Skillnad mellan Optimus nova och polaris

Jag tycker Optilite Ti är trevligare än Optifuel. Lättare kök. lättare förvärmning. Tystbrännarhatt som orginaltillbehör.
Annars är Nova, Polaris, Optifuel och Optilite Ti, alla mycket bra. Man behöver nog inte ångra sitt köp. Köken har sina egenheter men man lär sig dom genom användning.
Som köksnörd har jag flera alternativ att ta till om jag vill köra gas. Så mig gör det de samma om multifuelköken kan köra gas eller inte. Det blir ändå inte aktuellt mer än bara för att testa.
Köpa Nova o billigt gaskök från Biltema eller Jula kanske? Det blir nog pengar över till en fika jämfört med en Polaris. Lättare att bära om man vill köra gas.

/John
 
Tja om man inte klarar av att hälla över bensin i en flaska(dessutom en med större öppning) utan att grylla och om man är för snål för att köpa en riktig flaska(som ibland även säljs på rea) så får man nog hålla sej till något enklare, ja kanske rent av att hälla bränslet på marken och grilla rätt över elden för det blir ju bara skit om man ska slabba med grytor. Jag har två flaskor så för mej är det inget problem. Ska jag vara ute länge så bär jag med mej ett extra fat bensin.
Anledningen till att jag inte köpt SOTO flytbränslekök är just flaskan. Jag har över dussinet flaskor som passar mina nuvarande kök. Jag är inte beredd att köpa flaskor som inte kan användas med de kök jag redan har. Dessotom hade SOTO länge bara stora flaskor. Jag har kört många år med en enliters flaska på KAP-arctic och tycker det är smidigt med en liten på köket.
Det är möjligt att deras kök är jättebra, men jag har inte sett något reservdelskitt och sprängskissen skvallrar om många o-ringar.

Gasolköken från SOTO är jättebra,

/John
 
Nova är ett seriöst kök, Polaris tycker jag säljer på okunskap:

1) En toppmonterat gasbrännare kostar någon hundralapp och väger ca 100g. Det finns ingen logik i att släpa runt ett 5 gånger tyngre Polaris under den del av säsongen man eldar gas. "Fotogenkök" är främst tänkta för vinterbruk.

2) Man ska elda med fotogen (tändvätska, lampolja, EG-nr918-481-9 etc, produkter som håller sig mellan C10 och C20) och förvärma med alkohol/etanol. Då blir ditt kök i princip sot- och underhållsfritt. Tändvätska hittar du dessutom i princip överallt. Bensin/Alkylatbensin och andra ospecificerade naftaprodukter förstör i stället ditt kök. Bensin är ett starkt lösningsmedel som bryter ner o-ringar, pumpläder (och hela pumpen om den är i plast som på MSR o Primus). Det är bensinen som gör att folk klagar att anslutning går trögt och måste smörjas. Vidare är bensin/nafta "ospecificerat" och varierar över tid och mellan tillverkare. Även "ren" bensin. Ofta med olika tillsatser och "fula" residualer från raffineringen. Dessa skapar över tid elaka beläggningar i köket som är mycket svåra att få bort. Det förvärras vid förvärmning med bensin.

3) Polaris största brist är att Optimus varit tvungen att kompromissa med munstycket för att kunna bränna gasol. Därför fungerar Polaris sämre än Nova på fotogen. Dvs Polaris är högs mediokert på det den ursprungligen är tänkt att göra.

4) Den goda nyheten är att alla Polarisägare som blir besvikna av att läsa detta inlägg kan uppgradera sin Polaris till en Nova genom att köpa ett Nova munstycke. ;-)

Det är sannolikt ingen tillfällighet att det är Nova (och dess föregångare Explorer 11) man hittar på seriösa militära förband som tex KSK i Tyskland. Ett koncept utvecklat i Sverige redan tidigt 90-tal (ev slutet av 80-talet?). Ett närmast fulländat kök som stått sig över tiden.
 
  • Gilla
Reactions: TPW
Som kommentar till Magnus Collin, märkligt att jag som kört alkylatbensin i dryga 10 år på mitt Primus Omnifuel utan några som helst problem skulle ha stora problem. Å säkert många med mig. Möjligtvis ett dåligt samvete att jag är dålig att serva den löpande eftersom den bara går o går...
 
Förstå mig rätt. Om det fungerat bra för dig är jag jätteglad.

Min poäng är att naftaprodukter (bensin/alkylatbensin/Optimus Powerfuel) har ett antal inneboende nackdelar som är bra att känna till.

Speciellt eftersom användare ofta felaktigt tror att det är köket självt som är problemet. Ett bra exempel är att många klagar på att det är svårt att ansluta bränsleslangen till flaskan. Det problemet har man inte om man använder fotogen/tändvätska/lampolja utan beror på naftans uttorkande effekt på o-ringarna.

Det finns otaliga formdiskussioner om kök med förstoppade bränsleslangar och avlagringar i brännaren. Lika många om plastpumpar som "oförklarligt" blivit spröda och gått sönder. Problem som ofta kunnat undvikas med rätt bränsle.

Nafta har dessutom ett stort antal andra nackdelar:
1) Det är mer volatilt och inte så roligt att handha, speciellt i riktigt kallt väder.
2) Det avdunstar mycket snabbare och orsakar därför oftare köldskador om man får det på fingrarna vid stark köld.
3) De huvudsakligen korta kolkedjorna penetrerar huden enklare, vilket intuitivt inte känns som en fördel vid matlagning och handhavande.
4) Men framförallt följer nafta ingen standardspecifikation utan blir vad det blir vid varje raffinering. Dvs du vet aldrig exakt vad du får. Det kan jämföras med tändvätska och lampolja som är noggrant specificerade och där du enkelt kan kontrollera exakt vad du får via säkerhetsdatabladet (direkt på etiketten eller på nätet).

Sedan är det väldigt synd att så få vet att man ska ha ett separat rent bränsle för förvärmningen. Men det är ett annat problem.
 
Förstå mig rätt. Om det fungerat bra för dig är jag jätteglad.

Min poäng är att naftaprodukter (bensin/alkylatbensin/Optimus Powerfuel) har ett antal inneboende nackdelar som är bra att känna till.

Speciellt eftersom användare ofta felaktigt tror att det är köket självt som är problemet. Ett bra exempel är att många klagar på att det är svårt att ansluta bränsleslangen till flaskan. Det problemet har man inte om man använder fotogen/tändvätska/lampolja utan beror på naftans uttorkande effekt på o-ringarna.

Det finns otaliga formdiskussioner om kök med förstoppade bränsleslangar och avlagringar i brännaren. Lika många om plastpumpar som "oförklarligt" blivit spröda och gått sönder. Problem som ofta kunnat undvikas med rätt bränsle.

Nafta har dessutom ett stort antal andra nackdelar:
1) Det är mer volatilt och inte så roligt att handha, speciellt i riktigt kallt väder.
2) Det avdunstar mycket snabbare och orsakar därför oftare köldskador om man får det på fingrarna vid stark köld.
3) De huvudsakligen korta kolkedjorna penetrerar huden enklare, vilket intuitivt inte känns som en fördel vid matlagning och handhavande.
4) Men framförallt följer nafta ingen standardspecifikation utan blir vad det blir vid varje raffinering. Dvs du vet aldrig exakt vad du får. Det kan jämföras med tändvätska och lampolja som är noggrant specificerade och där du enkelt kan kontrollera exakt vad du får via säkerhetsdatabladet (direkt på etiketten eller på nätet).

Sedan är det väldigt synd att så få vet att man ska ha ett separat rent bränsle för förvärmningen. Men det är ett annat problem.

Jag känner inte alls igen mig på din beskrivning om att använda exempelvis alkylatbensin. Inte heller i alla de otaliga trådar om bränslen utmålas ren bensin som ett problem. Däremot sotningsproblem med fotogen.
Att bensin vid kyla är riskablare är riktigt. Att inte kunna använda bensin som förvärmning förstår jag inte.
Jag har alltid förvärmt med bensin och det är inga problem, betydligt enklare.
Jag är nog långtifrån ensam att använda ren bensin och kan bara tala för Omnifuel som har funkat utan problem under drygt tio år.
Brukar givetvis kolla om oringar mm har torkat ut men det har inte varit något problem. Pumpen består till största delen av metall men även dess plastdetaljer är utan problem.
Jag använder köket hela året och ibland fungerar det som långkokskök på dryga timmen.
 
Att hoppa mellan gas och andra bränslen under en och samma resa är sannolikt inte huvudsenariot för de flesta användare. Snarare använder många fotogeköket på vintern och på utflykter där vikten har mindre betydelse. Sedan har man gas eller spritkök för övriga 3 säsonger och då vill många hålla nere vikten.

För gas rekommenderar jag i stället följande från Biltema (https://www.biltema.se/fritid/friluftsliv-och-camping/gasolkok/gasolkok-28-kw-2000042096). Synnerligen närbesläktat med Optimus Crux Lite. Optimerat för just gas, och därför grymt effektivt och bränslesnålt. Vi var flera som skaffade dessa för ca 4 år sedan och alla är väldigt nöjda. Att både lyckad göra stadiga kastrullstöd och hålla nere vikten till 70g tyder på ingenjörskonst man inte ser så ofta nuförtiden.

(De har varit slutsålda i 2 år, men nu har de visst lyckats ta hem nya)
 
De tystbrännarhattar som går att få tag i nuförtiden har ofta ganska hög massa och förlänger/försvårar därigenom förvärmningen. De är något helt annat än de smäckra som fanns på Explorer 11 och som var anpassade till brännaren.
 
Skogssjärnan det är ganska få som roar sig med att läsa säkerhetsdatablad och intresserar sig för orsak/verkan ur ett mer kemiskt plan. Men jag är en av dem.

Att köken sotar med fotogen beror på rent handhavandefel. När Optimus designade Nova och dess föregångare Explorer 11 var det aldrig tänkt att man skulle förvärma med huvudbränslet, utan med T-röd.

Att förvärma med huvudbränslet är en dekadens som uppstått efter att Optimus blev uppköpta av Katadyn. Enligt manualen till Nova bör man inte heller använda tändvätska, vilket är ett direkt sakfel eftersom Nova är specificerad för just sådana bränslen. Har du ett Nova kan du enkelt göra ett koktest så ser du att det värmer vatten mycket snabbare med tändvätska än med Alkylatbensin. Jämför du sedan Polaris och Nova kommer du se att Polaris har sämre verkningsgrad (högre bränsleförbrukning).

Vill du sedan förkovra dig teoretiskt läs gärna lite on nafta och dess egenskaper. Sedan läser du lite om de vanligaste problemen folk har med sina kök. Ser du något samband? Gör du inte det får vi acceptera att du och jag har olika åsikt.
 
Tillägg till skogssjärnan. Appropå Primus Omnifuel, så fick en kamrat just byta pump till sitt Primus för att den hade blivit spröd och upptorkad efter 15 år med bensin (Primus Powerfuel).

Efter att ha köpt en ny för 500kr är han nyfrälst och har gått över till tändvätska. ;-)
 
Tillägg till skogssjärnan. Appropå Primus Omnifuel, så fick en kamrat just byta pump till sitt Primus för att den hade blivit spröd och upptorkad efter 15 år med bensin (Primus Powerfuel).

Efter att ha köpt en ny för 500kr är han nyfrälst och har gått över till tändvätska. ;-)

Märkligt. Har inte hört talas om det tidigare. Och vad använder han tändvätskan till i sammanhanget med spröd pump?
 
Att hoppa mellan gas och andra bränslen under en och samma resa är sannolikt inte huvudsenariot för de flesta användare. Snarare använder många fotogeköket på vintern och på utflykter där vikten har mindre betydelse. Sedan har man gas eller spritkök för övriga 3 säsonger och då vill många hålla nere vikten.

För gas rekommenderar jag i stället följande från Biltema (https://www.biltema.se/fritid/friluftsliv-och-camping/gasolkok/gasolkok-28-kw-2000042096). Synnerligen närbesläktat med Optimus Crux Lite. Optimerat för just gas, och därför grymt effektivt och bränslesnålt. Vi var flera som skaffade dessa för ca 4 år sedan och alla är väldigt nöjda. Att både lyckad göra stadiga kastrullstöd och hålla nere vikten till 70g tyder på ingenjörskonst man inte ser så ofta nuförtiden.

(De har varit slutsålda i 2 år, men nu har de visst lyckats ta hem nya)
Lite trist att dessa är på utgång " Produkten utgår ur sortimentet"
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
Nosse Stor skillnad på gas och gas förutom priset? Kök och brännare 4
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
kottar Skillnad SIGG-flaskor! Kök och brännare 9
Anders.T Skillnad på bensin? Kök och brännare 9
adventure_transport Skillnad Propan/Gasol? Kök och brännare 3
BrittMarie Skillnad på T-röd och T-röd? Kök och brännare 20
balo Skillnad gasbrannare till Trangia ? Kök och brännare 22
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
Anze Adapter mellan 2012 och EN417 Kök och brännare 29
såg Valet står mellan Primus ETA Power EF och traniga 27-3HA med gasbränare Kök och brännare 24
seobserver Jämförelse mellan Optimus 77 (Jägare/Tor) och Ö&B (Biltema) kök Kök och brännare 20
thureb Hälla över gasol mellan flaskor? Kök och brännare 18
reidal slang mellan gasbrännare och gasbehållare Kök och brännare 2
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 15
Heikkinen Optimus Polaris bottenmutter sitter som berget. Kök och brännare 3
Jeppe88 Optimus 81 Trapper - reservdelar? Kök och brännare 2
Obbmundson Optimus polaris problem med underburn Kök och brännare 8
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Optimus Polaris kan man ha pumpen i hela tiden? Kök och brännare 8
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Alucardi Optimus Polaris silent cap Kök och brännare 18
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
Dr.Jones Optimus Hiker tillverkas ej längre? Eller? Kök och brännare 16
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
Ceda Optimus 155 utan snabbtändare Kök och brännare 10
Tetraone Hur montera rensnål och munstycke i Optimus Explorer? Kök och brännare 2
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
hallonraden optimus polaris spottar Kök och brännare 5
hsp Rengöra optimus 207 brännare Kök och brännare 9
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
nagge Optimus Polaris i Trangia 25 Kök och brännare 49
S.Hellman Optimus Vega Kök och brännare 95
trangia25 Äntligen - Optimus Polaris Optifuel med Polardawg Kök och brännare 4
Björnen Svårt att tända Optimus Polaris med gas Kök och brännare 4
Skavsaar Optimus Polaris pulserar som en helikopter Kök och brännare 30
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
trangia25 Konvertera Optimus Polaris till Trangia Kök och brännare 6
andnel Optimus vega vs Express spider II Kök och brännare 6
skogsavenyn Alkohol i Optimus Polaris Optifuel Kök och brännare 8
Still Alive Optimus Crux Kök och brännare 17
M K Ljuddämpare Optimus Polaris Kök och brännare 12
andy69 Optimus 00 och 1S Kök och brännare 9
Brune Optimus fotogenbrännare till Traniga. Vad har jag köpt? Kök och brännare 16
Vissertw Optimus 99 Kök och brännare 3
thocar Alternativ till Optimus Crux brännare Kök och brännare 12
Kristerus Förbränning Optimus svea Kök och brännare 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.