Sitter och kollar på storlekar på bränsleflaskor från Optimus för multifuelkök. Om vi tar 0,4 litersflaskan som exempel - rymmer den 0,4 liter effektivt? En bränsleflaska ska ju inte fyllas helt, så rymmer den 0,4 liter bränsle + den luft som krävs? Det har ju lite betydelse för vilken storlek man väljer..
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Effektiv storlek på bränsleflaska
- Trådstartare tallskogen
- Start datum
?? Ta med två om du är osäker. Jag har alltid en som reserv på vinterturer.
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Sitter och kollar på storlekar på bränsleflaskor från Optimus för multifuelkök. Om vi tar 0,4 litersflaskan som exempel - rymmer den 0,4 liter effektivt? En bränsleflaska ska ju inte fyllas helt, så rymmer den 0,4 liter bränsle + den luft som krävs? Det har ju lite betydelse för vilken storlek man väljer..
Dessutom kan du inte köra den snustorr så den som räknar gram får ha med en skvätt.
Jag har Optimus Nova och en 0,6l flaska.
Kör med målarbensin (heptan) i den.
För Nova och Nova+ spelar det ingen roll vilken storlek
det är på bränsleflaskan.
Polaris däremot går inte bra att köra med annat än 0,4l bränsleflaska.
Vad det är som gör att den har svårigheter med större flaskor vet jag inte
och har inte undersökt det heller.
1 liter målarbensin väger 400g och räcker länge.
Pumpen som Optimus gör till bränsleflaskan är en pinne med en läderbit på
längst ned. Bensinen torkar ut läderbiten så glöm inte att smörja in den med
silikonfett 1 gång i veckan när du använder köket varje dag.
Biltema har billigt silikonfett.
Kör med målarbensin (heptan) i den.
För Nova och Nova+ spelar det ingen roll vilken storlek
det är på bränsleflaskan.
Polaris däremot går inte bra att köra med annat än 0,4l bränsleflaska.
Vad det är som gör att den har svårigheter med större flaskor vet jag inte
och har inte undersökt det heller.
1 liter målarbensin väger 400g och räcker länge.
Pumpen som Optimus gör till bränsleflaskan är en pinne med en läderbit på
längst ned. Bensinen torkar ut läderbiten så glöm inte att smörja in den med
silikonfett 1 gång i veckan när du använder köket varje dag.
Biltema har billigt silikonfett.
Blev nyfiken på detta med vikten och googlade men heptan verkar ha densitet på 684 gr per liter, inte 400?
Primus power fuel (kemiskt ren bensin) 690gr flaskan och då har jag inte vägt flaskan tom.
Kan man spara vikt genom att välja olika bränslen på multifuel kök? Vet inte ens vilka bränslen mitt kök (Soto Muka) klarar, borde kanske googla upp det
Primus power fuel (kemiskt ren bensin) 690gr flaskan och då har jag inte vägt flaskan tom.
Kan man spara vikt genom att välja olika bränslen på multifuel kök? Vet inte ens vilka bränslen mitt kök (Soto Muka) klarar, borde kanske googla upp det
OK, "Effektiv storlek på bränsleflaska" …
Den här texten skrev jag till brorsonen för ett antal veckor sedan, en sammanfattning av alla mina år med
trycksatta SIGG-flaskor och förgasande brännare… Så det är nog bara det inledande konstaterandet som
är helt ON TOPIC, resten blir en utvikning mot lite OFF TOPIC…
/Odd
"Jag utgår från att Trangia vet vad de sysslar med / talar om när de märkt ut Trangias 6dl X2-bränsle-
flaska med två max-fyll-nivåer angivna på flaskan. Något den helt ensam om såvitt jag vet. Klart seriöst
agerat av Trangia:
Övre linjen:
Max. tillåten fyllning utan någon pump monterad, bara den vanliga korken (530ml)
vilket är ~95% av en full flaska…
Nedre linjen:
Max. tillåten fyllning med en pump monterad i flaskan (450ml)
vilket är ~75% av en full flaska…


Eftersom den här Trangia X2-flaskan i grunden bara är den vanliga aluminiumbränsleflaskan av så
kallad SIGG-typ så borde de här procentsatserna gälla för alla andra likadana aluminiumbränsle-
flaskor, från de små 3-dl (för tändsprit IMHO) upp till förrådsflaskorna på 1,5 liter...
En annan aspekt på det här med aluminiumbränsleflaskor är att det ska gå att få ut allt, eller åt-
minstone nästan allt, bränsle ur flaskan med utloppsröret/slangen som pumpdesignern har försett
oss med. Det är inte möjligt med aluminiumbränsleflaskor större än 6dl-versionerna. Varken i 1-liters
eller 1,5-liters versionerna når utloppsröret / utloppsslangen ända ut till flaskväggen utan modifieringar.
Har man bägge pumparna bredvid varandra kan man se hur olika, men ändå likartat, de två företagen
har löst uppgiften för pumpen. Dvs: att trycksätta bränsleflaskan och pressa ut det vätskeformiga
bränslet i slangen till brännaren.
De har valt olika lösningar i flera delar/fall:
Optimus har nästan bara metall i huvuddelarna medan Primus har valt att använda diverse plaster
i många av huvuddelarna. Sugröret, som simmar inne i bränslet i flaskan, har de också valt diametralt
olika och helt tvärt-om vad gäller materialet: Optimus, med alla sina metalldelar, valde ett snett utåt
fjädrande sugrör i plast - och Primus, med alla sina plastval, monterade ett spikrakt sugrör i mässing...
För att kunna få ut sugöppningen till alldeles intill flaskväggen valde då Primus att luta hela enheten
i flaskmynningens gängor, medan polarna på Optimus valde att skruva pumpenheten rakt ner och
sedan låta sugröret svinga sig ut till flaskväggen av egen böjkraft. Bägge lösningarna ger möjlighet
till den moderna av och till-funktionen med att vända den liggande flaskan mellan sina ON och OFF-
lägen... (Gunnar Finns lösning för KAP-Arctic var en stående flaska med säkerhetsventil – och utlopps-
slangen anpassad med sax till flaskhöjden istället.)
Bägge tillverkarnas pump ryms (men bara knappt!) i de små 300ml SIGG-typ aluminiumflaskorna,
som jag anser är lämpliga endast som tändspritsflaskor – och då försedda med Trangias säkerhets-
kork! Lämpligaste flaskstorlek tycker jag är 6dl-versionerna (med netto 450ml bränsle – om pump
är monterad) för när man tar hänsyn till avvägningen mellan intern bränslemängd (=brinntid) och
behovet av mängden pumptag för att nå till lämpligt tryck i flaskan – så blir det bara så...
De större 1 och 1,5L flaskorna kräver alldeles för mycket pumpande så snart de inte är helt propp-
fulla, och sugröret når dessutom inte riktigt ända ut till flaskväggen, speciellt inte i 1,5-litaren, så
det blir en otillgänglig restmängd kvar när den börjar pressa ut luft även i ON-läget…
Övriga skillnader mellan pumparna är i princip oväsentliga – förutom en viktig skillnad: Optimus-
versionen har en ventil som kan öppna/stänga vätskeflödet ut i slangen. Primusversionen har ingen
sådan, de förlitar sig enbart på ventilen borta i brännaren...
Bägge pumpversionerna har samma (standardiserade!) EN417 Lindalgängade anslutning som vi finner
på campinggasolflaskorna. Vilket gör att brännarslangarna kan anslutas till såväl de gängade gasol-
behållarna som till de här bränslepumparna. Bägge pumpversionerna kan därför, naturligtvis, ersätta
varandra om ett behov skulle uppstå.
Bägge designteamen råkade välja samma diameter på pumpstången (6mm), på cylinderdiametern
(13mm) och ungefär samma längd på pumpens slaglängd – vilket jag har utnyttjat för att få den klart
bekvämare Primus-knoppen på min Optimus Polaris' pump. Detta kräver egentligen en dag ute i verk-
staden – om man fortsatt vill ha svart pumpstång... Men 😊
– Klart enklare är att: Montera hela Primus aluminiumblanka pumpstång (men med Optimus övre
fästmutter och spiralfjäder) i Optimuspumpen! Detta genom att lossa låsmuttrarna längst ner på
pumpstången – de som håller pumplädren på plats (en M5 Nyloc-mutter på Primusstången och en
M4 Nyloc-mutter på Optimusstången) och sedan växla vilken stång som har vilken övre låsmutter
(mot pumpkroppen) på sig – och sedan återställa de respektive pumparnas övriga delar tillbaks på
stången… En 7mm-nyckel till Optimusmuttern och en 8mm dito till Primusmuttern är lämpligaste verktyg."

Den här texten skrev jag till brorsonen för ett antal veckor sedan, en sammanfattning av alla mina år med
trycksatta SIGG-flaskor och förgasande brännare… Så det är nog bara det inledande konstaterandet som
är helt ON TOPIC, resten blir en utvikning mot lite OFF TOPIC…
/Odd
"Jag utgår från att Trangia vet vad de sysslar med / talar om när de märkt ut Trangias 6dl X2-bränsle-
flaska med två max-fyll-nivåer angivna på flaskan. Något den helt ensam om såvitt jag vet. Klart seriöst
agerat av Trangia:
Övre linjen:
Max. tillåten fyllning utan någon pump monterad, bara den vanliga korken (530ml)
vilket är ~95% av en full flaska…
Nedre linjen:
Max. tillåten fyllning med en pump monterad i flaskan (450ml)
vilket är ~75% av en full flaska…


Eftersom den här Trangia X2-flaskan i grunden bara är den vanliga aluminiumbränsleflaskan av så
kallad SIGG-typ så borde de här procentsatserna gälla för alla andra likadana aluminiumbränsle-
flaskor, från de små 3-dl (för tändsprit IMHO) upp till förrådsflaskorna på 1,5 liter...
En annan aspekt på det här med aluminiumbränsleflaskor är att det ska gå att få ut allt, eller åt-
minstone nästan allt, bränsle ur flaskan med utloppsröret/slangen som pumpdesignern har försett
oss med. Det är inte möjligt med aluminiumbränsleflaskor större än 6dl-versionerna. Varken i 1-liters
eller 1,5-liters versionerna når utloppsröret / utloppsslangen ända ut till flaskväggen utan modifieringar.
Har man bägge pumparna bredvid varandra kan man se hur olika, men ändå likartat, de två företagen
har löst uppgiften för pumpen. Dvs: att trycksätta bränsleflaskan och pressa ut det vätskeformiga
bränslet i slangen till brännaren.
De har valt olika lösningar i flera delar/fall:
Optimus har nästan bara metall i huvuddelarna medan Primus har valt att använda diverse plaster
i många av huvuddelarna. Sugröret, som simmar inne i bränslet i flaskan, har de också valt diametralt
olika och helt tvärt-om vad gäller materialet: Optimus, med alla sina metalldelar, valde ett snett utåt
fjädrande sugrör i plast - och Primus, med alla sina plastval, monterade ett spikrakt sugrör i mässing...
För att kunna få ut sugöppningen till alldeles intill flaskväggen valde då Primus att luta hela enheten
i flaskmynningens gängor, medan polarna på Optimus valde att skruva pumpenheten rakt ner och
sedan låta sugröret svinga sig ut till flaskväggen av egen böjkraft. Bägge lösningarna ger möjlighet
till den moderna av och till-funktionen med att vända den liggande flaskan mellan sina ON och OFF-
lägen... (Gunnar Finns lösning för KAP-Arctic var en stående flaska med säkerhetsventil – och utlopps-
slangen anpassad med sax till flaskhöjden istället.)
Bägge tillverkarnas pump ryms (men bara knappt!) i de små 300ml SIGG-typ aluminiumflaskorna,
som jag anser är lämpliga endast som tändspritsflaskor – och då försedda med Trangias säkerhets-
kork! Lämpligaste flaskstorlek tycker jag är 6dl-versionerna (med netto 450ml bränsle – om pump
är monterad) för när man tar hänsyn till avvägningen mellan intern bränslemängd (=brinntid) och
behovet av mängden pumptag för att nå till lämpligt tryck i flaskan – så blir det bara så...
De större 1 och 1,5L flaskorna kräver alldeles för mycket pumpande så snart de inte är helt propp-
fulla, och sugröret når dessutom inte riktigt ända ut till flaskväggen, speciellt inte i 1,5-litaren, så
det blir en otillgänglig restmängd kvar när den börjar pressa ut luft även i ON-läget…
Övriga skillnader mellan pumparna är i princip oväsentliga – förutom en viktig skillnad: Optimus-
versionen har en ventil som kan öppna/stänga vätskeflödet ut i slangen. Primusversionen har ingen
sådan, de förlitar sig enbart på ventilen borta i brännaren...
Bägge pumpversionerna har samma (standardiserade!) EN417 Lindalgängade anslutning som vi finner
på campinggasolflaskorna. Vilket gör att brännarslangarna kan anslutas till såväl de gängade gasol-
behållarna som till de här bränslepumparna. Bägge pumpversionerna kan därför, naturligtvis, ersätta
varandra om ett behov skulle uppstå.
Bägge designteamen råkade välja samma diameter på pumpstången (6mm), på cylinderdiametern
(13mm) och ungefär samma längd på pumpens slaglängd – vilket jag har utnyttjat för att få den klart
bekvämare Primus-knoppen på min Optimus Polaris' pump. Detta kräver egentligen en dag ute i verk-
staden – om man fortsatt vill ha svart pumpstång... Men 😊
– Klart enklare är att: Montera hela Primus aluminiumblanka pumpstång (men med Optimus övre
fästmutter och spiralfjäder) i Optimuspumpen! Detta genom att lossa låsmuttrarna längst ner på
pumpstången – de som håller pumplädren på plats (en M5 Nyloc-mutter på Primusstången och en
M4 Nyloc-mutter på Optimusstången) och sedan växla vilken stång som har vilken övre låsmutter
(mot pumpkroppen) på sig – och sedan återställa de respektive pumparnas övriga delar tillbaks på
stången… En 7mm-nyckel till Optimusmuttern och en 8mm dito till Primusmuttern är lämpligaste verktyg."

Senast ändrad:
Frågan om max fyll-linje med och utan pump är ju lite intressant. Rimligen borde ju tillverkarna ha tagit hänsyn till att en pump används i flaskan när de satt nivån för fyll-linjen. Annars hade det ju varit väldigt märkligt med instruktioner som till exempel denna (som är för MSR Whisperlite):
"1. Fill Fuel Bottle to fill line only.
Air space is necessary for fuel expansion.
2. Insert Pump into Fuel Bottle and firmly tighten"
På Katadyns hemsida under beskrivningen för Optimus svarta bränsleflaskor har de också uttryckligen skrivit "Maximum filling volume with pump approx. 0.89 L" för 1L-flaskan och "Maximum filling volume with pump approx. 0.53 L" för 0.6L-flaskan.
Men man kan ju förstås undra varför Trangia då valt en mer konservativ nivå med pump..
"1. Fill Fuel Bottle to fill line only.
Air space is necessary for fuel expansion.
2. Insert Pump into Fuel Bottle and firmly tighten"
På Katadyns hemsida under beskrivningen för Optimus svarta bränsleflaskor har de också uttryckligen skrivit "Maximum filling volume with pump approx. 0.89 L" för 1L-flaskan och "Maximum filling volume with pump approx. 0.53 L" för 0.6L-flaskan.
Men man kan ju förstås undra varför Trangia då valt en mer konservativ nivå med pump..
Ja, för bensin är expansionenskoeffecienten 0.00095 (/°C), så vid så stora temperaturskillnader blir det ju en rätt betydande expansionHar bensin, diesel, fotogen någon betydande värmeutvigdning mellan säg 30 minusgrader och 40 plusgrader?
I så fall kan det ju förklara de utritade linjen för maxfyll på bränsleflaskorna.
/Niklas
Ja, 0,095% per grad Celcius kan ju förklara en del. Då får vi alltså en värmeutvigdning på 6,65%, när vi går från 30 minusgrader till 40 plusgrader, om jag räknar rätt.Ja, för bensin är expansionenskoeffecienten 0.00095 (/°C), så vid så stora temperaturskillnader blir det ju en rätt betydande expansion
Jag misstänker att värmeutvigdningskoefficienten för diesel och fotogen ligger i samma härad.
/Niklas
Liknande trådar
- Svar
- 57
- Visningar
- 9 M
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg