Effektiv storlek på bränsleflaska

Sitter och kollar på storlekar på bränsleflaskor från Optimus för multifuelkök. Om vi tar 0,4 litersflaskan som exempel - rymmer den 0,4 liter effektivt? En bränsleflaska ska ju inte fyllas helt, så rymmer den 0,4 liter bränsle + den luft som krävs? Det har ju lite betydelse för vilken storlek man väljer..
 
Sitter och kollar på storlekar på bränsleflaskor från Optimus för multifuelkök. Om vi tar 0,4 litersflaskan som exempel - rymmer den 0,4 liter effektivt? En bränsleflaska ska ju inte fyllas helt, så rymmer den 0,4 liter bränsle + den luft som krävs? Det har ju lite betydelse för vilken storlek man väljer..

Dessutom kan du inte köra den snustorr så den som räknar gram får ha med en skvätt.
 
Jag har Optimus Nova och en 0,6l flaska.
Kör med målarbensin (heptan) i den.
För Nova och Nova+ spelar det ingen roll vilken storlek
det är på bränsleflaskan.
Polaris däremot går inte bra att köra med annat än 0,4l bränsleflaska.
Vad det är som gör att den har svårigheter med större flaskor vet jag inte
och har inte undersökt det heller.
1 liter målarbensin väger 400g och räcker länge.
Pumpen som Optimus gör till bränsleflaskan är en pinne med en läderbit på
längst ned. Bensinen torkar ut läderbiten så glöm inte att smörja in den med
silikonfett 1 gång i veckan när du använder köket varje dag.
Biltema har billigt silikonfett.
 
Blev nyfiken på detta med vikten och googlade men heptan verkar ha densitet på 684 gr per liter, inte 400?
Primus power fuel (kemiskt ren bensin) 690gr flaskan och då har jag inte vägt flaskan tom.
Kan man spara vikt genom att välja olika bränslen på multifuel kök? Vet inte ens vilka bränslen mitt kök (Soto Muka) klarar, borde kanske googla upp det
 

"Effektiv storlek på bränsleflaska" - OK, ta ba' lugnt vänner
jag återkommer ikväll med den utredning jag sammanställde häromveckan till bror-
sonen på Fjälledarlinjen uppe i Storuman... Sitter på jobbet just nu och har inte alla
siffrorna i huvudet.

/Odd

 
OK, "Effektiv storlek på bränsleflaska" …
Den här texten skrev jag till brorsonen för ett antal veckor sedan, en sammanfattning av alla mina år med
trycksatta SIGG-flaskor och förgasande brännare… Så det är nog bara det inledande konstaterandet som
är helt ON TOPIC, resten blir en utvikning mot lite OFF TOPIC…
/Odd

"Jag utgår från att Trangia vet vad de sysslar med / talar om när de märkt ut Trangias 6dl X2-bränsle-
flaska med två max-fyll-nivåer angivna på flaskan. Något den helt ensam om såvitt jag vet. Klart seriöst
agerat av Trangia:

Övre linjen:
Max. tillåten fyllning utan någon pump monterad, bara den vanliga korken (530ml)
vilket är ~95% av en full flaska…
Nedre linjen:
Max. tillåten fyllning med en pump monterad i flaskan (450ml)
vilket är ~75% av en full flaska…

2023-09-06 21;41 _IMG4811_DxO+Odd_small.jpg2023-09-06 21;41 _IMG4812_DxO+Odd_small.jpg

Eftersom den här Trangia X2-flaskan i grunden bara är den vanliga aluminiumbränsleflaskan av så
kallad SIGG-typ så borde de här procentsatserna gälla för alla andra likadana aluminiumbränsle-
flaskor, från de små 3-dl (för tändsprit IMHO) upp till förrådsflaskorna på 1,5 liter...

En annan aspekt på det här med aluminiumbränsleflaskor är att det ska gå att få ut allt, eller åt-
minstone nästan allt, bränsle ur flaskan med utloppsröret/slangen som pumpdesignern har försett
oss med. Det är inte möjligt med aluminiumbränsleflaskor större än 6dl-versionerna. Varken i 1-liters
eller 1,5-liters versionerna når utloppsröret / utloppsslangen ända ut till flaskväggen utan modifieringar.
Har man bägge pumparna bredvid varandra kan man se hur olika, men ändå likartat, de två företagen
har löst uppgiften för pumpen. Dvs: att trycksätta bränsleflaskan och pressa ut det vätskeformiga
bränslet i slangen till brännaren.

De har valt olika lösningar i flera delar/fall:
Optimus har nästan bara metall i huvuddelarna medan Primus har valt att använda diverse plaster
i många av huvuddelarna. Sugröret, som simmar inne i bränslet i flaskan, har de också valt diametralt
olika och helt tvärt-om vad gäller materialet: Optimus, med alla sina metalldelar, valde ett snett utåt
fjädrande sugrör i plast - och Primus, med alla sina plastval, monterade ett spikrakt sugrör i mässing...
För att kunna få ut sugöppningen till alldeles intill flaskväggen valde då Primus att luta hela enheten
i flaskmynningens gängor, medan polarna på Optimus valde att skruva pumpenheten rakt ner och
sedan låta sugröret svinga sig ut till flaskväggen av egen böjkraft. Bägge lösningarna ger möjlighet
till den moderna av och till-funktionen med att vända den liggande flaskan mellan sina ON och OFF-
lägen... (Gunnar Finns lösning för KAP-Arctic var en stående flaska med säkerhetsventil – och utlopps-
slangen anpassad med sax till flaskhöjden istället.)

Bägge tillverkarnas pump ryms (men bara knappt!) i de små 300ml SIGG-typ aluminiumflaskorna,
som jag anser är lämpliga endast som tändspritsflaskor – och då försedda med Trangias säkerhets-
kork! Lämpligaste flaskstorlek tycker jag är 6dl-versionerna (med netto 450ml bränsle – om pump
är monterad) för när man tar hänsyn till avvägningen mellan intern bränslemängd (=brinntid) och
behovet av mängden pumptag för att nå till lämpligt tryck i flaskan – så blir det bara så...

De större 1 och 1,5L flaskorna kräver alldeles för mycket pumpande så snart de inte är helt propp-
fulla, och sugröret når dessutom inte riktigt ända ut till flaskväggen, speciellt inte i 1,5-litaren, så
det blir en otillgänglig restmängd kvar när den börjar pressa ut luft även i ON-läget…

Övriga skillnader mellan pumparna är i princip oväsentliga – förutom en viktig skillnad: Optimus-
versionen har en ventil som kan öppna/stänga vätskeflödet ut i slangen. Primusversionen har ingen
sådan, de förlitar sig enbart på ventilen borta i brännaren...

Bägge pumpversionerna har samma (standardiserade!) EN417 Lindalgängade anslutning som vi finner
på campinggasolflaskorna. Vilket gör att brännarslangarna kan anslutas till såväl de gängade gasol-
behållarna som till de här bränslepumparna. Bägge pumpversionerna kan därför, naturligtvis, ersätta
varandra om ett behov skulle uppstå.

Bägge designteamen råkade välja samma diameter på pumpstången (6mm), på cylinderdiametern
(13mm) och ungefär samma längd på pumpens slaglängd – vilket jag har utnyttjat för att få den klart
bekvämare Primus-knoppen på min Optimus Polaris' pump. Detta kräver egentligen en dag ute i verk-
staden – om man fortsatt vill ha svart pumpstång... Men 😊
– Klart enklare är att: Montera hela Primus aluminiumblanka pumpstång (men med Optimus övre
fästmutter och spiralfjäder) i Optimuspumpen! Detta genom att lossa låsmuttrarna längst ner på
pumpstången – de som håller pumplädren på plats (en M5 Nyloc-mutter på Primusstången och en
M4 Nyloc-mutter på Optimusstången) och sedan växla vilken stång som har vilken övre låsmutter
(mot pumpkroppen) på sig – och sedan återställa de respektive pumparnas övriga delar tillbaks på
stången… En 7mm-nyckel till Optimusmuttern och en 8mm dito till Primusmuttern är lämpligaste verktyg."
2023-09-30 12;30 _IMG4868_DxO+Odd_small.jpg
 
Senast ändrad:
Frågan om max fyll-linje med och utan pump är ju lite intressant. Rimligen borde ju tillverkarna ha tagit hänsyn till att en pump används i flaskan när de satt nivån för fyll-linjen. Annars hade det ju varit väldigt märkligt med instruktioner som till exempel denna (som är för MSR Whisperlite):

"1. Fill Fuel Bottle to fill line only.
Air space is necessary for fuel expansion.
2. Insert Pump into Fuel Bottle and firmly tighten"

På Katadyns hemsida under beskrivningen för Optimus svarta bränsleflaskor har de också uttryckligen skrivit "Maximum filling volume with pump approx. 0.89 L" för 1L-flaskan och "Maximum filling volume with pump approx. 0.53 L" för 0.6L-flaskan.

