
Någon märkbar skillnad i gasåtgång eller tid för uppkok lär du inte få. Skillnaden är att inblandningen av propan är större i vintergas och behållaren har väggar för att öka utdunstningen av gas. Den viktiga fördelen med vintergas är att den fortsätter att förgasas även om det skulle bli åtskilliga minusgrader. (Propan har visserligen ett högre värmevärde än butan men min bedömning är det knappast kommer medföra en mätbar minskad gasåtgång vid praktiskt bruk). Skall du vända på gastuben så bör du ha ett kök med förvärmningsslinga (vilket Optimus Vega ser ut att ha) annars lär det komma gas i vätskeform till brännaren.
 
Jag hade Jula gas std förra året på ca 1100 möh ca +5 gr ca halvfull 450 gr med GB74 och redan då så gick det ej fort vände på tuben 1 gång och då ökade lågan sedan åter och efter datta så fungerade det bättre kan ev ha att göra med att brännaren ej var varm kommer ej ihåg men ev redan varm brännare.
Enligt Trangia helt ok vända behållare när gas nästan slut,och körde nog 1 pkt pankakor ca 425 gr med burk upp och ner mkt kondens på utsidan och helt öppen ventil.
Tryck sjunker på gasen efter hand och ev skulle jag ta 2 st 230 gr varav 1 vinter ock så får du kolla själv hur dit kök fungerar,alt sätt kök och behållaren i kylen om låg temp där en test lika på din tur så kan du kolla innan ev köp av vintergas.
Jag ska ha en MSR PR delux med spec ventil med i år och se hur det fungerar verkar vara vindkänslig även vid lite vind på en balkong så ev eget litet vinskydd eller ett högt med som täcker brännaren på en 450 gr tub och lite upp på kastrull.
 
Om du har en Vegabrännare - så ska du köra med inverterad behållare jämt, dvs redan från början av behållaren. Det är ju själva vitsen med den brännaren. Och då behöver du inte skadskjuta plånboken med de överprissatta vintergasversionerna.

Gör så här:
Köp billigaste 450-grammaren du hittar på de vanliga gubbdagisen --- starta brännaren på gasformig gasol --- efter sådär 10-15 sekunder: vänd behållaren till inverterade läget --- koka färdigt. --- Stäng pådragsventilen när du bedömmer att det är några sekunders koktid kvar så lågan brinner ut samtidigt som kokningen är klar.

De överprissatta vintergasversionerna är till för att vigga extra pengar från ägare av brännare som inte är byggda för inverterad gasolmatning --- och de är många och aningslösa...
/Odd
 
Om du har en Vegabrännare - så ska du köra med inverterad behållare jämt, dvs redan från början av behållaren. Det är ju själva vitsen med den brännaren. Och då behöver du inte skadskjuta plånboken med de överprissatta vintergasversionerna.

Gör så här:
Köp billigaste 450-grammaren du hittar på de vanliga gubbdagisen --- starta brännaren på gasformig gasol --- efter sådär 10-15 sekunder: vänd behållaren till inverterade läget --- koka färdigt. --- Stäng pådragsventilen när du bedömmer att det är några sekunders koktid kvar så lågan brinner ut samtidigt som kokningen är klar.

De överprissatta vintergasversionerna är till för att vigga extra pengar från ägare av brännare som inte är byggda för inverterad gasolmatning --- och de är många och aningslösa...
/Odd

Med toppmonterad brännare kan det dock finnas fog för vintergas.
 
Brännare med ´spec´ventil fungerar bättre vid vanl blandning köp ej burkar de som endast är butan i hade liknande möh och temp mot T-rangia(primus)GB 74 och då fungerade MSR pr de bättre men ger mer CO så bra ventilation krävs öppna ventil eller blixtlås extra.
 
Ska vandra 12 dagar i Sarek andra halvan av augusti och fnular på om jag ska ta Primus Winter gas istället för sommargas. Aspekten jag tänker på är hur länge vanlig vs vintergas räcker. Vill gärna klara mig på en 450g tub. Om det skulle bli kallt dvs neråt nollan eller lägre, kommer vintergasen räcka längre än vanliga gasen eller handlar det bara om hur lång tid uppkoken tar? Och säg att jag har tur med vädret istället och det är 15-20 plusgrader, finns det nån nackdel med att ha tagit med mig vintergas?

Bonusfråga 1: jag testade Colemans extreme gas på vintertur och den funkade bra. Men jag gjorde inga exaktare tester av gasåtgången. Nån som vet om den går åt snabbare än Primus Winter gas?

Bonusfråga 2: hur är det nu med att vända på gastuben när det går lite trögt, finns det skillnader mellan vanlig gas och vintergas här? Har en Optimus Vega brännare.


Vintergas är effektiv ner till ca minus 22 och det beror mest på utformningen av tuben. Vid nollgrader och ngn minusgrad funkar den vanliga allroundgasen lika bra. Och har du förvärmningsslinga på din brännare kan det hända att du kan köra i inverterat läge och då funkar de flesta gastuber bra även i vintertemp.

Själv kör jag vintergas till mitt Windpro på vintern men har kört slattar på sommaren, märker ingen skillnad.

//J
 
Min erfarenhet är att det går att klara sig på 25-30 gram gas om dagen. Då räknar jag med uppkok av frukost, lunch och middag, samt vatten till två koppar kaffe. Så snart det kokat upp stänger jag av gasen och låter maten bli tillagad i det kärl som jag lägger isolering om (tunt liggunderlag, kallas grytmysare).
Det betyder att 300 g räcker i 10 dagar, och 450 g bör vara tillräckligt för TS..
Jag skulle dock ha en extra tub med mig, men någon slatt kvar från någon tub.
Tipset är att väga tuben med gas innan avfärd, och väga den när du är hemma igen. Viktskillnaden är gasåtgången. Det blir lärdom till nästa vandring.
 
Jag anv ca 12 gr/dag genom att anv köket 1 gång/d.,flingor till frukost och middag på kvällen och godis på dagen men blir då dubbelt med gröt till frukost ist.
Om det är sen tur och lite kallare kanske Alltid gröt för att bli lite varm+gas till tex Te/kaffe.
Fulla tuber till varje längre vandring och de beg anv till tester att kök ok före tur och andra anv.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nvavargen Vintergas Kök och brännare 4
RikCar Blanda egen vintergas, teori och praktik Kök och brännare 5
Häreblad Vätskematning vintergas Kök och brännare 6
TROY GARNER Vintergas deluxe -48 Kök och brännare 27
fuchs Vintergas Kök och brännare 142
turtle Någon som vet en kopp på 114mm bred insida? Kök och brännare 25
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 15
tallskogen Effektiv storlek på bränsleflaska Kök och brännare 11
Obbmundson Köra polaris på tändvätska? Kök och brännare 37
insco Byta slang på MSR Whisperlite Kök och brännare 2
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Jackiie Vit dammig beläggning på HA-kastrull efter diskmaskin? Kök och brännare 4
JMel felanalys på Omnifuel Kök och brännare 1
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
Livetiskuggan Hur är det med priserna på stormkök bränsle? Kök och brännare 16
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Brune Billigt gasolkök på XXL Kök och brännare 14
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
washaa Bekämpa rost på duossal/aluminium? Kök och brännare 6
packåsna Hur undviker jag underburn på gasbrännare? Kök och brännare 3
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
waltruz Gasol på vintern? Hur grädda våfflor i skidspåret? Kök och brännare 12
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14
Lovan Tips på friluftskök och kokkärl Kök och brännare 21
Markolainen Hur spara på gasen? Kök och brännare 49
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
Olof B Dimension på o-ring, Brännare till "Snuskburken" Kök och brännare 14
Nosse Stor skillnad på gas och gas förutom priset? Kök och brännare 4
Kotten Omnia fritidsugn på bensin/fotogenkök Kök och brännare 17
helenec Förvaring av T-röd på roadtrip? Kök och brännare 17
leukotejp Använda kokkärl direkt på elden Kök och brännare 15
Smogz Förvara gas i bil på sommaren? Kök och brännare 24
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
avslutmedlemskap0904 Ibland blir man spänd på fortsättningen Kök och brännare 26
NaturBiten Efterlysning - känner du igen köket på bilden? Kök och brännare 6
såg Hur många här inne kör på fast bränsle? Kök och brännare 4
qy Esbit på flyget? Kök och brännare 5
emkå Passar Trangias säkerhetskork på vanliga PET-flaskor? Kök och brännare 36
Trucken Fotogenfunderingar: Jakten på efterföljare till Statoil Blå Kök och brännare 8
Polar300 Trangia återställer sortimentet! DuoSSAL är på väg tillbaks!!! Kök och brännare 16
Peter77 Vill du ha tag på Trangia DUOSSAL kärl, se hit :) Kök och brännare 42
LonelyWolf köpa gas på teneriffa??? Kök och brännare 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.