Kan man lita på specarna???

Jag har ett primus technotrailkit och trivs relativt bra med denna. Dock så ska jag iväg lite längre trapatser och med sälskap av 2-3...och då känner jag att den inte fungerar till detta.

Jag har kollat på etaPower då den ska vara väldigt bränslesnål och effektiv. Men då börjar jag, konstig som man är med fysik A nära till hands räkna lite på specarna.

EtaPower ska ha en effekt på 2000W och en koktid på 4 min enligt primus den ska även ha en verkningsgrad på 80%

dvs så är det krast sagt att 1600W jobbar.

för att koka upp 1L vatten ungefär 90 grader går på ungefär 377100 Joule (1000*90*4,19)
och med dem siffrorna ger det ett uppkok på ca 4 min exakt som primus säger.

Men mitt technotrailkök ska ha 2800 W, 3 min.
räknar man på det så ger även det en effektivitet på 80% (377100J/180 sek)/2800 W = 80%

Vad nu...?
har båda köken lika stor effektivitet?

Rätta mig gärna om mina uträkningar är fel!

sen så var det bara att plocka fram technotrailen och testa...jag använde den tillhörande kastrullen med lock och drog på.
nu tog det faktiskt 4 min. 1 min längre än vad primus anger. och jag kan knappast tänka mig bättre förutsättningar än dem jag hade. (full tub, varmare vatten än 10 grader, endast 9 deciliter vatten och vindstilla).

räknar man på det då får man fram en effektivitet på 56% vilket troligvis är lite mer sanning bakom.

Men varför ska man då lita på att dem inte gjort samma sak till EtaPowern? det kan man inte. Därför vädjar jag till er som redan köpt köket att testa den. Är den så effektiv som de säger. (jag kan gärna göra uträkningarna om du könner att det är jobbigt.)

enligt andra på detta forum har dem lyckats koka på 3,5 min men det innebär en effektivitet på närmare 90%
och varför skriver inte primus det istället...läter väl mycket bätre?

Trots all denna kritik verkar det ändå som om jag tänker köpa Primus EtaPower då den är ännu effektivare än vad tilverkarna säger å det är väl härligt det.
Är i behov av ett kök med stor effektivitet då totalvikten med tuber å sånt blir mycket lägre är mitt nuvarande som tar slut på en tub på nolltid.

Visserligen är gas oavsett mycket dyrare än bensin eller t-röd är och inte är det särskillt mycket smidigare.
Jag måste säga att jag längtar till den dagen primus gör ett exakt likadant kök, fastän att det gå på bensin istället. fatta hur billigt det skulle bli.

Ursäktar för den alldeles för långa text om ingenting!
 
Nu vet jag inte om du var lite snabb, men blir inte 3,5 minuter sämre än 3 minuter? 3 minuter gas 80 %, så 3,5 minuter blir väl snarare 70 %?

// Jocke, som ska köpa en ETA-kastrull om den är effektiv som Primus säger...
 
Nja nu kanske det var mycket ord på litet utrymme eller så har jag skrivit fel...

4 minuter var syftat som den verkliga tiden på technotrailen medan 3 minuter var den tiden primus angav.

på EtaPower anger dem dock en tid på 4 medan någon på forumet hade lyckats på 3,5...

Börjar bli sent så det är mycket möjligt att jag tänker helt galet

/Niklas som tackar för kommentaren
 
I Naturkompaniets katalog uppges 2,5 minuter för 1 L vatten?

Känns som ett test är värt att göra. Någon med ett ETA som kan bekräfta eller dementera tiderna?

// Jocke
 
Ser nu att ETA-kastrullerna har kommit upp på hemsidan och att de inte var så tunga som jag trodde:

EtaPower Pots

Med PRIMUS EtaPower kastruller blir ditt kök 50 % snabbare och effektivare. Kastrullerna går att använda med alla befintliga gas och multifuel brännare på marknaden. Levereras i en praktisk nätpåse.

Specifikationer

Art.nr: 733880/ 733890

Vikt: 225 g/ 250 g

Mått: Ø 170 x 90 mm
Ø 180 x 110 mm

Volym: 1,7 liter/ 2,1 liter


// Jocke, som ska försöka få tag på en idag ;)
 
Finns fler än jag som inte sover om nätterna ser jag...

2,5 min Vs. 4 min för samma produkt i olika kataloger.

konstigt!

precis som jocke säger...är det någon som vill göra ett test?

/Niklas, som också ska kolla på kastrullerna, då dem inte var så dyra som jag trodde.
 
2,5 min skulle innebära en verkningsgrad på 125 %...
skitsnacka som vanligt ifrån katurkompaniet
 
Framgår det vilken temperatur de utgår från på vattnet?

Det blev diskussioner om det på nån Yahoo-grupp förut, många testade med rumstempererat vatten men man konstaterade att ute så har man ofta kallt vatten från en källa eller bäck. Så slutsatsen blev att tester borde göras med nollgradigt vatten (isvatten, så silar man bara bort kvarvarande isen precis före testet).
 
Kommentar

Jag tror att en del av förvirringen kommer av att man syftar på olika effekter och att tillverkarna/försäljarna på den som framställer sin produkt i bästa dager. Den energi som behövs för att värma upp själva vattnet är den faktiska nyttoenergin (som räknas om till effekt i exemplet tidigare). Den effekt som köket avger är ju en annan (och inte heller konstant - fallande tryck i tuben etc.). Om man vill kan man ju också räkna in uppvärmningen av själva kokkärlet också i energianalysen. Att definiera själva kokpunkten kan faktiskt också skapa diskussioner. Rejält pådrag med en brännare med hög avgiven effekt kan ju förånga vattnet snabbt i botten på kärlet trots att ytan har ett antal grader kvar till kokpunkten.

Det här kan bli en rätt intressant tråd.

/Tommy
 
Tommy... du har helt rätt i dina funderingar och det är nog där felmarginalen ligger i. Det som är synd är ju det att ingen tillverkare skriver exakt hur dom genomför testet. Vad som också kan spela in är utetemperaturen.
runt nollan jämfört med innetemperaturen en varm sommardag varierar rätt stort.

det ända vi får reda på är att temperaturen är en bra bit över -15 då köket inte fungerar då.

Jo men visst det är dags för en riktig standard. Inte bara från tillverkarens sida utan även från oss på detta forum...kan kanske bli en bra diskussion om hur detta ska genomföras?

sen så kommer nästa intellegenta påstående...hur kommer det dig att primus själva inte använder samma standard?
eftersom dem har samma effektivitet på pappret. (se tidigare uträkning.)

om man måste lägga på en minut på technotrailen för att få ett riktigt värde, vad kan man då förvänta sig ifrån EtaPowern?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
turtle Finns det nån sida eller liknande där man kan lära sig om "nesting" av olika köksprylar? Kök och brännare 28
Alucardi Optimus Polaris kan man ha pumpen i hela tiden? Kök och brännare 8
Mercu Bushcraft LF vs Firebox Nano - Vad ska man välja? Kök och brännare 26
Moga Vart hittar man den här tipi-vedspisen? Kök och brännare 5
JAXE Köra Primus omnifuel 2 med fotogen, hur gör man? Kök och brännare 23
VaratOchStigen Hur använder man tändstålet? Kök och brännare 8
avslutmedlemskap0904 Ibland blir man spänd på fortsättningen Kök och brännare 26
d-b Kan man tända en grill med tändstål? Kök och brännare 18
Peter77 Modifiera äldre Trangia för gas, såhär kan man göra. (bilder) Kök och brännare 56
andreas_sel Hur kan man hantera gasolkök med engångsbehållare? Kök och brännare 14
desireman Hur fraktar man en använd primus gas behållare? Kök och brännare 8
magnus ul Samlarmani, hur många kök kan man ha egentligen? Kök och brännare 90
Skipper_ I Multifuelkök, skall man eftersträva så stort munstycke som möjligt? Kök och brännare 0
Skipper_ Kan man låta pumpen sitta kvar på bränsleflaskan när man packar ner den? Kök och brännare 3
pajaro Hur mycket gas behöver man för en 12-dagars tur? Kök och brännare 4
Brundin Hur mycket gas behöver man? Kök och brännare 41
såg så här kan man göra om man vill ha två kök i ett Kök och brännare 37
pelka Vart kan man köpa TiLite? Kök och brännare 3
The_Lost_Cyclist Hur får man ett Primus Etapower MF att stå stabilt? Kök och brännare 9
Mezzner Var köper man konservöppnare? Kök och brännare 21
Skipper_ Kan man skruva av gasbehållaren när den inte är tom på ett trangiakök? Kök och brännare 20
grodanbolle Vilket lätta kök steker man bäst med? Kök och brännare 6
freno Hur många liter vatten kan man koka med Primus 2206 100g? Kök och brännare 20
aborren vilket bränsle ska man använda? Kök och brännare 16
Jonas_K4_9596 Gällivare - var kan man köpa Primus 4-season-gas? Kök och brännare 11
kristofer_wallmark Att tänka på när man lagar mat i absidern? Kök och brännare 11
adventure_transport Hur mycket energi kan man få ut från vatten? Kök och brännare 4
dajo Vad ska man ha för termomugg? Kök och brännare 29
adventure_transport Kan man lämna kvar bränsle i köket? Kök och brännare 4
PaulPersson Var köper man gasbehållare Kök och brännare 13
caar7629 Var hittar man Optimus Svea? Kök och brännare 2
bogart Optimus 80, hur gör man? Kök och brännare 9
CoooL Är brännsleflaska som man får med Kap dålig??? Kök och brännare 3
Johan es Hur slipper man sot? Kök och brännare 31
kfs Var köper man dessa magiska KAP-produkter? Kök och brännare 1
turtle Någon som vet en kopp på 114mm bred insida? Kök och brännare 25
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 13
tallskogen Effektiv storlek på bränsleflaska Kök och brännare 11
Obbmundson Köra polaris på tändvätska? Kök och brännare 37
insco Byta slang på MSR Whisperlite Kök och brännare 2
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Moga Vintergas på sommarfjäll? Kök och brännare 9
Jackiie Vit dammig beläggning på HA-kastrull efter diskmaskin? Kök och brännare 4
JMel felanalys på Omnifuel Kök och brännare 1
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
Livetiskuggan Hur är det med priserna på stormkök bränsle? Kök och brännare 16
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...