Optimus no111 som läcker

Jag har ett problem med mitt kök, det läcker tyvärr. Och jag är rädd för att det är ventilen längst nere i röret i bränsletanken som inte är tätt.
Ska det va en packning mellan pumplocket och pumpstången som visas på bilden? Det är där bränslet rinner ut nämligen och det finns ett visst spel. Eller är det ventilen nere i röret som är kass? Isf, hur lagar jag det?
Hälsningar,
Fredrik

Bilagor

• 20150711_033613.jpg
    20150711_033613.jpg
    37.8 KB · Visningar: 556
Nya bottenventiler finns. Du behöver även kanske nytt pumpläder också. Nya reservdelar fanns i alla fall för ett tag sedan.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Byte

Jag har ett problem med mitt kök, det läcker tyvärr. Och jag är rädd för att det är ventilen längst nere i röret i bränsletanken som inte är tätt.
Ska det va en packning mellan pumplocket och pumpstången som visas på bilden? Det är där bränslet rinner ut nämligen och det finns ett visst spel. Eller är det ventilen nere i röret som är kass? Isf, hur lagar jag det?
Hälsningar,
Fredrik

http://www.fogas.se/rwdx/files//op111-111bs-mod2.gif

I botten sitter en backventil 262 det är den som läcker. Troligen bara lite skit där.

Eftrer min mening har du den beste 11 som noensinne er solgt.

Baclventilen kan byttes/ repareres avhengig av hvor handyman du er.
Spesialverktyg for å ta ut ventilen behvøvs. evt en bult med spor som passer over dyse.

Packning mellom ventil og pumperør var orginalt i bly. Teflontape kan funke.
Selve backventilen har en fjør (fjeder??) som kan erstattes med en fra en kulepenn. Pakningen var origonalt av kork, men kan erstattes av fotogenbestandig gummi. (bildekkslange?)

Manual:

tinyurl.com/odn9gmm

Exploded wiev (nyere modell, men backventilen er identisk)
tinyurl.com/nodqoa9

Rappa till änden på verktyget lite lätt så brukar det lossna lättare. Sitter det ordentligt fast så låt rostlösare ligga och dra över natten istället för att dra sönder on någon glömt blypackningen tidigare.

Stort tack för hjälpen. Även om jag inte har tummen exakt mitt i handen så blir det att beställa en ny ventil då jag ändå måste köpa verktyget. Går den gamle att laga så får den funka som reservventil.

Jag bor i Umeå, så om någon sitter på ett verktyg som man kan få låna vore det snällt. Tog ett foto på ventilen som visar hur verktyget ska se ut.
/Fredrik

Bilagor

• 2015-07-11 20.34.19.jpg
    2015-07-11 20.34.19.jpg
    33.7 KB · Visningar: 440
Bara om det är en av de sena 'tjocka' reglagerattarna - de hade en spets som innehöll både det kvadratiska hålet till reglerspindeln OCH det rektangulära hålet för brännarmunstycket samt bottenventilen. [Den andra ändan av röret var formad till ett sexkantigt hål som passade till spindelmuttern...] Jag tror dock att de reglerrattarna kom först med 111T (med den tysta 221-brännaren) - och av bilden att döma så har Fredrik en mycket tidigare 111:a (med högljudd 206-brännare). Den är den driftsäkraste av 111:eek:rna enligt min personliga uppfattning och väl värd att renovera!

PS
numera ersätter man blypackningen med nylon alt. delrin,
och diverse bränsleberörda gummidetaljer bör bytas mot viton...
Pumplädret bör bytas samtidigt som övriga renoveringsarbeten (gummin, packningar, ventiler etc)
- så är 111:an användbar i ytterligare 50+ år. Dom är byggda för ett näst intill evigt liv...

PPS
Mycket bra bild Fredrik! Den där ventilen sitter så att det är hart när omöjligt att få till en skarp och begriplig bild av den.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips