När man använder gastuben så lämnar propanet först sen isobutanet.En använd tub kanske bara har butan kvar och gasar mycket dåligt vid nollan.
Uppskatta vintergasanvändning
- Trådstartare skral
- Start datum
Jag har kommit fram till en kompromiss. Jag tar med trangias multifuelinsats och kör både bensin och vintergasen. Hoppas det blir riktigt jäkla kallt så gasen får visa vad den går för.
PS. Eller förresten, jag hoppas nog att det är -3 och solsken hela resan![]()
Nyss hemkommen från tälttur i jämtlandsfjällen. 6 dagar (5 nätter) och två 450 gram vintergas räckte gott och väl. Smälter cirka 5 liter om dagen och någon liter kokas två gånger p.g.a. kokar upp termosvatten igen. Milt väder och ca -10 som kallast så snälla förhållanden.
Den här gången hade jag inga problem med drastiskt tappad effekt och behövde inte använda vattenbad. Vet inte om det beror på användningsmönster, temperatur eller måndagsexemplar tidigare.
MSR Reactor är verkligen en fantastiskt vattenkokare. Så skönt att slippa slangkök och flytande bränsle.
För mig blev det en riktigt härlig vintertur i lapplandsfjällen. Bensinköket fick jag aldrig att funka ordentligt (strulade hela tiden med sotande låga och låg effekt) så jag fick använda vintergasen jag hade med, och köpte extra sommargas från STF. Gasen funkade mycket bra i temperaturerna som oftast höll sig runt 10°C.
Det ska såklart stå minus 10°C där!
Ang krånglet så testade jag att förvärma väldigt mycket, men det kanske stämmer som du säger.