Men man kan ju förstås undra varför Trangia då valt en mer konservativ nivå med pump..
 
Har bensin, diesel, fotogen någon betydande värmeutvigdning mellan säg 30 minusgrader och 40 plusgrader?

I så fall kan det ju förklara de utritade linjen för maxfyll på bränsleflaskorna.
/Niklas
 
Har bensin, diesel, fotogen någon betydande värmeutvigdning mellan säg 30 minusgrader och 40 plusgrader?

I så fall kan det ju förklara de utritade linjen för maxfyll på bränsleflaskorna.
/Niklas
Ja, för bensin är expansionenskoeffecienten 0.00095 (/°C), så vid så stora temperaturskillnader blir det ju en rätt betydande expansion
 
Ja, för bensin är expansionenskoeffecienten 0.00095 (/°C), så vid så stora temperaturskillnader blir det ju en rätt betydande expansion
Ja, 0,095% per grad Celcius kan ju förklara en del. Då får vi alltså en värmeutvigdning på 6,65%, när vi går från 30 minusgrader till 40 plusgrader, om jag räknar rätt.

Jag misstänker att värmeutvigdningskoefficienten för diesel och fotogen ligger i samma härad.
/Niklas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dr manne Hur effektiv är Esbitbrännare? Kök och brännare 44
AndersPH Trangia 25 eller 27, välja storlek? Kök och brännare 23
hannulan Omnifuel - storlek på munstycken Kök och brännare 3
stefan77p Storlek på kärl? Kök och brännare 6
turtle Någon som vet en kopp på 114mm bred insida? Kök och brännare 25
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 15
Obbmundson Köra polaris på tändvätska? Kök och brännare 37
insco Byta slang på MSR Whisperlite Kök och brännare 2
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Moga Vintergas på sommarfjäll? Kök och brännare 9
Jackiie Vit dammig beläggning på HA-kastrull efter diskmaskin? Kök och brännare 4
JMel felanalys på Omnifuel Kök och brännare 1
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
Livetiskuggan Hur är det med priserna på stormkök bränsle? Kök och brännare 16
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Brune Billigt gasolkök på XXL Kök och brännare 14
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
washaa Bekämpa rost på duossal/aluminium? Kök och brännare 6
packåsna Hur undviker jag underburn på gasbrännare? Kök och brännare 3
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
waltruz Gasol på vintern? Hur grädda våfflor i skidspåret? Kök och brännare 12
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14
Lovan Tips på friluftskök och kokkärl Kök och brännare 21
Markolainen Hur spara på gasen? Kök och brännare 49
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
Olof B Dimension på o-ring, Brännare till "Snuskburken" Kök och brännare 14
Nosse Stor skillnad på gas och gas förutom priset? Kök och brännare 4
Kotten Omnia fritidsugn på bensin/fotogenkök Kök och brännare 17
helenec Förvaring av T-röd på roadtrip? Kök och brännare 17
leukotejp Använda kokkärl direkt på elden Kök och brännare 15
Smogz Förvara gas i bil på sommaren? Kök och brännare 24
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
avslutmedlemskap0904 Ibland blir man spänd på fortsättningen Kök och brännare 26
NaturBiten Efterlysning - känner du igen köket på bilden? Kök och brännare 6
såg Hur många här inne kör på fast bränsle? Kök och brännare 4
qy Esbit på flyget? Kök och brännare 5
emkå Passar Trangias säkerhetskork på vanliga PET-flaskor? Kök och brännare 36
Trucken Fotogenfunderingar: Jakten på efterföljare till Statoil Blå Kök och brännare 8
Polar300 Trangia återställer sortimentet! DuoSSAL är på väg tillbaks!!! Kök och brännare 16
Peter77 Vill du ha tag på Trangia DUOSSAL kärl, se hit :) Kök och brännare 42
LonelyWolf köpa gas på teneriffa??? Kök och brännare 8
nicko_ Vikt på 1 L DuoSSAL Trangia-gryta Kök och brännare 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.