hur kör jag mitt Optimus Nova?

Hej.

Köpte ett begagnat Nova men hade lite otur för jag fick inte med någon bruksanvisning. Verkar inte finnas nån på nätet heller. Jag har aldrig kört nåt annat än Trangia så därför undrar jag, kort och gott, hur gör man? Nån som kan ge en kortfattad körlektion?

Hur mycket pumpar man? Behöver man pumpa under drift?
Förvärmning, är det bara att släppa på flöde så fylls det bränsle i koppen och så fjuttar man på?
Går det inte att förvärma med fotogen? (såg diskussionen ovanför som handlade om förvärmning och det verkar inte som om det rekommenderas)
Går det att förvärma med bensin? Känns osäkert att tända på flytande bensin då det är nära på explosivt.

Lämpliga "finns-överallt-bränslen" verkar vara fotogen i första hand och diesel i andra hand. På Optimus hemsida varna dom för bensin, speciellt för blyfri, vilket verkar lite konstigt. Blyfri bensin innehåller iofs mer additiv men att dom skulle vara mer farliga än bly??. I Sverige finns hur som helst inget annat än blyfri bensin.

...Johan...
 
Bensin

Restgaserna från motorbensins alla tillsatsämnen bör du inte ha i det du äter.(Laga maten med lock på om du saknar annan bensin.) Kemisk ren bensin rekommenderas.
Är inte speciellt farlig att tända i små mängder men låt den inte hinna förångas först! Då smäller det!
Tändpasta säljer bla Globetrotter och Optimus, både i burk och tub, finns även på flaska och dunk.

Go måltid

Johan K
 
Anslut flaskan till köket, pumpa ca. 20 gånger om du inte har full flaska. Öppna reglaget lite grann så att lite bensin flödar över, behövs inte mycket. Stäng reglaget och tänd på bränslet. Det är inget risk för nån explosion men det kan flamma upp ifall du har flödat för mycket. Låt bränslet brinna ett tag varefter du försiktigt öppnar reglaget, börjar det att väsa så är det varmt och du kan öka gasen. Om det inte är varmt så ökar den brinnade lågan, stäng reglaget och låt det förvärmas lite till. Håll på så till du får en väsande låga.
Förfarandet med fotogen är likadant men vid förvärmning kan fotogen vara lite svårare att få fjutt på, flöda lite mer än med bensin.
Du bör nog inte sitta i tältet första gången du testar.
Jag har alltid kört på alkylatbensin eller statoil blå och det har fungerat fint.
Det är i alla fall så här jag brukar göra, det kanske är nån annan som gör på nåt annat sätt.
/Magnus
[Ändrat av mekelund 2002-02-01 kl 09:46]
 
Att starta ett NOVA

Kontakta oss på outdoor@optimus.se så ska vi sända dig en bruksanvisning.

MVH
/Joel Svedlund
Optimus
 
Blyfritt bränsle

Tjenare Johan!
Det är möjligt att jag är ute och cyklar, men i så fall önskar jag att någon annan korrigerar mej.
Förra sommaren hade jag besök av en Holländare som hade med sej ett ryskt bensin kök. Det skulle köras direkt på oblyad bensin, alltså ingen renad bensin från apoteket och inte heller på "Coleman Fuel".
Jag frågade honom just om det som du frågade, dvs, om det är farligt med blyfri bensin i köken på grund av de tillsatsämnen som finns i det. Han svarade att han har kontrollerat med en kemist, som påstod att om det inte luktar av förbränningen, (alltså att köket brinner helt utan lukt), så är förbränningen så komplett att det inte är farligt. Vi använde köket hela helgen han var och hälsade på oss och det fungerade perfekt. Jag har nu beställt ett likadant åt mej själv och hoppas att det så småningom anländer. Men använd lock på kastrullen, det är onödigt att samla små köttbitar i form av myggor i soppan... ;-).

Hälsningar,
Anders
PS. Han säljer dessa Ryska kök som översatt heter "Humla" på sidan http://de-bloeitijd.20m.com
DS
 
Re: Blyfritt bränsle

Tackar för tipsen och tack Optimus för bra service.

Light Bringer; sa:
Jag frågade honom just om det som du frågade, dvs, om det är farligt med blyfri bensin i köken på grund av de tillsatsämnen som finns i det. Han svarade att han har kontrollerat med en kemist, som påstod att om det inte luktar av förbränningen, (alltså att köket brinner helt utan lukt), så är förbränningen så komplett att det inte är farligt.

Jag är skeptisk, det finns mycket som inte luktar men ändå är livsfarligt. Bensinångor ska man nog passa sig för.

...Johan...
 
döden i grytan

tjenare!

Med tanke på hur risigt kök ofta brinner - i alla fall vid uppstart - ställer jag mig mycket frågande till hur fullständig förbränningen i regel blir.
Nog kan man finna bättre kryddor än cancerogena ämnen till sin gryta. Alla har sin egen favoritsoppa, men man gör nog klokt i att hålla sig långt långt borta från motorbensin i matlagningen - det är i alla fall det råd jag alltid fått av dem som överlevt sina grytkok. Nu är jag ingen stor kemist - och faktiskt ganska glad för det, enär kemister lär ha den kortaste medellivslängden av alla akademiker!
- nåt att suga på, fast utan B95, helst...

lev väl och lev längre
ha de
Mart

ps
du behöver ju inte visa detta för din bensinsniffande kemistkompis - envar vandrar salig i sin tro - alla dock inte lika länge...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Hur många här inne kör på fast bränsle? Kök och brännare 4
packåsna Hur undviker jag underburn på gasbrännare? Kök och brännare 3
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
Brune Optimus fotogenbrännare till Traniga. Vad har jag köpt? Kök och brännare 16
Jackiie Trangia - behöver jag mer? Kök och brännare 30
xtrem Jag kan bara vara nöjd! Kök och brännare 2
Magget Vilket multifuel Hong Kong-kök ska jag välja? Kök och brännare 7
Davva2 Vad lär jag mig av detta? Bensinpump slutade funka. Kök och brännare 36
estetdrägg Gas är fruktansvärt odrygt!!! (Eller har jag missat nått?) Kök och brännare 32
bensson Hur monterar jag värmereflektorn på Omnifuel? Kök och brännare 2
linkis Vilket kök tycker ni att jag sak köpa? Kök och brännare 6
personnvik Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 16
lisis Vad för kök skall jag köpa? Kök och brännare 3
Staffan Andersson Har jag missat nåt... Kök och brännare 2
martin1g Var kan jag köpa Karrimor Powerpak ?? Kök och brännare 7
samme83 Vilket trangia har jag? Kök och brännare 9
KillerKaninen Vart köper jag billig gas ? Kök och brännare 1
hellas Hur vet jag om jag har shaker jet i mitt whisperlite? Kök och brännare 1
grodanbolle Vad skall jag göra? Kök och brännare 3
b1ff Trangia och Nova, var ska jag borra? Kök och brännare 7
schweingaard Är det KAP jag ska ha? Kök och brännare 10
sb_stefan Vad ska jag köpa för kök? Kök och brännare 19
utter Kan jag skippa vindskyddet? Kök och brännare 8
Armas Hjälp med att köpa multi-brännare till mitt Trangia Kök och brännare 6
chilehead Mitt första gasolkök Kök och brännare 12
Pontus Lundberg Mitt MSR XGK driver mig till vansinne! Kök och brännare 47
koskenkorva I väntans tider på mitt nya kök! Kök och brännare 2
martinolsson84 Primus Gravity MF - problem med mitt kök. Kök och brännare 4
gro Mitt nya kök Kök och brännare 17
The_Lost_Cyclist vad gora med mitt MSR XGK? Kök och brännare 0
DraZ Hatten till mitt Kap har gått sönder. Kök och brännare 1
boy Lite flöde i mitt gaskök! Kök och brännare 2
0705393389 Problem med mitt MSR XGK2 kök Kök och brännare 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.