Optimus Hiker vs Trangia Multifuel

Ska skaffa bensinkök. Har sökt och läst in mig på gamla trådar och fakta. Tror mig ha hyfsad koll (på teorin).

Kommer nog skaffa ett Svea för soloturer men behöver ett större kök också för allt från att smälta snö till dagsturer med familjen. Är inne på att skaffa ett Optimus Hiker+ eftersom det ändå inte blir mycket tyngre än ett Trangia 25 + X2-brännaren (komplett). Är jag galen? Använder ni era 111/Hiker på flerdagsturer till fots och på skidor eller bara för dagstur och/eller om ni är bil/skoterburna?

Alternativet är så klart en spindelbrännare men enkelheten med slanglöst lockar.

Opti 111 + ett 9L RF snösmältningskärl = endast fordonsburet i mitt fall.

Trangia 25 med fotogenbrännare = ryggsäck vintertid [med gasbrännaren sommartid]

(Hiker+ håller jag för att vara en klart sämre konstruktionskompromiss än 111...)

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
111 er alt for tungt, vikten bør anvendes til lagom vindskydd. Trangia med passende brenner anbefales.

Det virker som valg av brenner er som valg av bil, må prøvekjøres, og man velge noe man er komfortabel med.

Etter mange år som "Optimus fan", har jeg desverre erfart at kvaliteten ikke er så høy som tidligere. Desverre gjelder det mange andre merker også. Det kan være en god ide å låne å prøve ulike køk av kompiser, og så kjøpe brukt. Får du tak i et Trangia multifuel av typen Optimus så er det meget bra!

Min erfaring er også at multifuel finns ikke, det finns et primær fuel, og de andre funker så som så.

Gjennom de siste 30 år har jeg gått fra fotogen som primær-fuel til bensin. Fra brennere uten slange til med slange.

De siste bra optimus nova hadde made in sweden på reglaget. Optimus 111 bør være bråkebrenner eller triple fuel.
Coleman har mange bra bensin-køk, herunder er mine fovoritter 550B og apex ii.

dsk

Titta även efter begagnade Radius, stor brännare och liten låda-rimlig tank.
Moderna s k multibrännare förefaller ha en eländigt låg kvalitet trots rikligt tilltaget pris.
Vintertid bensinkök och sommartid gas.
Ju enklare ju mer funkis.
Det förefaller fortfarande finnas en övertro på containia. Reglerna är enkla kökspats i lä spar både bränsle och uppvärmningstid.
Mitt 111 är motorfordons och pulkakök. Dånbrännaren rekommenderas.

Tack för svaren! Det var väl det jag behövde höra. Jag lägger ner planen på att köpa ett nytt Hiker+ som ryggsäckskök. Ny plan (det gäller alltså vintern, jag har flera gaskök): Svea för mindre soloturer i närområdet (och kanske nödkök vid stugtur) och en XGK/Omnifuel/Nova för allt annat.

Bra att känna till är att SVEA 123R har lägre kvalité efter att produktionen flyttat till Asien.. Om du ska köpa från Optimus leta upp svensktillverkade exemplar.

Mmm jag har förstått det när jag har läst gamla trådar. Men om jag köper nytt går det inte att få svensktillverkat av varken Optimus eller Primus, stämmer det? Av samma anledning lutar det åt ett USA-byggt MSR XGK eller WhisperLite istället för Nova eller Omnifuel trots att jag hellre vill köpa "svenskt".

PM:a mig gärna om någon har ett svenskbyggt Svea till salu.

Akta dig lite lite för att köpa från England bara då royal mail har destruerat kök som folk försökt frakta internationellt, trotts grundlig rengöring, pga ny policy sedan förra året eller så.

Jag har som mitt användarnamn antyder använt Hiker 111C i många år. Det är ett riktigt monster. Till fordonsburna expeditioner eller i ryggan. Tungt är det men väldigt tacksamt att använda, speciellt i snö då det bara är att ställa upp så funkar det. Köket är dock väldigt vindkänsligt. 111C borde fortfarande gå att köpa från välsorterade affärer. Har även använt Optimus Nova men tyckte det var fippligt med lös bränsletank. Vi hade det som primärkök hemma ett tag tills vi skaffade gasol. Brännaren på Hikerköket är slut efter drygt tusen timmar och en renovering. I nödfall går det att köra än men stängs inte av. Det är även bra till att värma gamla surdieselmotorer om vintern.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips