Skillnad mellan Optimus nova och polaris

Hej

Jag skulle vilja veta för å nackdelar och skillnader mellan optimus nova å polaris.
En av dom kommer att bli min första multibrännare.

Tomas
 
Enkelt kan man säga att Polaris är en vidareutveckling av Novakonceptet där möjligheten
att använda en rättvänd eller inverterad gasolbehållare införts - utan att användaren tvingats
avvara något annat. Bägge versionerna är väldigt kapabla multibränsle-kök, med ett enda
bränslemunstycke som tillräckligt bra hanterar alla de olika bränslen som är aktuella för
köksmodellen. Men Polaris är helt enkelt bättre i och med sin möjlighet till användning av
campinggasol... IMHO YMMV etc.
/Odd
 
Är det inte så att man måste pumpa upp trycket väldigt mycket på Soto köket? I alla fall så har jag sett flera på Youtube fått göra det. Verkar också trevligt som sagt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Är det inte så att man måste pumpa upp trycket väldigt mycket på Soto köket? I alla fall så har jag sett flera på Youtube fått göra det. Verkar också trevligt som sagt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Sotos bensinkök bygger på högt tryck så ja man måste pumpa men det beskrivs ofta som ett överdrivet problem. Det går fort och enkelt och man slipper slabba med förvärmning.
 
Rätta mig gärna om jag har fel, men använder inte Soto bränsleflaskor med en helt
egen gängstandard, så att endast Sotos egna bränsleflaskor går att använda till köket?
Såna avarter stänger in kunderna i det "egna" hörnet av marknaden...
 
Rätta mig gärna om jag har fel, men använder inte Soto bränsleflaskor med en helt
egen gängstandard, så att endast Sotos egna bränsleflaskor går att använda till köket?
Såna avarter stänger in kunderna i det "egna" hörnet av marknaden...

Pumpkonstruktionen kräver en större öppning. Men som tur är så är den återfyllningsbar så det är absolut inget som helst problem att andra tillverkares flaskor inte har samma gängor.
 
Hej

Jag skulle vilja veta för å nackdelar och skillnader mellan optimus nova å polaris.
En av dom kommer att bli min första multibrännare.

Tomas

Köken är i mycket tämligen likartade och det kommer ned till detaljer. Den största fördelen är (i det fall man tänkt använda vanlig gaskanister) att det går att köra med gas i polaris. Och flaskan kan då - för vinterbruk - vändas upp och ned.

Jag äger bägge köken och tycker bägge har fördelar jämtemot den andra, pga konstruktionerna:

Nova känns "stabilare" - inte minst i bränslereglaget, som i Nova-fallet är en ihopfällbar "tunga" att ratta på, medan Polaris har en bygel av kraftig metalltråd där i stället. Den har jag emellertid ibland lyckats böja vid oförsiktig användning - vilket man föredrar är i och för sig en smaksak - bygellösningen gör ju köket _lättare_ medan metalltungan gör reglaget mer gediget och - i mitt tycke - mer exakt.

Jag gillar själv bränsleledningen på mitt nova bättre - då den är märkbart styvare än Polaris. Åter igen - en smaksak.

Vad jag VERKLIGEN gillar med Nova är bajonettfästet för bränsleledningen mot pumpen, i stället för skruvinfästningen på polaris - å andra sidan: På polaris kan man ju köra gas (i samma insfästning), så...

Du hajar. Det är en fråga om tycke och smak.

Jag gillar vindskyddet till Nova bättre. På polaris får man å andra sidan med en bra bottenplatta av samma folie (det kanske man får på Nova numer också, det vet jag inte - mitt Nova är rätt gammalt?). Men folien är tunnare till polarisen, och det blir lätt hål i "vecken" när man viker ihop den. Samtidigt - vindskyddet är - som allt annat - lättare på Polaris än på Nova.

Vad det gäller "mekabilitet" i fält är köken likartade.

Jag har svårt att säga vilket som är "bäst" för det jag anser vara fördelar med det ena köket över det andra kan andra givetvis se som en nackdel.

Jag upplever mitt Nova som betydligt tystare (när jag kör på bensin) än Polaris. Det kan å andra sidan också bero på individuella skillnader mer än på modellerna - jag vet inte - men för mig är Nova betydligt tystare än just mitt Polaris, när jag kör det på samma bränsle.

Så... Några av mina tankar... Jag vet inte om jag hjälpte eller mer introducerade fler frågor - men jag hoppas att jag kunnat bidra med något.
 
... Jag upplever mitt Nova som betydligt tystare (när jag kör på bensin) än Polaris.
Det kan å andra sidan också bero på individuella skillnader mer än på modellerna - jag vet inte -
men för mig är Nova betydligt tystare än just mitt Polaris, när jag kör det på samma bränsle.
Och ingen av dem hörs alls - om man sätter på en tystbrännarhatt...
 
Pumpkonstruktionen kräver en större öppning. Men som tur är så är den återfyllningsbar
så det är absolut inget som helst problem att andra tillverkares flaskor inte har samma gängor.
Förutom slaskandet med att i fält stå och hälla bränsle mellan flaskor - när man med andra fabrikat
bara tar fram nästa (hemmafyllda) standardflaska och flyttar över proppen till den tömda... Detta är
naturligtvis möjligt även med flera SOTO-flaskor - men då kan man inte passa på att köpa extraflaskor
när någon av de större säljarna kör en kampanj på bränsleflaskor av standardutförandet. Man sitter
ju fast i att det bara är SOTO-flaskorna som passar - om man vill undvika slabbandet med överfyllning
av bränsle (speciellt bensin i kyla!) mellan bränsleflaskor.
/Odd
 
Förutom slaskandet med att i fält stå och hälla bränsle mellan flaskor - när man med andra fabrikat
bara tar fram nästa (hemmafyllda) standardflaska och flyttar över proppen till den tömda... Detta är
naturligtvis möjligt även med flera SOTO-flaskor - men då kan man inte passa på att köpa extraflaskor
när någon av de större säljarna kör en kampanj på bränsleflaskor av standardutförandet. Man sitter
ju fast i att det bara är SOTO-flaskorna som passar - om man vill undvika slabbandet med överfyllning
av bränsle (speciellt bensin i kyla!) mellan bränsleflaskor.
/Odd

Tja om man inte klarar av att hälla över bensin i en flaska(dessutom en med större öppning) utan att grylla och om man är för snål för att köpa en riktig flaska(som ibland även säljs på rea) så får man nog hålla sej till något enklare, ja kanske rent av att hälla bränslet på marken och grilla rätt över elden för det blir ju bara skit om man ska slabba med grytor. Jag har två flaskor så för mej är det inget problem. Ska jag vara ute länge så bär jag med mej ett extra fat bensin.
 
Det är tydligt att du har din åsikt, och jag har min. Speciellt när det gäller bensin...
Men nu lämnar jag det här - eftersom det TS frågade om var skillnaden mellan
Optimus nova och polaris*. Inte skillnaden mellan något annat...
/Odd

* (Och det har jag och Kotten svarat på.)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
Nosse Stor skillnad på gas och gas förutom priset? Kök och brännare 4
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
kottar Skillnad SIGG-flaskor! Kök och brännare 9
Anders.T Skillnad på bensin? Kök och brännare 9
adventure_transport Skillnad Propan/Gasol? Kök och brännare 3
BrittMarie Skillnad på T-röd och T-röd? Kök och brännare 20
balo Skillnad gasbrannare till Trangia ? Kök och brännare 22
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
Anze Adapter mellan 2012 och EN417 Kök och brännare 29
såg Valet står mellan Primus ETA Power EF och traniga 27-3HA med gasbränare Kök och brännare 24
seobserver Jämförelse mellan Optimus 77 (Jägare/Tor) och Ö&B (Biltema) kök Kök och brännare 20
thureb Hälla över gasol mellan flaskor? Kök och brännare 18
reidal slang mellan gasbrännare och gasbehållare Kök och brännare 2
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 13
Heikkinen Optimus Polaris bottenmutter sitter som berget. Kök och brännare 3
Jeppe88 Optimus 81 Trapper - reservdelar? Kök och brännare 2
Obbmundson Optimus polaris problem med underburn Kök och brännare 8
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Optimus Polaris kan man ha pumpen i hela tiden? Kök och brännare 8
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Alucardi Optimus Polaris silent cap Kök och brännare 18
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
Dr.Jones Optimus Hiker tillverkas ej längre? Eller? Kök och brännare 16
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
Ceda Optimus 155 utan snabbtändare Kök och brännare 10
Tetraone Hur montera rensnål och munstycke i Optimus Explorer? Kök och brännare 2
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
hallonraden optimus polaris spottar Kök och brännare 5
hsp Rengöra optimus 207 brännare Kök och brännare 9
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
nagge Optimus Polaris i Trangia 25 Kök och brännare 49
S.Hellman Optimus Vega Kök och brännare 95
trangia25 Äntligen - Optimus Polaris Optifuel med Polardawg Kök och brännare 4
Björnen Svårt att tända Optimus Polaris med gas Kök och brännare 4
Skavsaar Optimus Polaris pulserar som en helikopter Kök och brännare 30
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
trangia25 Konvertera Optimus Polaris till Trangia Kök och brännare 6
andnel Optimus vega vs Express spider II Kök och brännare 6
skogsavenyn Alkohol i Optimus Polaris Optifuel Kök och brännare 8
Still Alive Optimus Crux Kök och brännare 17
M K Ljuddämpare Optimus Polaris Kök och brännare 12
andy69 Optimus 00 och 1S Kök och brännare 9
Brune Optimus fotogenbrännare till Traniga. Vad har jag köpt? Kök och brännare 16
Vissertw Optimus 99 Kök och brännare 3
thocar Alternativ till Optimus Crux brännare Kök och brännare 12
Kristerus Förbränning Optimus svea Kök och brännare 18

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...