Optimus 00 och 1S

Jag kom över två gamla kök, ett Optimus 00 och ett 1S vid en garagerensning för en tid sedan och är intresserad av att få lite tips och trix innan jag ger mig på att starta upp dom :)!

Även gröna lådan samt ett litet reservkitt följde med. Lådan antar jag är till 00:an, rensnålar, någon packning och ett brännarhuvud?

Bränsle: jag har läst mig till och fått tips om allt möjligt, diesel, lysfotogen, spisbränsle(bioetanol)....vad använder ni?
 

Bilagor

  • IMG_2215.jpg
    IMG_2215.jpg
    33.6 KB · Visningar: 1,003
  • IMG_2214.jpg
    IMG_2214.jpg
    39.3 KB · Visningar: 786
00 bör vara fotogendrivet. Jag kom över ett som stått i mobförråd oanvänt, som hostade på bensin men brinner fint på fotogen.

1s är jag inte alls bekant med...
 
Biltema har lysfotogen som funkar bra.

Använd T-sprit i koppen som förvärming. Tänd och värm upp brännarehuvudet. När det är nästan utbrunnet: stäng utluftningsventilen och pumpa upp lite så att fotogenen börjar komma. Den förgasas i de övre rören och sprutar ut som gas och brinner med blåaktig låga. Höj trycket i lagom takt så att du inte överbelastar innan brännarhuvudet är helt uppvärmt.

Om huvudet inte är uppvärmt tillräckligt så kommer ett stort flöde av fotogen att inte hinna koka och istället spruta ut som vätska. Då får man gula, höga lågor. Släpp trycket och man kan använda en handhållen gasolbrännare att värma brännarhuvudet med eller stänga ner och börja om.

Lädret i pumpen brukar torka och ger då inget tryck. Då får man ta isär pumpen och smörja upp det.
 
Båda är fotogenkök. OO var ett vanligt köks och stugkök. 1S med grön låda hörde till FMs och CFs satser bland annat.

Se till att pumpen levererar tryck samt att de är täta innan du tänder.

go tur
 
Jag kan tillägga följande. Om du inte lyckas få tryck i bränsletanken när du pumpar, trots nysmort pumpläder (låt det tex stå i en kopp olja över natten) så är det självfallet läckage någonstans. Det är då oftast i gummibrickan under påfyllningslocket eller NRV-ventilen som sitter i botten av pumpröret. Dessa reservdelar finns längst till höger/ned på din bild. Och verktyg för att lossa NRV ventilen är högst upp i bild. NRV ventilen kan sitta hårt. Låt 5-56 lr liknande verka över natten innan du försiktigt lossar med nyckeln. NRV ventilen går att renovera så kasta inte den gamla.

Sen skal delarna som ligger framför köken på den första bilden sitta på brännarhuvudet (hoppas inget saknas) annars funkar det dåligt. Se bilder från länken som Thure kom med.
 
En finess på 00-köket, om du inte redan kände till det.

Längst ut på pumpen sitter ett lock som kan skruvas av. Det är till för transport av köket att försluta tanken med, när man skruvat av brännaren.
 
Tack!

En finess på 00-köket, om du inte redan kände till det.

Längst ut på pumpen sitter ett lock som kan skruvas av. Det är till för transport av köket att försluta tanken med, när man skruvat av brännaren.

Det var där den gömde sig :). Spenderade kvällen med att titta på olika klipp med 00:an och såg just det, att man kunde skruva på ett locka..och svor för mig själv att jag inte hade det!!

Har nu testat köken som snabbast under lunchen...fyllde dom med ca 1 dl lysfotogen och använde rödsprit till koppen/förvärme.

00:an spruttade igång men läcker bränsle så den stängde jag av direkt. Den läkter direkt under koppen och när jag skruvade bort den så var ju packningen torr som fnöske, så det är väl lika bra att byta samtliga tre packningar på brännaren...

S1:an däremot höll tätt, bra tryck(tror jag iaf) och levererade utan problem mitt kaffevatten :). Dock såg jag ju direkt skillnaden och fördelen med 00:an som har vindskydd under förvärmingen.

Spontant känns det som när 00:an är renoverad så kan den få följa med ut i fält för skojs skull...den är ju liten och hopfällbar :)!
 
Jag kan tillägga följande. Om du inte lyckas få tryck i bränsletanken när du pumpar, trots nysmort pumpläder (låt det tex stå i en kopp olja över natten) så är det självfallet läckage någonstans. Det är då oftast i gummibrickan under påfyllningslocket eller NRV-ventilen som sitter i botten av pumpröret. Dessa reservdelar finns längst till höger/ned på din bild. Och verktyg för att lossa NRV ventilen är högst upp i bild. NRV ventilen kan sitta hårt. Låt 5-56 lr liknande verka över natten innan du försiktigt lossar med nyckeln. NRV ventilen går att renovera så kasta inte den gamla.

Sen skal delarna som ligger framför köken på den första bilden sitta på brännarhuvudet (hoppas inget saknas) annars funkar det dåligt. Se bilder från länken som Thure kom med.

Tackar...just pumplädret var lite slitet men eftersom jag inte direkt byggde upp något tryck med just 00:an så vet jag inte om det behövs bytas eller ej.
Såg också att det jag trodde var ett brännarhuvud av något slag är en del av pumpen :)!

Nu ska jag bara jaga packningar till den så ska jag väl få igång den också.

** Hittade ett "reservdelsställe" i Holland som har Allt, delarna skulle kosta sisådär 6 Euro...men frakten 33E, så det kändes inte aktuellt, någon som har några andra förslag?

Det bör väl fungera med vanliga värmebeständiga packningar som har samma dimension....eller är jag fel ute?

Har bara använt gaskök så det här är jag novis inom.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 15
Heikkinen Optimus Polaris bottenmutter sitter som berget. Kök och brännare 3
Jeppe88 Optimus 81 Trapper - reservdelar? Kök och brännare 2
Obbmundson Optimus polaris problem med underburn Kök och brännare 8
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Optimus Polaris kan man ha pumpen i hela tiden? Kök och brännare 8
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Alucardi Optimus Polaris silent cap Kök och brännare 18
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
Dr.Jones Optimus Hiker tillverkas ej längre? Eller? Kök och brännare 16
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
Ceda Optimus 155 utan snabbtändare Kök och brännare 10
Tetraone Hur montera rensnål och munstycke i Optimus Explorer? Kök och brännare 2
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
hallonraden optimus polaris spottar Kök och brännare 5
hsp Rengöra optimus 207 brännare Kök och brännare 9
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
K_T_A Skillnad mellan Optimus nova och polaris Kök och brännare 51
nagge Optimus Polaris i Trangia 25 Kök och brännare 49
S.Hellman Optimus Vega Kök och brännare 95
trangia25 Äntligen - Optimus Polaris Optifuel med Polardawg Kök och brännare 4
Björnen Svårt att tända Optimus Polaris med gas Kök och brännare 4
Skavsaar Optimus Polaris pulserar som en helikopter Kök och brännare 30
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
trangia25 Konvertera Optimus Polaris till Trangia Kök och brännare 6
andnel Optimus vega vs Express spider II Kök och brännare 6
skogsavenyn Alkohol i Optimus Polaris Optifuel Kök och brännare 8
Still Alive Optimus Crux Kök och brännare 17
M K Ljuddämpare Optimus Polaris Kök och brännare 12
Brune Optimus fotogenbrännare till Traniga. Vad har jag köpt? Kök och brännare 16
Vissertw Optimus 99 Kök och brännare 3
thocar Alternativ till Optimus Crux brännare Kök och brännare 12
Kristerus Förbränning Optimus svea Kök och brännare 18
Dr Who Optimus no111 som läcker Kök och brännare 10
luktafotogen STOR bränsleflaska till Optimus Nova? Kök och brännare 1
JFrisk Optimus Polaris Optifuel Kök och brännare 25
Micro553 Optimus Crux Terra Weekend vs Biltema Kök och brännare 70
Joelleo optimus 199 Kök och brännare 11
username2 Optimus Hiker vs Trangia Multifuel Kök och brännare 18
Polar300 Min version av ett Optimus 111B ... Kök och brännare 4
skral Optimus Crux lägger av i mild kyla? Kök och brännare 21
_jesper_ Optimus 111 - vilket bränsle? Kök och brännare 31
Briggsjo Hjälp att starta väldigt gamall Optimus Kök och brännare 41
insco Optimus brännare 207 samt 9007 på bensin? Kök och brännare 15
Mansson Vindskydd Optimus Crux Kök och brännare 15
manlan Optimus Trangia adapter Kök och brännare 36

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.