Kan man lita på specarna???

Snabbtest i rumstemperatur 23,2. Dvs kärl, kök, luft, gaspatron. (halvfull primus 225gr) alla på 23,2 vid testets början.

1000gr vatten 18,9 hälls raskt i kärlet som omedelbart startas. På med locket!
1 min av med lock snabb omrörning 44,0
2 min av med lock snabb omrörning 62,5
3 min av med lock snabb omrörning 77,8
3,30 min av med lock snabb omrörning 84,1
4 min av med lock snabb omrörning 91
4,30 min av med lock snabb omrörning 95,6
4,42 under konstant omrörning 97

Totalt ovetenskapligt test, men koktider på 2,5 minuter verkar inte riktigt ha med sanningen att göra.

Någon som kan verifiera mina siffror?

Patrik
 
För riktigt länge sen skrev Collin Fletcher en rolig artikel om kök och koktider, han utförde dessa övningar ute på en veranda och hade samma ingångstemperatur på vattnet, det var nästa lika varmt ute under hela det hjältemodiga försöket. Läs gära The complete Walker!
Slutsatsen blev att fabrikanterna nog sålde väl goda värden....
Själv har jag ett par gånger försökt koka vatten med hjälp av Trangia i tät dimma, det kan bli en mycket långsam historia....
Min erfarenhet är att förvärmning och uppkok av en liter vatten vid goda förhållanden tar 5-6minuter från start. Är det blåsigt, regnigt och allmänt "normalväder" ligger ca 8 minuter närmare sanningen och är det mycket kallt tar det 10 minuter eller mer om du har vatten att börja med! Skall du smälta ner snö addera mer tid....
Att få en gruppgryta 2,5 eller 4,5 l att koka kräver en programpunkt extra om ca 45 minuter...Vid stora volymer är öppen eld alltid att föredra.
Om en tillverkare lovar 2,5 minuters koktid så är jag säker på att i deras dragskåp med 55 gradigt ingångsvatten och ett kärl på 55 grader samt ett kök som går på full gas gick det att göra minst en gång av tio.....
I verkligheten måste man ta av sig ryggsäcken, packa ut köket, ordna till en köksplats, montera köket, förvärma och justera in, hälla upp/hämta vatten, förbättra vindskydd, slåss med myggen....sen börjar det såsmåningom skjuda...minimum 5 minuter utan fummel.
Den snabbaste maten på tur fixas alltid med plastkort! Men utekök är svårslaget mht utsikten....sällskapet mm.
Köp aldrig något ur 0-serien får bli min sista 50-öring i detta inlägg.

go tur
 
Mejl till Primus och svaret blev:

Hej Joakim!
Jag läser tråden och ser att ni har problem.....

Koktider och verkningsgrader mäts alltid på samma sätt (och detta är något av en inofficiell branschstandard): Värm en liter vatten från 20 till 95 grader C. Inomhus vid 20 grader C. Ingen vind. Det kan ju tyckas vara orealistiskt och den som lagar mat ute vet att det blåser, är olika varmt och vattnet kan vara ljummet eller kallt (t.o.m. snö) från början. MEN det är lika vid alla mätningar, olika kök kan jämföras och det är dessutom lätt att mäta.

De verkningsgrader som vi anger kommer från sådana mätningar. Om man börjar med kallare vatten får man bättre siffror, börjar man med varmare blir det sämre. Slutar man provet vid lägre temperatur får man bättre siffror, högre ger sämre. Pratar man koktider gäller det såklart att alltid starta med så varmt vatten som möjligt och att sluta vid så låg temperatur som möjligt (95 är "nästan kokning"). Etcetc kom ihåg att betrakta siffrorna som jämförelsetal så går det bra att använda dem.

Även om de siffror som når ut i butik kan tyckas lite märkliga så vilar de (i regel) på god grund. Det som tycks förvirra mest på Utsidan är effekten. Den angivna effekten är en helt artificiell märkeffekt som vi måste ange av legala skäl. Den mäts under mycket orealistiska förhållanden - återigen en siffra att jämföra olika kök med men inte en absolut sanning. Vid verklig drift är effekten hög i början men avtar i takt med att gasbehållaren kyls (p.g.a. bränslets förångning).

Egentligen är allt sådant oväsentligt. Det gäller att ha bra verkningsgrad vid verklig drift och då fungerar våra siffror som jämförelsetal. Det som fattas är att verklig effektivitet också kräver bra vindskydd - därför följer det med ett mycket effektivt sådant till EtaPower köket. Primus utvecklar och tillverkar utrustning för verklig användning. EtaPower har redan deltagit i flera expeditioner och jag kan personligen garantera att det verkligen sparar bränsle - mycket bränsle!

Om vi återvänder till laboratoriet en stund så gäller: Typiska mätvärden för verkningsgrad ligger för de flesta kök kring 40%. En känd svensk konkurrent ligger på 50% för ett kök med vindskydd, dit når vi också med Primus Micron utan vindskydd. En kaffekokare från en annan konkurrent cirka 65% och Primus EtaPower klarar cirka 80%. Således kan man klara sig med ungefär halva bränsleförbrukningen jämfört med konventionella produkter. De prov i verklig drift som vi genomfört visar på att det faktiskt stämmer även när man lagar mat på en berghäll i stället för värmer vatten i ett laboratorium i Solna.

Mycket text men också ett omfattande ämne....

Mvh

Urban Kihlström
R&D Manager
 
Jag mailade också till samma person och fick en kopia av ditt svar + några andra frågor jag ställde.

b.la. det att dem själva har skrivit fel angående tiden...den ska som naturkompaniet säger koka på 2,5.

i frågan att det då krävs en effektivitet på över 100% ger han en förklaring på att effekten på 2000W bara är ett jämförelsetal och är inget äkta värde.

skulle kunna kopiera mailet om det finns intresse
 
Det behövs nog inte då vi har det här ;)

Oki, kanske blir ett köp av en ETA-kastrull också! Kände på 2,1:an idag och den verkade rätt smutt, även om jag ska ha 1,7:an. Synd att dom inte har en på 1,3-1,5..

// Jocke
 
Håller med en liten hade vart perfekt till soloturen. för det blir ju ännu en förbättring i förbrukning då det är mindre plåt att värma.

bra att få ett svar från tillverkaren så pass fort som vi ändå fick.

jag syftade inte på mailet som du redan lagt ut utan dem kompliterande svaren han gav mig...jag lägger ut dem ändå.


Primus:

"Mätningarna gör vi alltid med en riktig gasbehållare och för att få bästa koktid använder vi en full sådan. Technotrail är en äldre produkt som tillkommit långt före min tid i firman och jag misstänker att koktiderna är mer satta av marknadsavdelningen än uppmätta. För ett antal år sedan var det ”hype” i koktider....



Koktiden för Eta är i högsta grad verklig och uppmätt med 230g gasbehållare och ska vara 2:30 (fel i vårt material tydligen).



Vad det gäller gasmängden så måste man minnas att alla avvikelser från laboratorieförhållandena ger skillnader i förbrukning så det är svårt att beräkna.... Våra siffror bygger på laboratorieförhållanden så du bör lägga på lite för vind, koka till 100 grader i stället för 95 etc. Vi säger 28 liter på 230 gas vill jag minnas."
 
Hehe, oki :)

Ja, jag är övertygad om att fläns-system ökar effektiviteten, det finns ingenting som tyder på att det skulle vara negativt förutom vikten då.

Frågan är hur mycket man vinner på det, 100 gram mer i vikt på kärlet drygt, vinner man det i bränsle så är det ju bara bra! Både för naturen och ekonomin.

// Jocke
 
Ja inte kan det vara mycket men det är ju sällan man behöver en 2 literskastrull när man drar ut solo...

många bäckar små du vet
 
Har hört att kastrullerna bränner lättare där flänsarna sitter fast om man lagar mat, men vatten funkar.Vet ej om det stämmer när det ser ut att vara nån sorts nonstick beläggning på dem./Henrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
turtle Finns det nån sida eller liknande där man kan lära sig om "nesting" av olika köksprylar? Kök och brännare 28
Alucardi Optimus Polaris kan man ha pumpen i hela tiden? Kök och brännare 8
Mercu Bushcraft LF vs Firebox Nano - Vad ska man välja? Kök och brännare 26
Moga Vart hittar man den här tipi-vedspisen? Kök och brännare 5
JAXE Köra Primus omnifuel 2 med fotogen, hur gör man? Kök och brännare 23
VaratOchStigen Hur använder man tändstålet? Kök och brännare 8
avslutmedlemskap0904 Ibland blir man spänd på fortsättningen Kök och brännare 26
d-b Kan man tända en grill med tändstål? Kök och brännare 18
Peter77 Modifiera äldre Trangia för gas, såhär kan man göra. (bilder) Kök och brännare 56
andreas_sel Hur kan man hantera gasolkök med engångsbehållare? Kök och brännare 14
desireman Hur fraktar man en använd primus gas behållare? Kök och brännare 8
magnus ul Samlarmani, hur många kök kan man ha egentligen? Kök och brännare 90
Skipper_ I Multifuelkök, skall man eftersträva så stort munstycke som möjligt? Kök och brännare 0
Skipper_ Kan man låta pumpen sitta kvar på bränsleflaskan när man packar ner den? Kök och brännare 3
pajaro Hur mycket gas behöver man för en 12-dagars tur? Kök och brännare 4
Brundin Hur mycket gas behöver man? Kök och brännare 41
såg så här kan man göra om man vill ha två kök i ett Kök och brännare 37
pelka Vart kan man köpa TiLite? Kök och brännare 3
The_Lost_Cyclist Hur får man ett Primus Etapower MF att stå stabilt? Kök och brännare 9
Mezzner Var köper man konservöppnare? Kök och brännare 21
Skipper_ Kan man skruva av gasbehållaren när den inte är tom på ett trangiakök? Kök och brännare 20
grodanbolle Vilket lätta kök steker man bäst med? Kök och brännare 6
freno Hur många liter vatten kan man koka med Primus 2206 100g? Kök och brännare 20
aborren vilket bränsle ska man använda? Kök och brännare 16
Jonas_K4_9596 Gällivare - var kan man köpa Primus 4-season-gas? Kök och brännare 11
kristofer_wallmark Att tänka på när man lagar mat i absidern? Kök och brännare 11
adventure_transport Hur mycket energi kan man få ut från vatten? Kök och brännare 4
dajo Vad ska man ha för termomugg? Kök och brännare 29
adventure_transport Kan man lämna kvar bränsle i köket? Kök och brännare 4
PaulPersson Var köper man gasbehållare Kök och brännare 13
caar7629 Var hittar man Optimus Svea? Kök och brännare 2
bogart Optimus 80, hur gör man? Kök och brännare 9
CoooL Är brännsleflaska som man får med Kap dålig??? Kök och brännare 3
Johan es Hur slipper man sot? Kök och brännare 31
kfs Var köper man dessa magiska KAP-produkter? Kök och brännare 1
turtle Någon som vet en kopp på 114mm bred insida? Kök och brännare 25
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 15
tallskogen Effektiv storlek på bränsleflaska Kök och brännare 11
Obbmundson Köra polaris på tändvätska? Kök och brännare 37
insco Byta slang på MSR Whisperlite Kök och brännare 2
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Moga Vintergas på sommarfjäll? Kök och brännare 9
Jackiie Vit dammig beläggning på HA-kastrull efter diskmaskin? Kök och brännare 4
JMel felanalys på Omnifuel Kök och brännare 1
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
Livetiskuggan Hur är det med priserna på stormkök bränsle? Kök och brännare 16
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.