Utrustning fjällvandring: utvärdering, del 2

Efter att ha varit på tur i flera månader i år, har jag verkligen fått känna alla för- och nackdelar av mina prylar.
Tänkte därför att lägga också upp en utvärdering av några utrustningsdelar.

- Hilleberg Akto 8/10
Ett tält som alla känner, bra kvalité, lätt, tåler alla storm. Det som jag inte gillar är hur lite plats jag har därinne. Mitt liggunderlag är 9cm högt och det ända jag kan göra i tältet när det regnar mycket är att ligga på ryggen. Skulle hellre ha ett tält som är lite lite tyngre men har kanske lite mer takhöjd.
Kommer nog att byta det mot ett större tält, så att man kan ha lite tältliv, där man lagar mat, läser eller vad som helst.

- Exped Synmat Winterlite 8/10
Sjukt lätt liggunderlag och går att använda året runt med R-värde av 4.9.
Negativ, jämfört med tyngre liggunderlag från Exped är såklart att man har inte så mycket plats att röra sig, men det måste man ta.
En till nackdel jag kände när jag sov på trägolv i en finsk stuga var att madrassen är halt och varje gång jag rörde mig, så flög den iväg. Skulle ha varit smidigt att kunna lägga under något.

- Sea to Summit Alphaset bestick 9/10
Otroligt lätt och ska aldrig gå sönder. Enda nackdel: de hål i handtaget gör att maten torkar därinne och om man har nu ingen diskborste eller liknande i många veckor, så luktar skeden och gaffeln väldigt ohygieniskt till slut. Svårt att hitta något att peta ut torkad potatismos- som betong.

- Robert´s Alpinist 500 sovsäck 9/10
Varm och bekväm sovsäck utan blixtlås. Bara 900g men varm ner till många minusgrader (och jag är frysen som fan). Nackdel: medans andra kan använder sin sovsäck som filt när man sover i en stuga, så kan jag bara välja att svettas ihjäl eller att frysa. Verkligen bara för utomhusbruk.

- Back Diamond Distance Z Carbon stavar. 10/10 tills de gick sönder...
Karbonstavar som väger mindre än 300g per par. Mjukt handtag, staven känns rejält och pålitligt. Tyvärr rev repet som håller staven tillsammans och jag fick fyra delar. Utan att det hade hänt något speciellt. Jag hoppas att det var bara en produktionsfel och kommer att fortsätta använder de, så fort som jag får nya.

- MSR Pocket Rocket gaskök 5/10
Lätt och enkelt att använda. Ganska bra ös på och funkar även när det blåser.
Började efter några veckor dock att bli kokhet längst nere där man skruvar gasburken fast. Även mer än fem minuter efter köket var avstängt, så var det fortfarande för varmt för att skruva lös det. Känns läskigt och farligt. Ska väl få ett nytt men kommer kanske att byta.

- Exped Lighning 60l ryggsäck 8/10
Gillar ryggsäcken verkligen mycket. Enkel design utan massor med blixtlås och onödvändigt tjafs. Vägar bara ett kilo och är bekvämt att bära upp till 17kg packning.
Nackdel: när det regnar, kommer vattnet in någonstans och samlar sig längst nere i ryggsäcken. Samma när jag vadade en älv så djupt, att en bra del av ryggsäcken var under vatten. Dumt att vattnet kommer i men rinner inte ut.
 
Det funkade normalt men gasburken började knaka pga värmen. Min reskompis har samma kök och jag använde hans lika mycket och där händer det inte.
Jag kan därifrån antar att det handlar sig inte om ett fel sätt att skruva på köket eller sånt. Har använt gaskök av liknande modell i många år, sånt har aldrig hänt...
 
Om lågan tänds inne i nätet i brännaren så.att säga så går köket med reducerad effekt,låter konstigt och kan överhetta gastuben och anslutningen.

Detta är inte ovanligt när man använder eldstål man även ske med piezotändaren.

Låga gaspådrag vid tändning ökar risken ytterligare.
Detta är normalt för denna brännartyp av ett flertal märken

Kan det vara det som inträffat
 
Efter att ha varit på tur i flera månader i år, har jag verkligen fått känna alla för- och nackdelar av mina prylar.

Tänkte därför att lägga också upp en utvärdering av några utrustningsdelar.



- Hilleberg Akto 8/10

Ett tält som alla känner, bra kvalité, lätt, tåler alla storm. Det som jag inte gillar är hur lite plats jag har därinne. Mitt liggunderlag är 9cm högt och det ända jag kan göra i tältet när det regnar mycket är att ligga på ryggen. Skulle hellre ha ett tält som är lite lite tyngre men har kanske lite mer takhöjd.

Kommer nog att byta det mot ett större tält, så att man kan ha lite tältliv, där man lagar mat, läser eller vad som helst.



- Exped Synmat Winterlite 8/10

Sjukt lätt liggunderlag och går att använda året runt med R-värde av 4.9.

Negativ, jämfört med tyngre liggunderlag från Exped är såklart att man har inte så mycket plats att röra sig, men det måste man ta.

En till nackdel jag kände när jag sov på trägolv i en finsk stuga var att madrassen är halt och varje gång jag rörde mig, så flög den iväg. Skulle ha varit smidigt att kunna lägga under något.



- Sea to Summit Alphaset bestick 9/10

Otroligt lätt och ska aldrig gå sönder. Enda nackdel: de hål i handtaget gör att maten torkar därinne och om man har nu ingen diskborste eller liknande i många veckor, så luktar skeden och gaffeln väldigt ohygieniskt till slut. Svårt att hitta något att peta ut torkad potatismos- som betong.



- Robert´s Alpinist 500 sovsäck 9/10

Varm och bekväm sovsäck utan blixtlås. Bara 900g men varm ner till många minusgrader (och jag är frysen som fan). Nackdel: medans andra kan använder sin sovsäck som filt när man sover i en stuga, så kan jag bara välja att svettas ihjäl eller att frysa. Verkligen bara för utomhusbruk.



- Back Diamond Distance Z Carbon stavar. 10/10 tills de gick sönder...

Karbonstavar som väger mindre än 300g per par. Mjukt handtag, staven känns rejält och pålitligt. Tyvärr rev repet som håller staven tillsammans och jag fick fyra delar. Utan att det hade hänt något speciellt. Jag hoppas att det var bara en produktionsfel och kommer att fortsätta använder de, så fort som jag får nya.



- MSR Pocket Rocket gaskök 5/10

Lätt och enkelt att använda. Ganska bra ös på och funkar även när det blåser.

Började efter några veckor dock att bli kokhet längst nere där man skruvar gasburken fast. Även mer än fem minuter efter köket var avstängt, så var det fortfarande för varmt för att skruva lös det. Känns läskigt och farligt. Ska väl få ett nytt men kommer kanske att byta.



- Exped Lighning 60l ryggsäck 8/10

Gillar ryggsäcken verkligen mycket. Enkel design utan massor med blixtlås och onödvändigt tjafs. Vägar bara ett kilo och är bekvämt att bära upp till 17kg packning.

Nackdel: när det regnar, kommer vattnet in någonstans och samlar sig längst nere i ryggsäcken. Samma när jag vadade en älv så djupt, att en bra del av ryggsäcken var under vatten. Dumt att vattnet kommer i men rinner inte ut.



Ang ryggsäcken. Vad hade du för regnskydd som inte gav något skydd?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Jag använder inget regnskydd. Ryggsäcken är av samma material som en dry bag och släpper inte igenom vatten. Allting på insidan har jag i dry bags och plastkassar.
Nu antar jag att vattnet kommer i igenom bärsystemet eller där alla öglor etc. är fastsydda.
 
Exped marknadsför inte Lightning 60 som vattentät. Såhär står det på exped.com: "Water Resistance: Water repellent treated"

Vattenresistent alltså, lite som en impregnerad vindjacka.
 
Fast klagomålet var väl som jag förstår mer att vattnet inte rann ut än att det rann in...

Har en Exped Lightning 45 och inför köpet kontaktade jag både Exped och den svenska generalagenten för att få klarhet i vattentätheten.

Enligt Exped så klassas inte ryggsäcken som vattentät, framförallt pga att sömmarna ej är tejpade eller tätade på annat sätt.

Den svenska generalagenten hävdar dock att den är vattentät fram tills de blev konfornterade med Expeds egna uppgifter och detta kan ju eventuellt ha påverkat hur svenska återförsäljare marknadsfört den.
 
Vill ni ha en i livets realiteter verkligen VATTENTÄT resväska ?
- Strappa fast på en Pelicase på ryggsäcksramen!

Jag har en i 1600-serien och den tål allt verkar det som! Livstids fabriksgarantin täcker allt
UTOM: "Bear attack, Shark bite and Children under 5"
så dom backar upp sin produkt på ett sätt som få andra vågar. Faktum är att en flygtransport
(med omgivande undertryck) är ett större problem än en undervattensvistelse. Om det inte vore
för ventilen så vore det då omöjligt att öppna locket...

Några timmar i en jock är en barnlek för en Peli.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hattmakaren Utrustning fjällvandring: utvärdering Utrustning allmänt 26
Gäddfärs Utrustning fjällvandring Utrustning allmänt 6
gustavengvall Utrustning Abisko-Nikkaluokta Utrustning allmänt 7
nvavargen reparations utrustning Utrustning allmänt 5
Imelarsson Utrustning till Norge Utrustning allmänt 3
stitches Tillverkare av kläder och utrustning inom Sverige/EU Utrustning allmänt 38
Schiller Utrustning för " större" personer Utrustning allmänt 19
Schneeberger Hur har ni moddad er utrustning? Utrustning allmänt 12
Lone Wolf Köpråd: Komplett utrustning för ensamvandraren. Utrustning allmänt 39
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
robert.karlstrom.77 Utrustning för expedition Utrustning allmänt 20
Dosferra Lite frågor om utrustning Utrustning allmänt 26
mied93 Utrustning för vinterturer Utrustning allmänt 5
landizz Hjälp med utrustning för nybörjare Utrustning allmänt 11
museo12 Utrustning för att bestiga Kebenekaise västra leden Utrustning allmänt 11
salvion Några frågor om utrustning Utrustning allmänt 6
Beatrice87 Hur man fyndar utrustning! Utrustning allmänt 6
Laida Någon som kan hyra/låna ut vandring och camping utrustning? Utrustning allmänt 2
TomasTöråsen Utrustning för vår resa Utrustning allmänt 22
naturälskaren Råd till full utrustning för vandring? Utrustning allmänt 21
pettisson Kan man låna utrustning i Sverige idag? Utrustning allmänt 6
medic vikt på utrustning? Utrustning allmänt 91
Gäddfärs Utrustning fiske och friluftsliv Utrustning allmänt 2
Caminista Ultralätt utrustning för ensamvandring? Utrustning allmänt 12
Tobias.H En veckas tur i juli - Plagg/Utrustning? Utrustning allmänt 46
nermander Steampunk-utrustning? Utrustning allmänt 13
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
Patrik_L Billig, lätt och funktionell utrustning för att prova på vandring? Utrustning allmänt 38
fritzov Tips för utrustning till nybörjarvandrare. Utrustning allmänt 29
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
naturlovisa All tänkbar utrustning för vandring/utevistelser Utrustning allmänt 11
seobserver Index om aktuell utrustning? Utrustning allmänt 10
lottizen Bil-tältande-utrustning Utrustning allmänt 26
maaltoh Vilken del av din frilufts-utrustning är din absoluta favorit!? Utrustning allmänt 85
svebban uppdateringstips på befintlig utrustning Utrustning allmänt 5
Davva2 Utrustning för sommarvandring i Transylvanien Utrustning allmänt 34
C.E Favorit bland din utrustning Utrustning allmänt 23
Kanii Var hittar man grövre utrustning? Utrustning allmänt 13
Kalle Mandelstam Utrustning i New York? Var och Vad? Utrustning allmänt 6
robinlu Uppdatera utrustning! Utrustning allmänt 4
hypnosaa Hjälp med utrustning för tältcamping med barn Utrustning allmänt 21
fjorden Utrustning Inför Europaturné Utrustning allmänt 5
såg utrustning o utrustning Utrustning allmänt 5
såg hållbar utrustning. Utrustning allmänt 12
zzeezz Utrustning Island Peak hösten 2011 Utrustning allmänt 6
SUPERENDURO Vilken Tillverkare av Utrustning för äventyr & friluftsliv tycker du är bäst. Utrustning allmänt 52
såg hur mycke ska en bra utrustning kosta? Utrustning allmänt 17
såg utrustning Utrustning allmänt 1
såg om utrustning Utrustning allmänt 5
vandrarenemil utrustning fjällen Utrustning allmänt 17

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...