Gasförbrukning Jetboil?

I den här tråden vill jag vända mig till er som har erfarenheter av Jetboil. Annars finns det flera andra trådar som behandlar ämnet gasförbrukning mer generellt.

Jag ska ut på en 10-dagars tur med en kompis och funderar på hur mycket gas vi behöver ta med. Vi kommer att dela på ett Jetboil och vi beräknas koka upp 1,5L vatten per person och dag, dvs totalt 30L.

Enligt ett fälttest (länken nedan) skulle det gå åt 5,4g gas för att koka upp 0,5L vatten med fullt gaspådrag. Stämmer det med era erfarenheter? Är det rimligt?

http://www.backpackgeartest.org/rev...sonal Cooking System/Andy Rad/Initial Report/

Skulle det stämma, innebär det att en Primus PowerGas 450g skulle räcka till att koka upp 41,6L vatten, om man fick ur all gas ur flaskan vill säga. Själva anger de att den ska räcka för att koka upp 30L (7,5g/0,5L), men då framgår det inte vilket kök som används osv.

Det jag hoppas på är att det ska räcka med att ta en Primus PowerGas 450g och en Jetboil Jetpower 100g. Rent teoretiskt bör det räcka med en stor, men man vill ju ha lite marginal också. Sen är det ju skönt att ha en liten flaska för toppturer ;)

Nå, vad säger ni?
 
halå.

enligt "Friluftsmagasinet Ute"(norskt blad) drar jetboilen 13 gram gas per liter vatten den kokar en halv liter vatten på 2 min 5 sekunder. i denne testen står det videre: lite ljud, perfekt før kokning av små mengder men testets sæmsta brænnare. och da testade dem allt från jetboil, coleman f1 lite, primus garvity ef, vanlig trangia med gasbrænnare till msr superfly och optimus crux. tsten innehåller totalt 11 brænnare. kan hænda att testen ligger på(har inte kollat) http://www.friluftsmagasinet-ute.no

ha en god tur

robert
 
Då bör det räcka med de flaskor jag tänkt ta med i vilket fall. Skulle den dra så pass mycket som 13g/L så ska det räcka till dryga 40L ändå, vilket ger en bra marginal på 10L. Ska det inte räcka måste snittförbrukningen upp i över 18g/L vilket nog inte lär inträffa. Om det ändå inträffar köper jag gas i någon stuga/fjällstation.
 
Om test

Du får nog inga problem med den planerade gasenmängden skulle jag tro. Men det var inte det jag tänkte kommentera.

Ska man lita på uppgifter från tester och tillverkare så måste man ta hänsyn till vad det är för siffror som redovisas. Att värma upp vatten från 0 grader till kokpunkten innebär att det går åt 20 % mer energi än om utgångspunkten är från 20 grader. I praktiken blir det mer än 20 % skillnad eftersom det är rimligt att anta de totala värmeförlusterna är högre eftersom man värmer en längre tid (lite förenklat). Lägg till lite sämre yttre förhållanden (vind, luftfuktighet, temp etc) så kan det ytterligare dra iväg.

Min poäng är att du har ställt en relevant fråga och att lite erfarenhet av köket (jag har det inte - använder annat gaskök på sommaren)ger dig ett bättre svar än vad tillverkaren eller ett testtillfälle svarar på. Om inte testet motsvarar en situation som motsvarar din användning förstås. Du får dela med dig av dina erfarenheter efter din tur till andra flygplanskokare.

Go tur

Tommy
 
Re: Om test

Tommy E; sa:
Du får nog inga problem med den planerade gasenmängden skulle jag tro. Men det var inte det jag tänkte kommentera.
Ja, jag kommer att ta de två flaskor jag nämnde tidigare.

Jag skulle tro att det där testet ligger ganska nära mina förhållanden. Jokkvattnet ligger kanske någon grad under 10, som de testade med, och utetemperaturen blir väl lägre än +20 men den skillnad detta gör borde gott och väl ligga inom mina marginaler. Jokern i spelet, som avgör hur mycket eller lite gas man bär med sig hem, blir nog vinden.

En annan sak som man nästan tar för givet när man pratar om att koka upp vatten, är att vattnet ska _koka_, men detta är tydligen inte en självklarhet. Inte i Jetboils fall åtminstone. Det framgår av mina inlägg på tråden nedan.
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=37096&pagenumber=4
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.