Optimus Trangia adapter

Hej,

funderar på en Optimus Nova med Trangia adapter att ha till mitt gamla Trangiakök. Hur fungar det rent generellt?
Sen undrar jag om Trangia adaptern förhindrar på något vis att använda min vanliga gasbrännare? Min tanke var att använda gas tre säsonger och Nova på vintern.

/Måns
 
Adapter

Hej!

Se till att du skaffar den nya varianten av adapter- ser ur som en kopp du skruvar fast novabrännaren i. Den gamla är kass.

Adaptern förändrar inte trangiaköket nåt. så det går bra att använda gasbrännaren

Du stoppar i novat typ som du gör med den vanliga gasbrännaren, inga konstigheter
 
Är det inte koppadaptern till Trangia Multifuel X2 han avser? Den är koppformad, men det är väl en Primusprodukt...

Det har väl alltid varit bättre adapterlösningar till Primus än till Optimus för att montera riktiga brännare i Trangia

- ja bortsett från Gunnar Finns gudabenådade hållare till Optimus 207 då. Den har ju kultstatus numera, och betingar högre begagnadepriser än vad de någonsin kostade som nytillverkade... ;-)
 
Trangia säljer adaptorkoppen. OBS att nyare novakök inte längre passar direkt, hålet i "koppen" måste bearbetas...

//J
 
Parentetiskt (när vi ändå är inne på koppbrännare) kan jag tillägga att om ni, som jag, ogillar oljudet från de moderna koppbrännarna så finns det en gubbe uppe i Oregon på amerikanska västkusten som löst det problemet åt oss. Han tillverkar (i mycket hög kvalitet!) brännarhattar till koppbrännarna - så man kan höra fågelkvittret runt lägerplatsen igen... Dom kostar onekligen en bra slant, men jag bedömer dem väl värda vartenda öre: berniedawg_auctions på e-bay.
 
En detalj

Använder man primus adapterkopp så hamnar brännaren ungefär 1 cm högre än om man använder Opitmus adapter.

Själv har jag funderat på att kapa ca 1 cm på "foten" av min Omnifuel Ti för att den ska hamna lägre i Primus adapter men ännu inte vågat eftersom jag inte kan gänga om foten om jag skulle förstöra något.
 
Novan i Trangia fungerar generellt...
  • Det går bra att montera
  • Det ger bra värme
  • Men det låter helt förfärligt...
Ljudnivån gjorde att mitt Nova efter första turen förpassades längst ner i lådan bland saker jag inte kommer att använda något mer. Kompisen på samma tur hade ett KAP-Artic orginal. Jämförelsen sida vid sida blev löjlig... och det var inte bara ljudet. Nu har jag en hembyggd KAP-Artic-klon.

Novan är inte på något sätt ensam om problemet, utan alla "kopp-brännare" låter som jet-motorer. Det är "hatt-brännare" som gäller för mej.

Polar300...
Har du lyckats få tag i nån adapter för Optimus 111 från finnarna?
(kotisivu.dnainternet.net/luontola/ultimate/index_eng.htm)
 
Novabrännaren i en trangia 27 var ändå betydligt tystare än en primus omnifuel i sin egen ställning som verkligen låter som en reamotor när den används, dessutom är det svårt att trottla ned för sjudningsfart med Omnifuel och tjuvsloknar lätt på lågfart vid lite blåst medans detta är inte ett problem med novan som är nästan på gasolköksninvå när det gäller reglering ...

tycker konstigt att varken primus eller optimus kan göra en passande hatt för tyst drift för sina koppbrännar - det gick uppenbarligen bra på dom tidigare optimusbrännaren men tydligen inte idag längre.
 
Polar300...
Har du lyckats få tag i nån adapter för Optimus 111 från finnarna?
Jepp.
Det anlände en Jiffypåse igår - innehållande en laserskuren hållaradapter för själva brännaren och ett svarvat adapterstycke för att ansluta en Primus-slang till en Optimus (reservdelsnummer 221) brännare för Optimus 111T. Nu väntar jag bara på slangen - från FOGAS...

Har även en Dawg-A-Nova -hatt på väg från Oregon
för att kunna jämföra de två paren inbördes, och med varandra:

Mitt äkta KAP-Arctic 25 <> brorsonens nybyggda finska KAP 25-efterapning
Brorsonens Hiker+ med Novabrännare + Dawg-A-Nova -hatt <> mitt Optimus 111T
(slänger kanske in ett jämförelsetest av en 'vanlig' Optimus 111 också...)

Allt för tystnaden... ;-) Och den magiska blå lågan...

tycker [det är] konstigt att varken primus eller optimus kan göra en passande hatt för tyst drift för sina koppbrännare

Det är ytterst en kostnadsfråga sägs det. Nuförtiden är det alldeles för dyrt att tillverka tystbrännare med alla sina hårdlödningar och myriader av exakt dimensionerade/placerade borrhål. Åtminstone om det skall ske kommersiellt och i masstillverkningsskala...

Dessutom så blir brännarna klart tyngre - och det är ju något som en massa fanatiker på t.ex. det här forumet högljutt opponerar sig emot: En 50 gram tyngre brännare beskrivs ju som sk-t etc. Och hur skulle det då gå med fler gram än så?

Men för oss som älskar tystnaden så har pensionären Greg (BernieDawg) löst problemet. För honom går det bra att tillverka några hundra hattar om året - med hjälp av en enorm egen händighet plus 3D-printing av metallpulver som sintras och sedan efterbehandlas för hand. Tack vare honom går det nu att få fram tysthattar till koppbrännarna - men bara till de rena koppbrännarna! Finns till både Optimus' Nova-design och till Primus' Omnifuel-design av koppbrännare. Inte billigt, men bra! (Om jag förstår det rätt ligger det 4-8 mantimmar bakom varenda hatt innan de sänds ut till mottagarna...)
 
Jag känner att jag inte är med i denna diskussionen - jag har en adapter för nova till mitt trangia men är inte med på begreppen i tråden - kan någon posta lite bra bilder på de olika alternativen så jag vet om jag ska vara nöjd eller missnöjd med min hållare :)

Tror jag har optimus hållare (ev äldre modell) som funkar OK men inte sitter perfekt
http://www.optimusstoves.com/seen/o...ct/optimus-zubeh246r/optimus-trangia-adapter/

/Patrik, som inte kört med bensin-köket på länge
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
nagge Optimus Polaris i Trangia 25 Kök och brännare 49
trangia25 Konvertera Optimus Polaris till Trangia Kök och brännare 6
username2 Optimus Hiker vs Trangia Multifuel Kök och brännare 18
mariaa Göra om Optimus/Trangia till ett Nova-kök Kök och brännare 7
Charles Optimus Explorer och Trangia Kök och brännare 2
CanDman Optimus Nova tillsammans med Trangia 25 Kök och brännare 4
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 15
Heikkinen Optimus Polaris bottenmutter sitter som berget. Kök och brännare 3
Jeppe88 Optimus 81 Trapper - reservdelar? Kök och brännare 2
Obbmundson Optimus polaris problem med underburn Kök och brännare 8
Alucardi Optimus Polaris kan man ha pumpen i hela tiden? Kök och brännare 8
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Alucardi Optimus Polaris silent cap Kök och brännare 18
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
Dr.Jones Optimus Hiker tillverkas ej längre? Eller? Kök och brännare 16
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
Ceda Optimus 155 utan snabbtändare Kök och brännare 10
Tetraone Hur montera rensnål och munstycke i Optimus Explorer? Kök och brännare 2
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
hallonraden optimus polaris spottar Kök och brännare 5
hsp Rengöra optimus 207 brännare Kök och brännare 9
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
K_T_A Skillnad mellan Optimus nova och polaris Kök och brännare 51
S.Hellman Optimus Vega Kök och brännare 95
trangia25 Äntligen - Optimus Polaris Optifuel med Polardawg Kök och brännare 4
Björnen Svårt att tända Optimus Polaris med gas Kök och brännare 4
Skavsaar Optimus Polaris pulserar som en helikopter Kök och brännare 30
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
andnel Optimus vega vs Express spider II Kök och brännare 6
skogsavenyn Alkohol i Optimus Polaris Optifuel Kök och brännare 8
Still Alive Optimus Crux Kök och brännare 17
M K Ljuddämpare Optimus Polaris Kök och brännare 12
andy69 Optimus 00 och 1S Kök och brännare 9
Brune Optimus fotogenbrännare till Traniga. Vad har jag köpt? Kök och brännare 16
Vissertw Optimus 99 Kök och brännare 3
thocar Alternativ till Optimus Crux brännare Kök och brännare 12
Kristerus Förbränning Optimus svea Kök och brännare 18
Dr Who Optimus no111 som läcker Kök och brännare 10
luktafotogen STOR bränsleflaska till Optimus Nova? Kök och brännare 1
JFrisk Optimus Polaris Optifuel Kök och brännare 25
Micro553 Optimus Crux Terra Weekend vs Biltema Kök och brännare 70
Joelleo optimus 199 Kök och brännare 11
Polar300 Min version av ett Optimus 111B ... Kök och brännare 4
skral Optimus Crux lägger av i mild kyla? Kök och brännare 21
_jesper_ Optimus 111 - vilket bränsle? Kök och brännare 31

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.