Hur effektiv är Esbitbrännare?

nja eller snarare Esbittabletterna. Ex hur lång tid tar det att värma en liter vatten i en primuskastrull förutsatt att det står i lä?

Jag tänkte köra lite lättpackning i sommar och banta lite här och var bara för att testa.
 
Jag skulle kunna rabblar upp minuterna men det spelar egentligen ingen roll för det beror rätt mkt på vädret osv.
Men ska du använda Esbit så tar för givet att det ta lååångt tid. En stor tablett brinner ca 12min och på riktig varma sommaren brinner väl tabletten 2-4min till när jag har fått ca 600ml koka i en Esbit 700ml titan kastrull. Men på vintern räknar jag minst 2 stora tabletter för att få till någon kokande vatten.
När jag har med mig mitt Esbit titan köket är det just pga vikt och platssparandet i packningen men jag ställer alltid in mig på att jag inte ska stressa när jag ska koka något.

Jag gillar Esbit köket i sig och använder det faktiskt ganska ofta på kortare turer men det är mkt viktig att man ser till att ha ordentlig vindskydd, använder de stora tabletter (det behövs ändå flera av de små för att få till en kokning) och så ska man vara medveten att tabletten i sig sota lite - en lite lätt klibbig sot som man bör tvätta bort då och då samt att tabletten avger lite lukt.
 
jag tänker köra esbit nästa gång jag vandrar i fjällen nu till sommaren. Har en sån bytta på 585ml med ett vindskydd till. Den tar minimalt med plats och väger jättelite. Sockerbitarna väger en del, men det går även att köra med pinnar/ris/kottar och braständare i den. Har inte testat den i hård vind och det är väl det jag mest oroar mig för som ska ställa till beskymmer. Lägger man bränslet på en bit aluminumfolie hamnar sotet där istället.

Den är inte snabb och går knappt att komma upp i hundra grader, men man måste inte låta det bli så varmt. Räkna med 10 minuter för en halvliter, men varför stressa när man är ute?

Jag gillar det skarpt, men det är ju enkel matlagning som gäller; torrfoder, nudlar, cous cous typ.
 
Esbit är en variant på 'torrsprit', Metatabletter en annan och båda har ungefär samma energidensitet som T-sprit

T-sprit-brännaren i en trangiakök drar ungefär 12 gram T-sprit för 0.5 liter vattenuppkok (15 grader starttemp) om det eldas så snävt det bara går utan onödigt eldande utan kastrull ovanpå - verkningsgraden är då ungefär 50%

Man kan nog anta samma belopp för Esbit/metatabletter om förbränningen sker i likartad situation.

14 Esbit-tabletter a 14 gram styck väger lika som en 100 grams campingasoltub och med samma antal måltider ungefär, kör man med större tub för lite längre övningar utan påfyllning på vägen så blir Esbit precis som T-sprit snabbt en tung bränsle att släpa på.

Man få tänka på att hålla isär effektivitet (= verkningsgrad) och kapacitet då kapacitet säger hur fort tex. en halvliter vätska värms (kW i värmeeffekt) medans effektivitet säger hur mycket bränsle det går åt för att värma en given mängd vatten.

Både T-spritbrännare och Esbit-brännare har mjuka lågor vilket gör det väldigt vindkänsligt - det är bara titta på en marschall som man ser brinnande utanför butiker vintertid ibland - hur mycket av låga går rakt upp om det är minsta lilla blåsigt, inte mycket nej, därför - fungerande vindskydd kommer vara extremt viktigt för att garantera att värmeströmmen från lågan går hela tiden mot grytbotten. Gör man inte det så sjunker kökets effektivitet väldigt snabbt och bränslebudgeten kanske spricker med buren mängdbränsle, för det kan dra lätt mer än dubbla bränslemängden om man inte har koll på lågan och att den inte är störd av sidvind.


Trangiaköket med sina kåpor ser till att skapa en kontrollerad luftström nedifrån och upp av närmast laminär typ runt brännaren och även om hastigheten varierar pga byvindar så inverkar det inte speciellt mycket på lågan eftersom strömmen är från botten till topp och inte tvärs över lågan i något läge och får lågspetsarna att vandra åt sidan och en del av värmeplymen missar grytan.

Skall man ha en _effektiv_ Esbitbrännare som tål lite blåst så måste man fundera på en liknande luftströmnings miljö som man faktiskt har byggt sig i trangiabrännaren och liknande brännare på samma koncept, annars är det lätt att en stor del av värmen missar grytan så fort det inte är helt vindstilla, precis som burkbrännare med t-sprit och gasbrännare med mjuk låga (hattbrännare) och lite avstånd till grytbotten ovanför
 
Det CH köket Meta 50 är en föregångare till Trangia och ledde Trangia in på principen. Finns på Ebay.ch och .de.
Men då tabletterna innehåller fesen energi rekommenderar jag engelska tabletter som har större förbränningsyta och egenvikt.
Även CH har övergivit esbiteldade kök.
go tur
 
Den klibbiga slaggprodukten som bildas av metatabletter i brännare och under kastruller löses upp med vanligt vatten.
 
Bilden ovan visar allt utom galonremmen och esbitbrännaren. Esbitköket fanns redan på 30-talet i modell 50.
Bilden visar undre-, övrevindskydd, kastrull, stekpanna och mindre kastrull jämte handtag/rutschbana och snöplåt.
 
Och hur mycket väger denna - ser ut att kunna väga väl så mycket som en Tragia...

har den också spritbrännare precis som trangia ??
 
Meta 50 Stormkök 765g, 0,85 l stekpanna, 1,3 l & 1,5 l kastruller, brännplatsen är en skål 87x35 mm avsedd för metatabletter.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tallskogen Effektiv storlek på bränsleflaska Kök och brännare 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.