Rekommenderade kök per användningsområde

Mellan dessa bägge saknar jag kategorin:
Lätt och lättanvänt kök för 1-2 personer på sommarvandring med (rimliga) matlagningsambitioner.
Mellan de rena vattenkokarna med svetslåga och de tunga familjekitten finns ju mycket att välja på bland mer matlagningsvänliga, bredstrålande och lättreglerade, men ändå lätta brännare. Mina egna val:
  • Firemaple FMS-116T (spindel)
  • Firemaple FMS-116T (toppmonterat)

Ja man kan ju uppfinna hur många kategorier som helst. Själv känner jag inget speciellt behov av ett "bredare" toppmonterat kök än min trotjänare PocketRocket. Vill jag ha bredare låga vill jag nog även ha stabiliteten från ett spindelkök eller trangialiknande konstruktioner.

Är alla oföretagsamma eller varför klankas det alltid på toppmonterade kök?
Tre tältspik runt kanistern nerstuckna i marken förvandlar tornet till en fast klippa.

go tur

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Tre tältspik runt kanistern nerstuckna i marken förvandlar tornet till en fast klippa.

go tur

Jupp. Problemet är enkelt löst (utom på berghällar) men att använda ett spindelkök eller trangia är ännu enklare, allt annat lika.

I verkligheten beror det förstås på vad man råkar ha tillgängligt.

Man kan också göra en grej med snöre och tre öglor, så man kan sätta tältpinnarna i vinkel och därmed trycka flaskan ner mot marken istället för att bara staga den i sidled.

Toppmonterat

go tur

Jag upplever inte att det klagas på toppmonterade. De har sina nackdelar, liksom alla andra kök. Jag har ett flertal toppmonterade, och använder dom också.

Några skäl att välja ett annat kök för turen är:
Stekning: De flesta toppmonterade är specade för väldigt små grytbottnar.
Matlagning för mer än en: Går hjälpligt om man lagar portionerna efter varandra. Hmm..
Kaffekokning för mer än två: Nja. Har jag ett så stort kokkärl med mig, har jag redan valt ett annat kök.
Vinterförhållanden: Ja, jag vet att det finns trix. Men charmen med ett toppmonterat gaskök, förutom att det är lätt att bära, är det lätt att använda. Det är det inte på vintern.
Rejäl blåst: Om man inte hittar en läad plats är det besvärligt för många toppmonterade.

Jag lyssnar inte på människor som påstår att en sorts kök är bäst på allt. Med lite finurlighet kan jag nog komma på en anledning att köpa ytterligare ett kök.

/John

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips