Optimus 155 utan snabbtändare

Hej hej!
Håller på att försöka få igång ett tvålågigt Optimus spritkök som jag fått och som lär fungera. Tror att det är en tidigare modell av 155 som saknar snabbtändare. Hur gör man för att förvärma brännarna? Droppar man bara t-röd rakt ner i "gropen" där brännren är monterad och tänder på? Det finns ingen skål under brännaren som jag förstått finns på andra typer av kök.
 
Börja på fogas.se gå sen med classiccampstove.com och du kommer att finna den information som står att finna.
Trodde att O155 var ett fotogenkök, för det var det jag brassade på i ungdomen-

go tur
 
"Droppa" är nog lite väl fegt.
Fyll gropen med förvärmningsspriten - tänd på - vänta tills det brunnit ut - släpp fram
det trycksatta fotogenet - tänd fotogengasen som strömmar ut ur brännarhatten. Fixat...
Så gör jag med mitt enlågiga Optimus 154 i Gruppkoket 10B/S...
/Odd
 
Tack Thure! Aldrig använt ett fotogenkök tidigare. Provat tända en brännare i tage och fick igång båda. Den ena brann fint och blått efter lite trix med reglagen. Den andra flammade bara orange och högt. Pumpen funkar fint och verkar väl fettad vid inspektion. Inga läckor någonstans i övrigt heller vad jag märkte av. Nålen i brännmunstycket verkar löpa bra på båda. Det blir en stadig stråle fotogen rakt upp i båda fallen. Kan det vara så att jag inte förbrände tillräckligt på den som flammade gult? Hällde på en ospecificerad mängd t-röd, kan kanske varit för lite i det fallet. Eller vad tror du?
Cecilia


1624827295625655892021618639900.jpg
 
Som jag skrev tidigare: " Fyll gropen med förvärmningsspriten - tänd på - vänta tills det brunnit ut - släpp fram
det trycksatta fotogenet - tänd fotogengasen som strömmar ut ur brännarhatten." Med "gropen" avses naturligtvis den lilla skålformade inpressningen i botten på brännarutrymmet. Fyll den med T-Röd eller Tenol och tänd på. När den mängden brunnit ut så har du förvärmt tillräckligt, åtminstone så här års...

Gula flammor betyder normalt för fet blandning - har du rätt munstycke i brännaren?
 
Ta bort hatten och borsta bort sot med en borste. Nålen skall bara vara uppe vid rensning. Stängd kran är åt andra hållet. Troligen får du blåare låga om du drar på från stängt läge. Munstycket kanske behöver dras åt. Det gör man med en nyckel uppifrån när hatten är avlyft. Efter lång användning kan du behöva byta packningar, nål och munstycke. Satser för detta har t ex Fogas.

Lycka till.

Thure
 
Välkommen till världen med fotogenkök! (ett område, som alla andra, som man kan nörda ner sig i.)
Prova igen. Kan vara att enda munstycket/ventilen är lite kinkigare än det andra. Att det bara behöver motioneras lite mer. Eller att man har pumpat för lite.

Firman Fogas.se har både bruksanvisning och sprängskiss på köket.
Bruksanvisning
Sprängskiss
Samt sevicekit: http://www.fogas.se/shop/1718---servicesats-till-optimus-55/155/
Man kanske kan tycka att servicesatsen är dyr men ett väl fungerande tvålågigt fotogenkök så klarar man sig utmärkt i många år.
(och skulle man få för sig att sälja det så går köken idag för löjligt höga priser! Jag hoppas att du behåller och använder det)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 13
Heikkinen Optimus Polaris bottenmutter sitter som berget. Kök och brännare 3
Jeppe88 Optimus 81 Trapper - reservdelar? Kök och brännare 2
Obbmundson Optimus polaris problem med underburn Kök och brännare 8
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Optimus Polaris kan man ha pumpen i hela tiden? Kök och brännare 8
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Alucardi Optimus Polaris silent cap Kök och brännare 18
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
Dr.Jones Optimus Hiker tillverkas ej längre? Eller? Kök och brännare 16
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
Tetraone Hur montera rensnål och munstycke i Optimus Explorer? Kök och brännare 2
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
hallonraden optimus polaris spottar Kök och brännare 5
hsp Rengöra optimus 207 brännare Kök och brännare 9
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
K_T_A Skillnad mellan Optimus nova och polaris Kök och brännare 51
nagge Optimus Polaris i Trangia 25 Kök och brännare 49
S.Hellman Optimus Vega Kök och brännare 95
trangia25 Äntligen - Optimus Polaris Optifuel med Polardawg Kök och brännare 4
Björnen Svårt att tända Optimus Polaris med gas Kök och brännare 4
Skavsaar Optimus Polaris pulserar som en helikopter Kök och brännare 30
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
trangia25 Konvertera Optimus Polaris till Trangia Kök och brännare 6
andnel Optimus vega vs Express spider II Kök och brännare 6
skogsavenyn Alkohol i Optimus Polaris Optifuel Kök och brännare 8
Still Alive Optimus Crux Kök och brännare 17
M K Ljuddämpare Optimus Polaris Kök och brännare 12
andy69 Optimus 00 och 1S Kök och brännare 9
Brune Optimus fotogenbrännare till Traniga. Vad har jag köpt? Kök och brännare 16
Vissertw Optimus 99 Kök och brännare 3
thocar Alternativ till Optimus Crux brännare Kök och brännare 12
Kristerus Förbränning Optimus svea Kök och brännare 18
Dr Who Optimus no111 som läcker Kök och brännare 10
luktafotogen STOR bränsleflaska till Optimus Nova? Kök och brännare 1
JFrisk Optimus Polaris Optifuel Kök och brännare 25
Micro553 Optimus Crux Terra Weekend vs Biltema Kök och brännare 70
Joelleo optimus 199 Kök och brännare 11
username2 Optimus Hiker vs Trangia Multifuel Kök och brännare 18
Polar300 Min version av ett Optimus 111B ... Kök och brännare 4
skral Optimus Crux lägger av i mild kyla? Kök och brännare 21
_jesper_ Optimus 111 - vilket bränsle? Kök och brännare 31
Briggsjo Hjälp att starta väldigt gamall Optimus Kök och brännare 41
insco Optimus brännare 207 samt 9007 på bensin? Kök och brännare 15
Mansson Vindskydd Optimus Crux Kök och brännare 15
manlan Optimus Trangia adapter Kök och brännare 36

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...