Optimus Polaris som läcker vid spindel

Hur ser en Storm-Vega gasolbrännare ut,
har du någon bild ?
Visst,
2025-10-29 18;15;40_BILD0547_DxO+Odd_small.jpg
vassego
/Odd

Är det T. GB 74 el liknande donator eller egen tilv.
Ang tillförlitlighet på dessa med slang och topp kök så böjs ju slang och kopplingarna kommer under spänn.
Köpte ett vega då jag ej har tid för div extra knäck men hur många upp och nedpackning kan man göra innan de börjar läcka?
Jag köpte ju mitt för att minska brandrisk och spill vid ev vältning av bytta när jag anv det i Abside i litet tält jfr med 450 ml kanister med stöd och MSR pr.dl. och 7.5 dl MSR bytta på blir ju minst 200mm lägre samt at man kan vända burk och få ut nästan all gas,Men kräver ju torra stickor, tändare eller T-stål då Pietzo saknas.

Är det T. GB74 el liknande donator eller egen tillv.
Jag trodde vi hade gått igenom allt det där redan i somras. Men OK, så här är det:

En Storm-Vega är en kombination av Trangias nyligen presenterade GB77 Storm och
en Optimus Vega. Jag tillverkade en prototyp åt mig själv i våras, byggd på fullpris-
inköpta insatsmaterial. (Byggdes när jag kommit över en av de första GB77orna
- som visade sig elda inverterad gasol alldeles utmärkt. Vilket tidigare GB74 aldrig
gjorde pålitligt och ofarligt.)

Att använda en Vega anslutnings- och regler-klump ger ingen extra fördel så länge
man bara (som de flesta användare) kör gasformig gasol. Kör man bara gasformigt
- så är det ingen mening med att t.ex. byta från en GB74 till en GB77 och
inte heller att ersätta Trangias egen anslutnings- och regler-klump om man har/an-
vänder en GB77Storm, den klumpen är lättåtkomlig och gör sitt jobb bra.

Det är först om man (som jag) är en övertygad användare av inverterad gasolmatning
som standardläge som det är motiverat att byta ut Trangias anslutnings- och regler-
klump mot en motsvarande anslutnings- och regler-klump från Optimus Vega. Detta
beroende på att Vegaklumpen är bekvämare att använda med/under inverterade gasol-
behållare.

Inget annat...

Tillverkningen av Storm-Vega gjorde jag själv, med hjälp/underleveransarbete från
Slangservice, och jag byggde 12 stycken (om jag minns rätt - köpte insatsdelarna
när XXL reade bort sitt lager av Vega) som har donerats till bekanta/familj samt
några som sålts (till väl under självkostnad) till andra människor här på Utsidan (som
aktivt uttryckte intresse redan då - under pågående projekt). Skrev en användar-
instruktion också, som bipackades de exemplar som levererades...

Projektet är avslutat för min del. Jag har mitt exemplar, min brorson och hans flick-
vän har sina exemplar, Storumans Folkhögskola har sitt exemplar - och nu är det slut.

Visst, skulle någon dyka upp vid min entré - med en Vega och en Storm i näven - så
kan jag naturligtvis hjälpa till att skapa ytterligare Storm-Vegor. Men för min egen del
så är projektet avklarat;
Been there, Done that, Proved the increased practical usefulness!
/Odd
2025-10-29 20;29;27_BILD0548_DxO+Odd_small.jpg

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips