Skillnad mellan Optimus nova och polaris

Förutom slaskandet med att i fält stå och hälla bränsle mellan flaskor - när man med andra fabrikat
bara tar fram nästa (hemmafyllda) standardflaska och flyttar över proppen till den tömda... Detta är
naturligtvis möjligt även med flera SOTO-flaskor - men då kan man inte passa på att köpa extraflaskor
när någon av de större säljarna kör en kampanj på bränsleflaskor av standardutförandet. Man sitter
ju fast i att det bara är SOTO-flaskorna som passar - om man vill undvika slabbandet med överfyllning
av bränsle (speciellt bensin i kyla!) mellan bränsleflaskor.
/Odd


Fick i present en optimus nova, med en Primus flaska på 0,6 liter. Spelar det någon roll? Har kört med den nu ett tag och allt verkar lira på bra. Min fråga är snarar finns det någon fördel med att köra Optimus flaska till en optimus brännare? Jag kanske bara söker en anledning att köpa en optimus flaska till optimus brännaren för att det ska se enhetlligt ut.
 
Fick i present en optimus nova, med en Primus flaska på 0,6 liter. Spelar det någon roll? Har kört med den nu ett tag och allt verkar lira på bra. Min fråga är snarar finns det någon fördel med att köra Optimus flaska till en optimus brännare? Jag kanske bara söker en anledning att köpa en optimus flaska till optimus brännaren för att det ska se enhetlligt ut.
Det spelar ingen roll alls, zero, nada. De är funktionellt exakt lika och en Primusröd eller en Optimusgrön är bara olika kulörer - är du dessutom färgblind så blir det bara två nyanser av grått... ;)

Dessutom så finns det gröna Primusflaskor också... :eek: Och svarta Optimusflaskor... o_O
/Odd
 
Jag lagar mat och har behov både av effekt och att kunna sjuda länge. Det är med att smälta snö bortser jag ifrån samt när det gäller gas så har jag andra kök med vätskematning. Frågan gäller alltså vilket brännare skall jag välja för att laga mat och inte bara värma vatten? Köket som brännaren skall monteras i heter Trangia. Omnia ugnen passar fint ovanpå ett Trangia, antingen rätt upp och ner eller på tre skruvar i nitmuttrar.

//Sven
 
Det spelar ingen roll alls, zero, nada. De är funktionellt exakt lika och en Primusröd eller en Optimusgrön är bara olika kulörer - är du dessutom färgblind så blir det bara två nyanser av grått... ;)

Dessutom så finns det gröna Primusflaskor också... :eek: Och svarta Optimusflaskor... o_O
/Odd

Tackar! Nu kommer jag sova lite bättre i natt.
 
Tackar! Nu kommer jag sova lite bättre i natt.
Jag tycker att det är trevligt att du tar notis om "enhetligheten". Det är många som slarvar med det nuförtiden. 😁(y)

Som Odd redan sagt spelar det ingen roll vilket märke det är på flaskan. Speciellt inte eftersom det dessutom är ett vinter- "trick" att (silver-)tejpa flaskan så att du kan hålla i den utan att få köldblåsor när det är riktigt kallt.

Sedan beror det vad du ska använda köket till?
För längre turer på vintern kan man möjligen fundera på att uppgradera till en 1L flaska. Är det riktigt busväder och man smälter snö drar de 2-2,5 dl/dag, och man vill ogärna behöva gå in i depå för tankning mitt under storkoket. Dessutom tycker jag att de lite större flaskorna håller lufttrycket något jämnare, men det är en ren bekvämlighets fråga på marginalen.
 
Min åskikt är att det spelar det roll.
Soto har egen gänga.
MSR har egen gänga.
Primus och Optimus har enligt vissa samma gänga.
Men har någon fått det bekräftat av Primus eller Optimus eller av kunnig person som kan hantera en gängsökare.
Varför skulle Primus och Optimus ha samma gänga, dom var och är konkurrenter.

Om några halvglada amatörer säjer att det går bra, är dom då juridiskt ansvariga när en person blandar märken med ett mer eller mindre bra handhavande och pump och flaska delar på sig när köket används.

Personligen så tar inte jag några risker med sådana här saker som kan mycket enkelt ha en dödligt resultat.

Jag skulle bara acceptera svar från Primus eller Optimus att det går bra att använda konkurrentens pump.

Vad säjer försäkrings bolaget när du kommer med en skada ( för hoppningsvis på dej själv och inte på någon annan ) och dom under utredningen upptäcker att det är olika märken på pump och flaska.

Ta en skärmdump på tråden och spara den så kan du visa att du fått råd av experter att det går bra att ha olika märken på pump och flaska.
 
Om några halvglada amatörer säjer att det går bra, är dom då juridiskt ansvariga när en person blandar märken med ett mer eller mindre bra handhavande och pump och flaska delar på sig när köket används.

Personligen så tar inte jag några risker med sådana här saker som kan mycket enkelt ha en dödligt resultat.
Du behöver inte vara orolig.

Skillnaden mellan Primus och Optimus gängor är inte större än variansen mellan en flaska och en annan inom samma märke.

I de fall det är skillnader i gängorna så är det alldeles uppenbara även för en lekman eftersom pumpen då inte passar alls. På samma sätt som när man försöker para ihop fel skruv och mutter.

Eldar man det trevliga bränslet fotogen, vilket jag är en stor förespråkare av, så slipper man helt den hemska bråda död som du våndas över. (Undantaget napalm....men det är ju numera ett ganska nischat intresseområde).

Rent sakligt är det dessutom o-ringen på pumpen som gör den huvudsakliga förslutningen. Så det är snarare passformen mellan flasktoppen och pumphuvudets som man bör vara observant på. (Och dessa är identiska på Optimus och Primus)

Slutligen hör det till god sed att alltid kontrollera flaskor för läckage innan man ger sig ut på äventyr enligt devisen: Förtroende är bra. Kontroll är bättre.
 

Bilagor

  • IMG_5012.JPG
    IMG_5012.JPG
    3 MB · Visningar: 93
Eldar man det trevliga bränslet fotogen, vilket jag är en stor förespråkare av, så slipper man helt den hemska bråda död som du våndas över. (Undantaget napalm....men det är ju numera ett ganska nischat intresseområde).
Vi hade under rekryten en hel del övningar med att släcka brinnande halmdockor, både bensin, napalm o fotogen indränkta.

Överraskande nog var fotogen besvärligast!

Orsaken var att filten, som användes till att släcka med, under övningens gång blev mer och mer indränkt i fotogen, som ju inte avdunstade mellan omgångarna, började brinna på utsidan.

Fotogen är alltså ganska besvärligt om det får suga in i ett poröst material. Medans bensin kan hinna avdunsta i vissa fall.

/John
 
Min åsikt är att det spelar roll.
Soto har egen gänga.
MSR har egen gänga.
Primus och Optimus har enligt vissa samma gänga. Men har någon fått det bekräftat av Primus eller Optimus eller av kunnig person som kan hantera en gängsökare. Varför skulle Primus och Optimus ha samma gänga, dom var och är konkurrenter.
Om några halvglada amatörer säger att det går bra, är dom då juridiskt ansvariga när en person blandar märken med ett mer eller mindre bra handhavande och pump och flaska delar på sig när köket används.

Personligen så tar inte jag några risker med sådana här saker som kan mycket enkelt ha en dödligt resultat.
Jag skulle bara acceptera svar från Primus eller Optimus att det går bra att använda konkurrentens pump.

Vad säjer försäkringsbolaget när du kommer med en skada ( förhoppningsvis på dej själv och inte på någon annan ) och dom under utredningen upptäcker att det är olika märken på pump och flaska.

Ta en skärmdump på tråden och spara den så kan du visa att du fått råd av experter att det går bra att ha olika märken på pump och flaska.
Hej Dan, du är uppenbarligen en ytterst noggrann och försiktig person. Bra så – ta då och fråga Primus resp. Katadyn själv så får du (möjligen!) ett svar. (Min gissning är att du kanske får ett svar från Primus, men sannolikt inte från Katadyn.) Svar på din noggrannhetsnivå alltså.
Och: den enda som KAN vara juridiskt ansvarig för vad som, det är användaren själv - som av leverantörerna förväntas veta vad hen håller på med, ha läst (och förstått!) manualerna, inte göra något som tillverkaren / försäljaren inte förväntat sig, etc etc. Och i alla andra fall: konsultera sakkunskapen. --- Vilket är vad vi försöker dela med oss av våra tidigare erfarenheter för här på Utsidan. Så att inte alla de nya multibränslebrännarna som bevistar Utsidan ska behöva uppfinna hjulet igen - med egna experiment.

Så, för alla oss andra som inte bryr oss om vad tillverkarna och deras horder av jurister tycker, kan jag informera att jag har gängtolkat alla mina olika bränsleflaskors halsgäng – för många år sedan. Vad jag fann var att samtliga de vanliga flaskorna var avkomlingar till den flaskstandard som Schweiziska SIGG satte, redan för en evighet sedan. På sena 50-talet? Undantagen var, som Dan mycket riktigt konstaterar ovan, SOTO och MSR som valt egna gäng- och tätningsstandarder. Alla de övriga har, så exakt som masstillverkning av konsumentprissatta produkter tillåter, samma gänga och halsdesign. Punkt.

Eventuella smådifferenser inom toleransgränserna för tillverkningen har erfarenhetsmässigt ingen som helst betydelse. Och tätningsmässigt så är det ’friskheten’ hos O-ringen mellan pumpen och flaskhalsen som bestämmer om det tätar tillräckligt, inte gängorna. Alla hårdnade gummiringar tätar dåligt, oberoende av märke…
/Odd
 
Vi hade under rekryten en hel del övningar med att släcka brinnande halmdockor, både bensin, napalm o fotogen indränkta.

Överraskande nog var fotogen besvärligast!

Orsaken var att filten, som användes till att släcka med, under övningens gång blev mer och mer indränkt i fotogen, som ju inte avdunstade mellan omgångarna, började brinna på utsidan.

Fotogen är alltså ganska besvärligt om det får suga in i ett poröst material. Medans bensin kan hinna avdunsta i vissa fall.

/John

Det är väl lite det som är poängen med just fotogen (och diesel). Det brinner inte lätt i sig själv vid normalt tryck och normal temp. det måste sugas upp av något t ex veken i en lykta eller ved som ska antändas alternativt trycksättas med pump i kök.
Således inte lika känsligt för gnistor, glöd och öppen eld, så länge det är ren vätska.
NEJ, du har inte frikort att bete dig som du vill med fotogen och eld/glöd/gnistor nu. Blanda dem inte ovarsamt!

Bensin och rödsprit däremot brinner sjäv då det antänds vid normalt tryck och temp.

Trodde nog napalm skulle vara mer svårsläckt pga sin "kletighet", blir nog värre skador på hud i alla fall.

/Patrik
 
Trodde nog napalm skulle vara mer svårsläckt pga sin "kletighet", blir nog värre skador på hud i alla fall.
Försöker man torka bort brinnande napalm, sprider man bara branden. Men kväver man den med exempelvis en filt, slocknar det snällt och har inte lika stor tendens att åter flamma upp som tex fotogen.

/John
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
Nosse Stor skillnad på gas och gas förutom priset? Kök och brännare 4
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
kottar Skillnad SIGG-flaskor! Kök och brännare 9
Anders.T Skillnad på bensin? Kök och brännare 9
adventure_transport Skillnad Propan/Gasol? Kök och brännare 3
BrittMarie Skillnad på T-röd och T-röd? Kök och brännare 20
balo Skillnad gasbrannare till Trangia ? Kök och brännare 22
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
Anze Adapter mellan 2012 och EN417 Kök och brännare 29
såg Valet står mellan Primus ETA Power EF och traniga 27-3HA med gasbränare Kök och brännare 24
seobserver Jämförelse mellan Optimus 77 (Jägare/Tor) och Ö&B (Biltema) kök Kök och brännare 20
thureb Hälla över gasol mellan flaskor? Kök och brännare 18
reidal slang mellan gasbrännare och gasbehållare Kök och brännare 2
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 13
Heikkinen Optimus Polaris bottenmutter sitter som berget. Kök och brännare 3
Jeppe88 Optimus 81 Trapper - reservdelar? Kök och brännare 2
Obbmundson Optimus polaris problem med underburn Kök och brännare 8
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Optimus Polaris kan man ha pumpen i hela tiden? Kök och brännare 8
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Alucardi Optimus Polaris silent cap Kök och brännare 18
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
Dr.Jones Optimus Hiker tillverkas ej längre? Eller? Kök och brännare 16
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
Ceda Optimus 155 utan snabbtändare Kök och brännare 10
Tetraone Hur montera rensnål och munstycke i Optimus Explorer? Kök och brännare 2
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
hallonraden optimus polaris spottar Kök och brännare 5
hsp Rengöra optimus 207 brännare Kök och brännare 9
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
nagge Optimus Polaris i Trangia 25 Kök och brännare 49
S.Hellman Optimus Vega Kök och brännare 95
trangia25 Äntligen - Optimus Polaris Optifuel med Polardawg Kök och brännare 4
Björnen Svårt att tända Optimus Polaris med gas Kök och brännare 4
Skavsaar Optimus Polaris pulserar som en helikopter Kök och brännare 30
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
trangia25 Konvertera Optimus Polaris till Trangia Kök och brännare 6
andnel Optimus vega vs Express spider II Kök och brännare 6
skogsavenyn Alkohol i Optimus Polaris Optifuel Kök och brännare 8
Still Alive Optimus Crux Kök och brännare 17
M K Ljuddämpare Optimus Polaris Kök och brännare 12
andy69 Optimus 00 och 1S Kök och brännare 9
Brune Optimus fotogenbrännare till Traniga. Vad har jag köpt? Kök och brännare 16
Vissertw Optimus 99 Kök och brännare 3
thocar Alternativ till Optimus Crux brännare Kök och brännare 12
Kristerus Förbränning Optimus svea Kök och brännare 18

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...